wat is wijsheid?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ziggy

wat is wijsheid?

Bericht door Ziggy » di 29 mei 2007, 05:54

Zoals jullie hebben kunnen lezen bij ziekenboeg is er een ijzer bij Vera niet goed onder gegaan, waardoor er een nagel aan het drukken was.

Zaterdagavond hebben we het ijzer eraf gehaald en ik ben haar nu elke dag 3 keer per dag met haar voet in de badedas aan het zetten. Het gaat op zich goed, ze loopt weer perfect, maar nou komt het probleem.

Haar hoef ziet er dus niet uit, die dokter is aan het snijden geweest om de ontsteking bloot te leggen, wat overigens (volgens mij) niet gebeurd is, want er is nog geen vuil uit gekomen. Nou kan het nog komen, want die dierenarts zei ook dat de ontsteking nog niet rijp was. Er mag minimaal 1 week geen ijzer onder, maar ik vrees dat er weken geen ijzer onder kan. Er is zoveel weg bij haar witte lijn, dat er volgens mij geen ijzer onder geslagen kan worden.

Ik denk dat het wel eens een hele tijd kan duren eer het zover is, nou is eigenlijk mijn vraag of ik ze er niet allemaal onderuit moet laten halen en dan wachten met opnieuw beslaan tot haar voetje zo ver genezen cq aangegroeit is dat er weer een ijzer onder kan? Nu loopt ze op 3 ijzers en ten eerste lijkt me dat niet lekker lopen voor haar en ten tweede heeft ze die 3 nu niet echt nodig, want naar buiten gaan zal er voorlopig niet in zitten.

Wat vinden jullie? Ik heb voor vanavond een afspraak met de smid staan, ik kan natuurlijk ook met hem overleggen, maar ik wil ook graag jullie mening horen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
*Bright*
Contacteer:

ijzers

Bericht door *Bright* » di 29 mei 2007, 06:06

hoi,
ik zelf zou de andere ijzers laten verwijderen, en even met blote voeten laten lopen. Ze loopt misschien wel weer ok met haar ontstoken hoefje maar als de ontsteking er nog zit, of net aan het genezen is lijkt het mij niet fijn voor het paard als er weer een ijzer onder komt.

Groetjes Jennifer
*Wie een kuil graaft voor een ander, is in ieder geval niet egoïstisch*
yvette

Bericht door yvette » di 29 mei 2007, 06:28

Ik zou het overleggen met de hoefsmid. Ze kunnen vaak meer dan je zelf in eerste instantie verwacht. Als ik me goed herinner loopt Vera nogal gevoelig op blote voeten, maar misschein is het voor haar wel te doen als de achterijzers eraf zijn???
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Krista

Bericht door Krista » di 29 mei 2007, 06:41

Ik zou het ook overleggen met de smid. die zweer hoeft niet zo snel door te breken, mar aan de andere kant kan het ook zijn dat ie helemaal niet meer gaat doorbreken. Een hoefsmid kan met de visiteertang meer vaststellen dan wij zo met het blote oog. En een ijzertje kan er misschien best nog wel onder, desnoods met een leren draagzooltje tussen de hoefwand en het ijzer.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 29 mei 2007, 08:52

yvette schreef:Ik zou het overleggen met de hoefsmid.
Zou ik ook doen. Ik zou overigens liever de Hoefsmid laten snijden dan de DA. Vaak kunnen smeden veel gerichter en secuurder snijden dan het gros van de DA'en.

het kan namelijk best zijn, dat je nagel tegen het leven aangezeten heeft zoals ik bij ZB ook beschreef. Dat heb ik bij Rian gehad.
De nagel is eruit gehaald en een nieuwe nagel erin gezet (alleen wat lager).
Misscein heeft de DA wel voor niks gesneden.
Vaak kan er net als Krista al meldt nog best een ijzertje onder :j
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 29 mei 2007, 08:57

Dit is inderdaad het terreinwaar de smid het meeste op thuis is. Laat hem dus even kijken. Waarschijnlijk kun je Vera gewoon op ijzers laten staan.
Bovendien is het niet slim om de ijzers er voor korte tijd onderuit te laten omdat ze dan veel meer gaan beschadigen en het lastiger wordt om er dan weer ijzers onder te krijgen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 29 mei 2007, 09:01

thnx voor jullie adviezen, dan laat ik de afspraak van vanavond gewoon lekker staan met de hoefsmid.

Ben benieuwd wat hij ervan zegt en er eventueel nog van kan maken
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie