Tim valt een beetje in, iemand tips?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ellebel

Tim valt een beetje in, iemand tips?

Bericht door Ellebel » ma 29 sep 2008, 09:11

Tim begint nu einde zomer wel aardig in te vallen, ik vind het in iedergeval niet mooi meer zo aangezien hij altijd lekker rond geweest is.

Hij is afgelopen twee weken van een kilo naar ruim 1.5 kilo sportbrok gegaan en krijgt 3x daags een bult paardenkuil. Verder loopt hij een uur of 6 op een zeer kaal weiland, ik kan hem ook niet meer omweiden naar een vollere wei want het gras is op.

In die twee weken is de singel alleenmaar weer strakker gegaan :? .Ik doe bewust minder met hem, na intensief werk een schep slobber en de rest van de week een beetje stapwerk op het harde afgewisseld met 3 a 4 keer intensief rijden.

Ik kan er wel meer brok ingooien maar dat is ook niet alles, overigens wordt hij wel op tijd en goed ontwormt. Iemand nog een goed advies over voer/arbeidsverhouding? Pulp etc begin ik echt niet aan...
yvette

Bericht door yvette » ma 29 sep 2008, 09:20

Maismail zet ook aan, maar ben ik ook niet zo'n voorstander van. Eet hij zijn eten wel op?
Meer brok zou op zich wel kunnen, 1.5 kilo per dag is nog niet enorm veel. De vraag is alleen of hij daar dikker van wordt.
Pfff...lastig, dikker worden is bij die van mij meestal het probleem niet...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 29 sep 2008, 09:26

yvette schreef: Pfff...lastig, dikker worden is bij die van mij meestal het probleem niet...
Is voor ons ook geheel nieuw :D . Ik denk ook als hij weer vetter is dat hij weer snel doorslaat. Maar goed, eerst maar weer eens op dat punt komen.
Maismeel vind ik ook niks. Maar zou jij evt naar 2 kilo gaan Yvette? Hij krijgt wel goede brok nl Pavo All Sports.

Ik zit ook te denken aan voorlopig elke dag een schepje slobber erbij. Andere optie is 2 weken weide vakantie...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 29 sep 2008, 09:34

Veel meer brok is vaak niet de oplossing (omdat het de ruwvoeropname verdringt).

Je kunt m ook plantaardige olie bijvoeren over de brokken. Of inderdaad dikmakers als mais, pulpbrok (geen voorstander van, gezien de risicos), lucerne door de brok kan ook iets aanzetten (betere opname krachtvoer, door langzamer eten).

Het invallen doen ze hier ook meer dan de vorige maanden. Ik relateer het maar aan het kouder worden, waardoor ze meer energie verbranden om zichzelf warm te houden. (icm energie voor de vachtaanmaak, maargoed, tim is geschoren toch?)
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » ma 29 sep 2008, 09:42

Olie over het voer (maiskiem) kan helpen, de inmiddels beruchte grasbrok is ook handig en goedkoop (maismeel is stervensduur en werkt niet altijd).
Verder kan een vitaminespuit ook wonderen verrichten in deze periode als ze in gaan vallen. De rui vergt ook veel energie namelijk.

Of andere brok, maar denk dat je aan brok van stal gebonden zit?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 29 sep 2008, 09:46

Ik ga eens even langs de super voor een paar flessen zonnebloem of maiskiemolie. Nog niet aan gedacht, goede tip van jullie.

Vitaminespuit is ook een overweging waard :j
Brok is inderdaad aan stal gebonden, ik zou wel kunnen switchen naar Pavo Condition (basisbrok)

Grasbrok of Lucerne blieft meneer trouwens niet :+
yvette

Bericht door yvette » ma 29 sep 2008, 10:10

Zonnebloemolie is inderdaad een goede. noze dierenarts adviseert gewoon de goedkoopste van euroshopper oid te kopen, omdat dat hetzelfde werkt als een duurder merk...
Voor sportbrok is 1.5 kilo inderdaad wel genoeg denk ik. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe hard je traint.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » ma 29 sep 2008, 10:20

Lijnzaad helpt ook ontzettend goed, hihi.. Die van mij werden er tonnetje rond van.. :o

Maar ik zou eerst inderdaad naar de super voor een paar flessen zonnebloem olie o.i.d.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
colunder

Bericht door colunder » ma 29 sep 2008, 10:45

Brok helpt niet om dikker te worden, onbeperkt ruwvoer voeren wil wel helpen.
Die van mij hebben nog wel gras maar krijgen sinds een week ook onbeperkt ruwvoer erbij omdat het gras minder voedingsstoffen bevat.
Kan je tim op die kale wei ook niet kuilvoer erbij geven(of kan hij al onbeperkt dooreten?)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 29 sep 2008, 10:45

Ik heb de afgelopen tijd best veel gedaan, hij is bijna ieder weekend op pad voor geweest bosritten, SGW training, gisteren fjordsport. Verder iedere week dressuurles, soms ook springen en dan nog zelf narijden.

Ik ga even met die olie in de weer en misschien geef ik Tim nog wat vakantie.
ulljon

Bericht door ulljon » ma 29 sep 2008, 13:26

Maar zaterdag heeft hij toch geen vakantie O:)
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 29 sep 2008, 13:55

ulljon schreef:Maar zaterdag heeft hij toch geen vakantie O:)
Nee, dan beulen we hem nog even af :+
ulljon

Bericht door ulljon » ma 29 sep 2008, 13:58

Ellebel schreef:
ulljon schreef:Maar zaterdag heeft hij toch geen vakantie O:)
Nee, dan beulen we hem nog even af :+
Zo zien Sander en ik dat maar graag O:) }-o
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 29 sep 2008, 14:56

tja, mag bij ons in het land, wij krijgen het gras niet op, en moeten maaien.......

verder zou ik het niet weten, heb dit nog niet meegemaakt
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 03 okt 2008, 10:53

Ellen ik ben deze week begonnen met Ubie bij te voeren, die kakt ook beetje in en is beetje slomig, ik voer havens muesli/granen mix met eiwit bij, hij is wel weer enigszins aktief, heb zelfs spierpijn.

ik kijk dit 2 wkn aan en als ie niet dikker wordt ervan maar hier alelen de enrgie vandaan haalt, dan ga ik ook beginnen met slobber af en toe
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 03 okt 2008, 11:29

Ik heb er gisteren een vitaminespuit ingegooid en ben ben olie over de brokken bezig, verder rijd ik weinig dus kan hij lekker aansterken.
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 03 okt 2008, 13:21

Ik vind zelf Subli EM ook wel prettig om bij de brokken te voeren als ze schraal worden. Ja het er weer, verantwoord, op krijgen is véél lastiger dan het eraf krijgen...
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 03 okt 2008, 17:43

uniek is in 2 weken echt goed aangekomen van lucerne gewoon een maatschep per dag.... dus jammer als hij dat niet eet.......

meer brok lijkt me ook niet alles... misschien meer slobber? of granen erbij? (uniek krijgt niet eens brok alleen maar granen en nu dan ook lucerne)

tja verder blijft ruwvoer toch het beste aanzetten!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » vr 03 okt 2008, 18:38

Zelf gekookt lijnzaad is het beste, daar zit dat slijm ook in, wat niet in de olie zit en dat schijnt ook weer heel gezond te zijn..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie