Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!
Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!
Ik open dit topic om ervaringen te vernemen van mensen die wellicht in een soortgelijke situatie hebben gezeten.
Een kleine maand geleden heb ik mijn zelfgefokte twentermerrie verkocht. Onlangs heb ik bericht van de koper ontvangen dat er sprake is van een verborgen gebrek, namelijk zomereczeem. Op basis hiervan willen zij de koop terugdraaien en dreigen zij nu met gerechtelijke stappen.
De pony in kwestie heeft echter geen eczeem, sterker nog, is kerngezond.
In de ruim 2 jaar (van geboorte tot verkoop) dat ik haar hier heb gehad heeft zij nooit eczeem gedrag vertoond en dat terwijl wij in een bosrijke omgeving zitten. Haar ouders hebben ook geen eczeem.
De merrie heeft voor een twenter rijk behang en ik snap werkelijk waar niet waar deze "beschuldiging" vandaan komt.
Volgens de koper heeft hun DA eczeem vastgesteld, ik heb daar echter geen bewijzen van gezien.
Van mijn kant kunnen stalgenoten, mijn instructrice en mijn hoefsmid bevestigen (die de merrie ook vanaf geboorte kennen) dat ze geen eczeem heeft gehad ten tijde van de 2,5 jaar bij mij.
Ik heb de kopers de mogelijkheid geboden haar zowel klinisch als röntgelogisch te keuren; dit hebben zij niet gedaan. Ze waren erg enthousiast over de merrie ten tijde van de aankoop. Daarnaast claimen zij dat de merrie niet meer geschikt is voor het doel waarvoor zij haar hebben gekocht, namelijk rijpony zijn. Wederom mijn verbazing.
Mijn inziens sta ik volledig in mijn recht en ben ik niet verplicht de pony terug te nemen; ik ben eerlijk geweest ten tijde van de verkoop, de kopers hebben niet aan hun onderzoeksplicht voldaan en het lijkt mij onmogelijk om aan te tonen dat de merrie ten tijde van de verkoop/hiervoor al aan eczeem leed zoals de kopers en hun DA beweren.
Deze week neem ik contact op met mijn advocaat om de zaak eens door te spreken maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.
Ik noem bewust geen namen in deze post, ik wil nl. niemand zwartmaken. Mocht je personen herkennen vermeld dit dan niet openlijk in het topic maar doe dit via PB.
Een kleine maand geleden heb ik mijn zelfgefokte twentermerrie verkocht. Onlangs heb ik bericht van de koper ontvangen dat er sprake is van een verborgen gebrek, namelijk zomereczeem. Op basis hiervan willen zij de koop terugdraaien en dreigen zij nu met gerechtelijke stappen.
De pony in kwestie heeft echter geen eczeem, sterker nog, is kerngezond.
In de ruim 2 jaar (van geboorte tot verkoop) dat ik haar hier heb gehad heeft zij nooit eczeem gedrag vertoond en dat terwijl wij in een bosrijke omgeving zitten. Haar ouders hebben ook geen eczeem.
De merrie heeft voor een twenter rijk behang en ik snap werkelijk waar niet waar deze "beschuldiging" vandaan komt.
Volgens de koper heeft hun DA eczeem vastgesteld, ik heb daar echter geen bewijzen van gezien.
Van mijn kant kunnen stalgenoten, mijn instructrice en mijn hoefsmid bevestigen (die de merrie ook vanaf geboorte kennen) dat ze geen eczeem heeft gehad ten tijde van de 2,5 jaar bij mij.
Ik heb de kopers de mogelijkheid geboden haar zowel klinisch als röntgelogisch te keuren; dit hebben zij niet gedaan. Ze waren erg enthousiast over de merrie ten tijde van de aankoop. Daarnaast claimen zij dat de merrie niet meer geschikt is voor het doel waarvoor zij haar hebben gekocht, namelijk rijpony zijn. Wederom mijn verbazing.
Mijn inziens sta ik volledig in mijn recht en ben ik niet verplicht de pony terug te nemen; ik ben eerlijk geweest ten tijde van de verkoop, de kopers hebben niet aan hun onderzoeksplicht voldaan en het lijkt mij onmogelijk om aan te tonen dat de merrie ten tijde van de verkoop/hiervoor al aan eczeem leed zoals de kopers en hun DA beweren.
