Even een stukje gecopieerd uit het dictaat: "Fysiologie en bewegingsleer"anika schreef:Ehh.. pezen vervormen?
Nog nooit van gehoord.
Ok, als je er elke dag een paar uur mee rijdt misschien..
En nog een paar sheetsTijdens arbeid is energieproductie nodig. Warmte is een bijproduct van de energieproductie en moet worden afgevoerd. Een kleine stijging in de lichaamstemperatuur tijdens arbeid van 1 à 2 graden is goed voor de spierkracht en voor het soepeler maken van spieren, pezen en banden. Een grotere stijging van de lichaamstemperatuur is echter nadelig omdat dan de energieproductie afneemt, de prestaties verminderen en er zelfs een levensbedreigende situatie kan ontstaan.
De verbranding in spieren is geen “energiezuinig” proces. Ongeveer 20% van de grondstoffen van de verbranding in een spier wordt omgezet in bruikbare energie waardoor de spieren kunnen samentrekken. De resterende 80% wordt omgezet in warmte die moet worden afgevoerd.
Door de warmte die ontstaat tussen been en omhulsel, rekt die spiraalvorm meer uit dan, wanneer het been koeler blijft. Nadeel is dan dat het terugvormen van die spiraalvorm meer tijd nodig heeft, dan het vaak krijgt.Opbouw pees
Lange golvende collagene vezels (type 1) parallel aan elkaar en
Elastische vezels licht gedraaid (spiraal)
Peratenon om pees in staat synoviaalfluid te produceren
Golvend verloop – belasting
Belastbaarheid = zeer hoog
(500 – 1000 kg/cm2)
Belasting pees
Onderzoek Tabary (1972) = 4 weken immobilisatie geeft nog 20% belastbaarheid
Duurt minimaal 4 maanden tot jaar voordat oude niveau weer is bereikt!
Trainingseffect: collageensynthese stimuleert echter dikke collagene vezels afgebroken en vervangen door dunne collagene fibrillen (stabiliteit neemt toe, echter vatbaarder voor verwondingen, elasticiteit neemt af).
Tuurlijk verschilt het dus per paard, maar aangezien ik een paard heb wat gemiddeld vrij snel zweet zodra er iets bedekt is, houd ik het maar op kaal.Vervormbaarheid neemt per graad temperatuurstijging met 1% toe
Temp. onder bandages etc. gemeten rond de 5 graden = 5% meer vervorming waardoor belastbaarheid afneemt
De grootste schade ontstaan bij bandages, dat is uit onderzoek vastgelegd, maar in mijn eigen logica geld dat natuurlijk in mindere mate even zo voor peesbeschermers. (ga maar eens nazoeken hoe lang het duurt voor je paard onder de peesbeschermers begint te zweten...)