Slachten..
Re: Slachten..
De slachter de groothandel de slager de detaillist
.

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Moeilijk! Ik heb een keer zo'n filmpje gezien van die man in Nijkerk. Tenminste van het schieten. Ging zo netjes! Ondanks dat het natuurlijk niet leuk is om te zien.
Blijf het lastig vinden, hier hebben we natuurlijk ook ons oudje staan en afwachten hoe dat gaat. Met name de winters. Toch voor gekozen om eventueel in te laten slapen. Ze is zo in de stress in de trailer en zodra ze die andere twee fjordsels niet meer ziet. Dus om voor hun alledrie rust te geven.. gewoon op de eigen wei.
Maar de keuze wanneer.. ik vind dat zo moeilijk..
Blijf het lastig vinden, hier hebben we natuurlijk ook ons oudje staan en afwachten hoe dat gaat. Met name de winters. Toch voor gekozen om eventueel in te laten slapen. Ze is zo in de stress in de trailer en zodra ze die andere twee fjordsels niet meer ziet. Dus om voor hun alledrie rust te geven.. gewoon op de eigen wei.
Maar de keuze wanneer.. ik vind dat zo moeilijk..
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Ja he, Nikky.. Als ze nu een been breken dan weet je het wel, maar dat langzame aftakelen, heel moeilijk in te schatten.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Vooral die dagen dat ik denk.. oei.. wat is ze toch chagerijnig. Geloof niet dat ze helemaal 100% pijnvrij is. Met haar spat en atrose. Maar op andere dagen heb ik zoiets van wauw! Niks aan 't handje! Haar vacht ziet er toch ook nog fatsoenlijk uit, eetlust is ook prima.
Echter wordt ze wel magerder, natuurlijk nooit een dikzak geweest als kwpn'er. Dekentje op in de winter werkt gelukkig al wel veel en bijvoeren.
Maar die momenten dat ze zo chagerijnig is.. gelukkig zijn de andere momenten nog wel veel meer aanwezig. Tja, dacht dat oude paarden zo makkelijk te houden waren als grasmaaier. Ik maak me er soms zo zorgen om dat ik toch nog extra keertje naar stal rijd. En dan dekenwisselen, extra hooibeurt etc
Maar goed ze wordt dan ook alweer 26! Ben er ook wel trots op mijn dametje 
Echter wordt ze wel magerder, natuurlijk nooit een dikzak geweest als kwpn'er. Dekentje op in de winter werkt gelukkig al wel veel en bijvoeren.
Maar die momenten dat ze zo chagerijnig is.. gelukkig zijn de andere momenten nog wel veel meer aanwezig. Tja, dacht dat oude paarden zo makkelijk te houden waren als grasmaaier. Ik maak me er soms zo zorgen om dat ik toch nog extra keertje naar stal rijd. En dan dekenwisselen, extra hooibeurt etc

Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Jeskim heeft nog geen last van vermageren, die eet nog als een bootwerker. Staat met haar 26 jaar nog steeds op dieet.
Haar gebit is ook echt nog heel goed, als je soms bekijkt wat ze nog weg krijgt, daar kan menig oud paard een puntje aan zuigen.
Dat wisselende is zo lastig, de ene dag denk je oei, dit gaat niet goed, en de volgende dag valt het weer mee.
Maar Jeskim blijft wel sloom stiefelen, we kuieren ook echt van de poetsplek naar de wei (traag). Als we de paarden binnen doen nemen we Tea ook altijd aan de hand mee en Jeskim loopt los mee. Tot een poos geleden had Jeskim het tempo naar stal er ook altijd wel goed in, hoorde vooral van mijn ouders dat Jeskim Tea in volle draf voorbij scheurde, hup de stal in. Maar nu sjokt ze er achteraan, zo niet Jeskim. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes. Laatst was ze narrig op de hoefsmid, wilde ze ook eigenlijk niet meer.
Lekker even uitrazen op de wei of in de bak doet ze niet meer.
Daarbuiten wil ze wel knuffelen en krabben, ze staat nog rustig van haar maaltijden te genieten, ze ligt en rolt nog.
Haar gebit is ook echt nog heel goed, als je soms bekijkt wat ze nog weg krijgt, daar kan menig oud paard een puntje aan zuigen.
Dat wisselende is zo lastig, de ene dag denk je oei, dit gaat niet goed, en de volgende dag valt het weer mee.
Maar Jeskim blijft wel sloom stiefelen, we kuieren ook echt van de poetsplek naar de wei (traag). Als we de paarden binnen doen nemen we Tea ook altijd aan de hand mee en Jeskim loopt los mee. Tot een poos geleden had Jeskim het tempo naar stal er ook altijd wel goed in, hoorde vooral van mijn ouders dat Jeskim Tea in volle draf voorbij scheurde, hup de stal in. Maar nu sjokt ze er achteraan, zo niet Jeskim. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes. Laatst was ze narrig op de hoefsmid, wilde ze ook eigenlijk niet meer.
Lekker even uitrazen op de wei of in de bak doet ze niet meer.
Daarbuiten wil ze wel knuffelen en krabben, ze staat nog rustig van haar maaltijden te genieten, ze ligt en rolt nog.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Met Fokke hebben we natuurlijk al een aantal jaar aangemodderd. Vaak gezegd: Als hij nu niet dit of dat en dan werd het ineens weer beter. Snel was hij zijn laatste 2 jaar ook niet meer, hij kuierde in zijn eigen tempo wat rond, lag het afgelopen jaar wat minder goed in de groep, haalde minder tot geen streken meer uit etc., maar zijn ogen bleven regelmatig twinkelen. Afgelopen juli was ineens die twinkeling weg en werd het kuieren meer voortslepen (niet zozeer fysiek, maar qua houding). Hij stond waar hij stond, bewoog heel weinig meer. Toen ineens was het duidelijk dat het tijd was.
Vertrouw erop dat je het gewoonweg weet wanneer de tijd van Jes gekomen is, dan is er geen ruimte voor twijfel. Zolang je zowel goede als mindere momenten ziet die maken dat je gaat twijfelen is het nog geen tijd.
Vertrouw erop dat je het gewoonweg weet wanneer de tijd van Jes gekomen is, dan is er geen ruimte voor twijfel. Zolang je zowel goede als mindere momenten ziet die maken dat je gaat twijfelen is het nog geen tijd.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Wij lopen op ons 80ste ook geen marathon meer hoor. Ik heb geen oudere paarden ooit gehad. Maar heb nu een stel oude honden rond lopen. En dat ziet er niet uit hoe het loopt maar ja...
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Lastige beslissing Esther. Het is heel persoonlijk, als je nu al het gevoel hebt dat je niet het na het afscheid nemen het aan je oom wilt overlaten, zou ik meegaan.
Paar jaar geleden moest paard van mn oom worden afgemaakt, dat paard had een ongeluk gehad. Toen was het voor mij meteen duidelijk dat ik daar niet bij kan zijn. Vreselijk dat paard te zien met zoveel pijn. Maar is een andere situatie dan die van jou.
Onze oude merrie Herxesa is ook naar de slacht gegaan. Heb thuis afscheid genomen en mn vader heeft voor de rest alles geregeld. Het paspoort uiteindelijk via het stamboek terug gekregen. Herxesa had ook artrose, ze heeft het nog wel jaren volgehouden hiermee. We hadden voor haar ook een uitloop zodat ze in beweging kon blijven. Maar op een gegeven moment waren haar tanden bijna helemaal afgesleten en werd ze mager. Dus toen de knoop maar doorgehakt. Omdat ze voor de rest nog zo levendig was hebben we het moment lang uitgesteld.
Paar jaar geleden moest paard van mn oom worden afgemaakt, dat paard had een ongeluk gehad. Toen was het voor mij meteen duidelijk dat ik daar niet bij kan zijn. Vreselijk dat paard te zien met zoveel pijn. Maar is een andere situatie dan die van jou.
Onze oude merrie Herxesa is ook naar de slacht gegaan. Heb thuis afscheid genomen en mn vader heeft voor de rest alles geregeld. Het paspoort uiteindelijk via het stamboek terug gekregen. Herxesa had ook artrose, ze heeft het nog wel jaren volgehouden hiermee. We hadden voor haar ook een uitloop zodat ze in beweging kon blijven. Maar op een gegeven moment waren haar tanden bijna helemaal afgesleten en werd ze mager. Dus toen de knoop maar doorgehakt. Omdat ze voor de rest nog zo levendig was hebben we het moment lang uitgesteld.
Lastige beslissingen zijn dit.. Wij hebben het gehad met Fresia. Die was nog zo jong en op de momenten dat het goed ging, was ze een vrolijk en blij paard.
Alleen kwamen er ook altijd weer momenten met veel pijn. Uiteindelijk besloten dat we haar het volgende moment van veel pijn wilden besparen, aangezien die ook steeds sneller volgden. Datum vastgesteld en toen het moment daar was, was het wel moeilijk. Ze zat net weer in een goede periode. Uiteindelijk toch blij dat we de keuze hebben gemaakt, het volgende slechte moment is haar bespaard gebleven.
Alleen kwamen er ook altijd weer momenten met veel pijn. Uiteindelijk besloten dat we haar het volgende moment van veel pijn wilden besparen, aangezien die ook steeds sneller volgden. Datum vastgesteld en toen het moment daar was, was het wel moeilijk. Ze zat net weer in een goede periode. Uiteindelijk toch blij dat we de keuze hebben gemaakt, het volgende slechte moment is haar bespaard gebleven.
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ook opzicht geen moeite mee.
Ik heb een keer een pony van een vriendin in laten slapen toen ik op hem moest passen en natuurlijk Murell maar daar ben ik niet bij geweest omdat daar geen tijd meer voor was. Beide op de kliniek gebeurt waar ik een goed gevoel aan heb over gehouden. Bij een pony die thuis werd ingeslapen wel nare ervaring daar hij niet wilde liggen.
Mocht ik weer voor de keuze komen te staan wordt het hier toch de kliniek denk ik.
Ik hoop dat je nog een tijdje van haar kan genieten. Sterkte met je beslissing!
Ik heb een keer een pony van een vriendin in laten slapen toen ik op hem moest passen en natuurlijk Murell maar daar ben ik niet bij geweest omdat daar geen tijd meer voor was. Beide op de kliniek gebeurt waar ik een goed gevoel aan heb over gehouden. Bij een pony die thuis werd ingeslapen wel nare ervaring daar hij niet wilde liggen.
Mocht ik weer voor de keuze komen te staan wordt het hier toch de kliniek denk ik.
Ik hoop dat je nog een tijdje van haar kan genieten. Sterkte met je beslissing!
Murell, Tristan en Ezra
Raika is naar slachter Dik gegaan. Ze moest nog vervoert worden ivm ophalen door rendac, schieten vindt ik fijner dan spuiten. Al had het zeker niet mijn voorkeur om met doodziek paard nog te reizen. Door medicatie was ze niet meer geschikt voor consumptie, en is ze bij Dik opgehaald door de rendac.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
- Brittlover
ik ben 1 keer mee geweest ook bij slachterij Dik.
We hebben eerst wat rond gekeken en ik was per ongeluk bij het slachten. Heb geen details gezien (jaja voordeel
)
maar snel ging het zeker. Daarna ging Dulita en ben ik bij de trailer gebleven.
sterkte..
We hebben eerst wat rond gekeken en ik was per ongeluk bij het slachten. Heb geen details gezien (jaja voordeel

maar snel ging het zeker. Daarna ging Dulita en ben ik bij de trailer gebleven.
sterkte..
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Ik hoef gelukkig niet te kiezen. Nan mag niet meer geslacht worden, maar dit zou ook niet mijn keuze zijn.
Nan wordt ingeslapen aan huis en gecremeerd. Als ik de keuze heb op het moment dat het nodig is zegmaar.
Lijkt me heel lastig om te bepalen esther wanneer het moment daar is. Ik denk dat jij dat als enige het beste kan inschatten. Zoals je zegt het moment is nog niet daar. Wel goed dat je van te voren alles uitzoekt. respect!
Nan wordt ingeslapen aan huis en gecremeerd. Als ik de keuze heb op het moment dat het nodig is zegmaar.
Lijkt me heel lastig om te bepalen esther wanneer het moment daar is. Ik denk dat jij dat als enige het beste kan inschatten. Zoals je zegt het moment is nog niet daar. Wel goed dat je van te voren alles uitzoekt. respect!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Ik ben blij dat deze keuze mij met Iwan bespaart is. Dat ik niet hoefde te denken, wanneer is het genoeg. Ik ben wel blij dat Iwan deze natte, modderige winter is bespaart, want anders weet ik ook niet hoe hij er nu bij had gestaan.
sterkte met je beslissing en helaas ben jij alleen degene die deze kan maken...
sterkte met je beslissing en helaas ben jij alleen degene die deze kan maken...
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.