Deze week neem ik contact op met mijn advocaat om de zaak eens door te spreken maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.
Ik noem bewust geen namen in deze post, ik wil nl. niemand zwartmaken. Mocht je personen herkennen vermeld dit dan niet openlijk in het topic maar doe dit via PB.
Ylonja (v. Ohlsen Jr.)
Isadore (v. Hermansen)
Isadore (v. Hermansen)
Re: Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!
Zomereczeem kan ook later aan het licht komen.
je zou in overleg een onafhankelijke DA er naar kunnen laten kijken.
je zou in overleg een onafhankelijke DA er naar kunnen laten kijken.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
De nieuwe eigenaar had zich toch ook aangemeld op FW? Dus kan dit wel sowieso lezen?
Mama van Gwen
(7-2-15)

Moeilijk, zou ten eerste bewijzen willen hebben kwa bloedonderzoek en een verslag van de da.
Soms komt dit voor bij verandering van plek alleen zo laat in het seizoen lijkt mij gek kan ook nog een allergie zijn.
Advocaat vragen om advies is het beste idee.
Soms komt dit voor bij verandering van plek alleen zo laat in het seizoen lijkt mij gek kan ook nog een allergie zijn.
Advocaat vragen om advies is het beste idee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
_Marjon_ schreef:De nieuwe eigenaar had zich toch ook aangemeld op FW? Dus kan dit wel sowieso lezen?
Dat was ook het eerste wat ik dacht.
maar lastige situatie. maar ik denk ook eerder een allergische reactie toevallig op iets of rijk graf of zoiets.
Wettelijk sta jij in je recht aangezien ze geen al die jaren geen problemen maar vraag even na idd bij een advocaat hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Zomereczeem in november???? Zal eerder allergie voor een of ander zijn (voeding, pas geverfde stal, suplementen, te rijk in het voer enz enz kan van alles zijn), en een twenter die niet geschikt is als rijpony????
Zou het dier zowizo terugnemen, scheelt advocaatkosten en kun je zelf een betere baas zoeken dan deze lui met verstand van een poffertje. Niet omdat je het verplicht bent wettelijk gezien maar puur om je eigen fokproduct een beter leven te geven dan dat ze nu heeft.
Zou het dier zowizo terugnemen, scheelt advocaatkosten en kun je zelf een betere baas zoeken dan deze lui met verstand van een poffertje. Niet omdat je het verplicht bent wettelijk gezien maar puur om je eigen fokproduct een beter leven te geven dan dat ze nu heeft.
Staart- en maneneczeem kan zomaar de kop op steken door allerlei oorzaken. Al vallen er in mijn optiek vele soorten jeuk bij de dierenartsen al gauw onder de noemer zomereczeem/ staart- en maneneczeem. Stress door verhuizing, verandering in rantsoen en zo zijn er nog wel een aantal dingen te noemen die er wel voor zouden kunnen zorgen dat ze jeuk krijgt. Ook een overgevoeligheid op culicoides zou nu nog prima kunnen, het is ontzettend zacht weer dus die mugjes zijn zeker nog wel actief. Ze hebben ook maar een klein leefgebied dus het zou maar zo kunnen zijn dat ze bij jou niet zitten en bij de nieuwe eigenaar wel. Ik heb vroeger een zware eczemer gehad en die piekte pas in de jeuk in september en oktober. Het zou dus in theorie best mogelijk kunnen zijn. Echter geef jij aan dat er aan de pony verder niets te zien is en eczeem is natuurlijk gewoon hartstikke zichtbaar, daar kan je bij wijze van spreken niet omheen. Waarom vinden ze haar dan nu niet meer geschikt als rijpony? Vanwege de eczeem of hebben ze andere redenen om dat nu ineens na een maand te vinden?
Op basis van jouw verhaal zou ik inderdaad denken dat je de pony niet terug hoeft te nemen. Naast jouw plicht om verborgen verbreken te melden heeft de koper ook een onderzoeksplicht lijkt mij. Maar inderdaad als ik jou was zou ik, als ik in de mogelijkheid zou zijn want je hebt haar waarschijnlijk niet voor niets verkocht, haar terugnemen en dan opzoek gaan naar een ander baasje. Wat dat aan gaat deel ik de mening van Viv. Jammer hoor als dingen zo lopen, daar heeft helemaal niemand wat aan.
Op basis van jouw verhaal zou ik inderdaad denken dat je de pony niet terug hoeft te nemen. Naast jouw plicht om verborgen verbreken te melden heeft de koper ook een onderzoeksplicht lijkt mij. Maar inderdaad als ik jou was zou ik, als ik in de mogelijkheid zou zijn want je hebt haar waarschijnlijk niet voor niets verkocht, haar terugnemen en dan opzoek gaan naar een ander baasje. Wat dat aan gaat deel ik de mening van Viv. Jammer hoor als dingen zo lopen, daar heeft helemaal niemand wat aan.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Als een paard zomereczeem voor het eerst ontwikkelt uit zich dat meestal in augustus, niet in november.
Lijkt mij ook meer op een reactie op een voedingsmiddel of omgeving.
Maar goed, een allergie kan ineens ontstaan, ook zomereczeem. Maar jij als verkoper staat naar mijn idee gewoon in je recht. Zelfs als het zomereczeem is, wist jij dat niet ten tijde van de verkoop. Je hebt het niet verzwegen, het is daarmee geen verborgen gebrek.
Neemt niet weg dat het voor allebei vervelend is. Zomereczeem is echt niet tof. Maar dat ze daarmee niet geschikt is als rijpony is echt de grootste onzin. Saar heeft vanaf twee jarige eczeem ontwikkeld, en die doet het nog steeds prima onder het zadel
Lijkt mij ook meer op een reactie op een voedingsmiddel of omgeving.
Maar goed, een allergie kan ineens ontstaan, ook zomereczeem. Maar jij als verkoper staat naar mijn idee gewoon in je recht. Zelfs als het zomereczeem is, wist jij dat niet ten tijde van de verkoop. Je hebt het niet verzwegen, het is daarmee geen verborgen gebrek.
Neemt niet weg dat het voor allebei vervelend is. Zomereczeem is echt niet tof. Maar dat ze daarmee niet geschikt is als rijpony is echt de grootste onzin. Saar heeft vanaf twee jarige eczeem ontwikkeld, en die doet het nog steeds prima onder het zadel

...You can't know me in the way I do...
Officieel benoemd tot OpperKneus van FW 

Dit artikel dat op de site van de KNHS staat geeft je misschien ook wel wat antwoorden.
https://www.knhs.nl/print/2765/
Succes ermee, ik hoop dat jullie er uiteindelijk wel goed uitkomen samen.
https://www.knhs.nl/print/2765/
Succes ermee, ik hoop dat jullie er uiteindelijk wel goed uitkomen samen.
Morgan!! 

Als de koper ook op dit forum zit dan zou ik dit topic sowieso verwijderen 

De wetgeving zal uiteindelijk je daadwerkelijke antwoord moeten bepalen als je het uit wil vechten.
Eczeem is wel een lastig onderwerp zowel qua vaststellen of ze het hebben ten tijde van koop evenals daarna....een dierenarts kan ook vrijwel niet op 1 bezoek vaststellen dat het daadwerkelijk zomereczeem is, om die reden zeggen wij altijd 'breng maar terug'. Het paard wordt er niet beter van, jij wordt er niet beter van en de nieuwe eigenaren worden er ook niet gezelliger op. Je eindigt in een eindeloze discussie omdat ze het daar misschien daadwerkelijk wél toont en bij jou niet en dan is het ook vanuit hun kant wel begrijpelijk dat ze melding maken. Zou wel even een rapport opvragen van de dierenarts, dan heb je het schriftelijk. Omdat eczeem/jeukerigheid onder wisselende omstandigheden ineens kan opduiken evenals een andere oorzaak hebben (allergie, mijten, luizen, maar ook wisselingen van voeding, stress vanwege de nieuwe locatie etc kunnen kriebel veroorzaken).
Kun je niet met ze afspreken dat als ze aankomend zomer nog steeds eczeem vertoont je haar terug neemt (als je nu zelf niet de mogelijkheid hebt haar direct terug te nemen)? Wel een lange tijd 'onzekerheid' maar kan me ook voorstellen dat je het beste met haar voor hebt. Wie weet waar ze anders gaat eindigen of wat er met haar gebeurd?
Een vervelende situatie zeker als er niet eerst 'gewoon' over gesproken wordt. Ik zou proberen met ze in gesprek te gaan en er desnoods eens even te gaan kijken (desnoods met een 'deskundige' uit jou omgeving). Misschien zie jij een aanleiding die hun missen of sta je zelf ook verbaasd bij wat je ziet?
Eczeem is wel een lastig onderwerp zowel qua vaststellen of ze het hebben ten tijde van koop evenals daarna....een dierenarts kan ook vrijwel niet op 1 bezoek vaststellen dat het daadwerkelijk zomereczeem is, om die reden zeggen wij altijd 'breng maar terug'. Het paard wordt er niet beter van, jij wordt er niet beter van en de nieuwe eigenaren worden er ook niet gezelliger op. Je eindigt in een eindeloze discussie omdat ze het daar misschien daadwerkelijk wél toont en bij jou niet en dan is het ook vanuit hun kant wel begrijpelijk dat ze melding maken. Zou wel even een rapport opvragen van de dierenarts, dan heb je het schriftelijk. Omdat eczeem/jeukerigheid onder wisselende omstandigheden ineens kan opduiken evenals een andere oorzaak hebben (allergie, mijten, luizen, maar ook wisselingen van voeding, stress vanwege de nieuwe locatie etc kunnen kriebel veroorzaken).
Kun je niet met ze afspreken dat als ze aankomend zomer nog steeds eczeem vertoont je haar terug neemt (als je nu zelf niet de mogelijkheid hebt haar direct terug te nemen)? Wel een lange tijd 'onzekerheid' maar kan me ook voorstellen dat je het beste met haar voor hebt. Wie weet waar ze anders gaat eindigen of wat er met haar gebeurd?
Een vervelende situatie zeker als er niet eerst 'gewoon' over gesproken wordt. Ik zou proberen met ze in gesprek te gaan en er desnoods eens even te gaan kijken (desnoods met een 'deskundige' uit jou omgeving). Misschien zie jij een aanleiding die hun missen of sta je zelf ook verbaasd bij wat je ziet?
Geluk is de vrucht van intens werk
Deze zomer en weersomstandigheden kan het zeker wel in november 

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Bij ons is de verkoop nog heel vers.....
Maar als ons dit zou overkomen haalde ik hem gelijk terug, geen gemuts over de rug van ons paard.
Maar als ons dit zou overkomen haalde ik hem gelijk terug, geen gemuts over de rug van ons paard.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power
Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
- Thessa Keizer
Mijn gedachte ook!!Anne&Wendie schreef:Bij ons is de verkoop nog heel vers.....
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Ook mijn idee en zeker gezien de eerdere berichten van haar zou ik niet eens twijfelen om haar terug te halenAnne&Wendie schreef:Bij ons is de verkoop nog heel vers.....
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
http://www.petnanny.simpsite.nl
Ook al sta je m.i. in je recht, ik zou haar ook terugnemen. Een fijne baas zoeken en even nakijken wat er evt. aan de hand is.
Morris, mijn superfjord!
-
Lastige situatie, juridisch gezien kan ik niet verder adviseren.
Maar misschien wel een punt: oktober/november kunnen mijten de kop opsteken bij onze koudbloeden.
Qua klachten is er veel overlap met staart- en maneneczeem, en er zijn een aantal verschillende soorten mijten die zich op andere gebieden van het lichaam nestelen. Voor DA's is het niet altijd makkelijk de juiste diagnose te stellen, als het er niet heel dik bovenop ligt.
Maar misschien wel een punt: oktober/november kunnen mijten de kop opsteken bij onze koudbloeden.
Qua klachten is er veel overlap met staart- en maneneczeem, en er zijn een aantal verschillende soorten mijten die zich op andere gebieden van het lichaam nestelen. Voor DA's is het niet altijd makkelijk de juiste diagnose te stellen, als het er niet heel dik bovenop ligt.
Ik zou het paard gewoon terugnemen.
Uurtje factuurtje advocaat kost je meer geld en rechtsbijstandsverzekering streeft toch naar een schikking.
Dan kun je een fijn thuis voor je paard zoeken.
Uurtje factuurtje advocaat kost je meer geld en rechtsbijstandsverzekering streeft toch naar een schikking.
Dan kun je een fijn thuis voor je paard zoeken.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Op tweejarige leeftijd is bij mijn paard ook "zomereczeem" geconstateerd door mijn dierenarts. Dani bleek echter luis te hebben en was er met een kuurtje zo vanaf!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6