Wat is het nut van peesbeschermers??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 19 sep 2007, 08:09

anika schreef:Ehh.. pezen vervormen?
Nog nooit van gehoord.
Ok, als je er elke dag een paar uur mee rijdt misschien..
Even een stukje gecopieerd uit het dictaat: "Fysiologie en bewegingsleer"
Tijdens arbeid is energieproductie nodig. Warmte is een bijproduct van de energieproductie en moet worden afgevoerd. Een kleine stijging in de lichaamstemperatuur tijdens arbeid van 1 à 2 graden is goed voor de spierkracht en voor het soepeler maken van spieren, pezen en banden. Een grotere stijging van de lichaamstemperatuur is echter nadelig omdat dan de energieproductie afneemt, de prestaties verminderen en er zelfs een levensbedreigende situatie kan ontstaan.

De verbranding in spieren is geen “energiezuinig” proces. Ongeveer 20% van de grondstoffen van de verbranding in een spier wordt omgezet in bruikbare energie waardoor de spieren kunnen samentrekken. De resterende 80% wordt omgezet in warmte die moet worden afgevoerd.
En nog een paar sheets
Opbouw pees
Lange golvende collagene vezels (type 1) parallel aan elkaar en
Elastische vezels licht gedraaid (spiraal)
Peratenon om pees in staat synoviaalfluid te produceren
Golvend verloop – belasting
Belastbaarheid = zeer hoog
(500 – 1000 kg/cm2)
Door de warmte die ontstaat tussen been en omhulsel, rekt die spiraalvorm meer uit dan, wanneer het been koeler blijft. Nadeel is dan dat het terugvormen van die spiraalvorm meer tijd nodig heeft, dan het vaak krijgt.
Belasting pees
Onderzoek Tabary (1972) = 4 weken immobilisatie geeft nog 20% belastbaarheid
Duurt minimaal 4 maanden tot jaar voordat oude niveau weer is bereikt!
Trainingseffect: collageensynthese stimuleert echter dikke collagene vezels afgebroken en vervangen door dunne collagene fibrillen (stabiliteit neemt toe, echter vatbaarder voor verwondingen, elasticiteit neemt af).
Vervormbaarheid neemt per graad temperatuurstijging met 1% toe
Temp. onder bandages etc. gemeten rond de 5 graden = 5% meer vervorming waardoor belastbaarheid afneemt
Tuurlijk verschilt het dus per paard, maar aangezien ik een paard heb wat gemiddeld vrij snel zweet zodra er iets bedekt is, houd ik het maar op kaal.
De grootste schade ontstaan bij bandages, dat is uit onderzoek vastgelegd, maar in mijn eigen logica geld dat natuurlijk in mindere mate even zo voor peesbeschermers. (ga maar eens nazoeken hoe lang het duurt voor je paard onder de peesbeschermers begint te zweten...)
Geluk is de vrucht van intens werk
anika

Bericht door anika » wo 19 sep 2007, 08:29

Dankje Bella! Weer wat geleerd.

Iedereen zal hier altijd voor zichzelf bedenken of de voordelen hoger opwegen dan de nadelen (huh, hoe zeg je dat in ABN?)
Murphy :+: Ysha
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 19 sep 2007, 08:34

hahaha volgens mij is dit nog best ABN Anika, maar klopt inderdaad...die discussie hebben we op school dus ook gevoerd en daar kwam ook uit: Je volgt je eigen gevoel en intuitie en dat is ook het beste wat je kunt doen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 19 sep 2007, 09:21

Ik gebruike eerst nooit peesbeschermers voor, todat Odin een verdikking kreeg bij d'r voorbeen.
Geen idee hoe het komt, maar waarschijnlijk omdat ze zich heeft aangetikt??
Sindsdien gebruik ik dus peesbeschermers, omdat ik bang ben dat ze zich weer zal aantikken op dezelfde plek. En ik heb geen zin om erachter te komen wat voor gevolgen dat zal hebben...

De informatie die je heb is wel duidelijk en verhelderend Annabel! Er zit wel wat in.

(Bij Vickey gebruik ik ze trouwens niet, alleen strijklappen achter)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Esther

Bericht door Esther » wo 19 sep 2007, 09:30

Ik gebruik ze eigenlijk nooit.. Misschien is het bij Tea buiten nog wel een idee, want die heeft nog wel eens fratsen..

Jeskim heeft bij langerer ritten wel eens strijklappen om, die tikt zichzelf wel eens aan, de strijklappen zitten ook wel veel krassen op..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Patricia (Belle)

Bericht door Patricia (Belle) » wo 19 sep 2007, 11:45

Ik heb ze sinds gisteren gekocht, omdat ik met Belle af en toe wil gaan springen. En uit voorzorg doe ik ze om als ik ga springen..
L2 + 6!!!! :D
Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!
Suzanna

Bericht door Suzanna » za 22 sep 2007, 17:19

Ik rijd wel eens met peesbeschermers bij Odinn. Ik had ze gekocht omdat hij super ruim loopt, en ik das wel verwachtte dat hij zichzelf zou aantikken. Echter, omdat hij geen ijzers heeft is het niet echt nodig. Ook tikt hij weinig aan moet ik zeggen.

Ik had dus een keer met beschermers om gereden toen het redelijk warm weer was. Nou echt niet normaal, het gedeelte van de benen waar de beschermers zaten was compleet doorweekt. Nu gebruik ik ze dus niet meer, omdat ik gewoon weet dat de pezen er oververhit van raken.
Odinn is een toppaard!!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 23 sep 2007, 07:43

Ik rijd dus nooit met peesbeschermers. Ben altijd erg bang dat ik ze vergeet af te doen. Als ik wel eens paarden los moet laten met peesbeschermers is dat het laatste wat ik doe, voordat ze los gaan en het eerste wat af gaat als ze klaar zijn.
Een vriendin van mij heeft een Gelders paard en die staat regelmatig met klachten aan zijn pezen (is ook wel op leeftijd). Zij heeft aan de DA gevraagd of het mss goed zou zijn om peesbeschermers aan te doen tijdens het rijden.
Antwoord van de DA was"Als ze peesbeschermers nodig hebben, werden ze er wel mee geboren".
Nu ga ik misschien kolen op het vuur gooien, maar heb soms ook wel het idee dat het om een mode-verschijnsel gaat. Ik zeg niet bij iedereen, maar ik denk dat er wel mensen bij zijn die ze om doen omdat de buurvrouw op stal dat ook doet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
anika

Bericht door anika » zo 23 sep 2007, 08:40

Mode-verschijnsel zal het voor een deel ook zijn. Maar dat zijn dan vooral de mensen die niet weten wat het nut ervan is.
Vooral bandages is vaak een mode-verschijnsel. Dat staat 'mooier/stoerder' (?) dan peesbeschermers. Kijk maar eens op bokt.. :roll:
Een paard wordt bijvoorbeeld ook niet met hoefijzers geboren. Daarom (vind ik) moet dat dier gewoon beschermers om.
Murphy :+: Ysha
Plaats reactie