Ben er POEPflauw van...
Ben er POEPflauw van...
Marga heeft nooit echt stevige drollen, wat ze ook eet, ze blijven wat te "koeie-flatserig". Haar staart is echt een drama, ik schaam me gewoon dat het zo onverzorgd uitziet. Het is niet dat er gewoon mest in de staart zit, het zit er als een cocon omheen. Ik moet het er echt met mijn nagels af pulken. Het zit er helemaal omheen gedraaid, glad afgesleten. Ik heb afgelopen zomer een poos om de dag haar staart gewassen. Het is meteen weer zo. Ik hang haar staart in heet water, poos weken (natuurlijk niet de staartwortel), helpt niks. Ik moet het er echt afpulken. Wie herkent dit en nog beter....wie heeft een oplossing? Haart staart is gewoon zwaar van de aangekoekte mest, ik schaam me er echt voor. Met een borstel eruit borstelen lukt ook niet. Na het wassen ben ik nooit 100% tevreden over het resultaat. Kan het er moeilijk uitknippen, dan houdt ze geen staart over. Ik kan met de winter voor de deur toch niet om de dag haar staart wassen?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: Ben er POEPflauw van...
Tja, dit probleem had ik ook met Tea. Altijd stront in haar staart.
Ze heeft dit voorjaar het probleem helaas zelf verholpen door in twee nachten het grootste deel van haar staart eraf te schuren, dus bedenk, het kan erger, hihi.
Maar bij Tea heb ik het voor een deel van me af gezet, zo is het nu eenmaal, niets aan te doen.
Wat verder het beste werkte was Cowboy Magic. Zorgen dat de staart lekker glad blijft, dan kon ik het meeste er wel uit borstelen.
Er uit knippen klinkt niet echt als wenselijk, maar met een lichtere staart kan ze hem beter optillen en blijft er ook minder mest in hangen. Dus dan moet je misschien kiezen tussen twee kwaden.
Ze heeft dit voorjaar het probleem helaas zelf verholpen door in twee nachten het grootste deel van haar staart eraf te schuren, dus bedenk, het kan erger, hihi.
Maar bij Tea heb ik het voor een deel van me af gezet, zo is het nu eenmaal, niets aan te doen.
Wat verder het beste werkte was Cowboy Magic. Zorgen dat de staart lekker glad blijft, dan kon ik het meeste er wel uit borstelen.
Er uit knippen klinkt niet echt als wenselijk, maar met een lichtere staart kan ze hem beter optillen en blijft er ook minder mest in hangen. Dus dan moet je misschien kiezen tussen twee kwaden.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Staart eraf schuren is idd erger. Had Tea het ook in soort coconnetjrs er omheen? Heb dit nog nooit bij een ander paard gezien. Ik heb altijd anti klit in de staart, cowboy magic of die van Action. Helpt niet. Zo'n dikke, zware staart heeft ze nou ook weer niet. Ik vind het er zo onverzorgd uitzien. En als ze dan met haar staart zwiept, zitten er allemaal stront strepen op haar billen
Baranna 13-5-2006
Heb je daar een foto van, hihi..
En het rantsoen er op aanpassen is ook geen optie zeker? Misschien zou je op die manier de mest wat vaster kunnen krijgen.
Maar Tea is ook altijd al dunner op de mest geweest dan bijvoorbeeld Jeskim. We hadden het er laatst nog over wat een verschil dat is.
Mijn pa dacht al dat Tea het met de darmen niet goed had, maar ik weet dat Tea dit altijd heeft gehad. Natuurlijk vooral op gras en kuil heeft ze dunnere mest, dat heeft elk paard al. Dus grof, stengelig hooi zou mooi zijn, veel vezels en structuur. Beetje stro zou wellicht ook geen kwaad kunnen.
En het rantsoen er op aanpassen is ook geen optie zeker? Misschien zou je op die manier de mest wat vaster kunnen krijgen.
Maar Tea is ook altijd al dunner op de mest geweest dan bijvoorbeeld Jeskim. We hadden het er laatst nog over wat een verschil dat is.
Mijn pa dacht al dat Tea het met de darmen niet goed had, maar ik weet dat Tea dit altijd heeft gehad. Natuurlijk vooral op gras en kuil heeft ze dunnere mest, dat heeft elk paard al. Dus grof, stengelig hooi zou mooi zijn, veel vezels en structuur. Beetje stro zou wellicht ook geen kwaad kunnen.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik moest ook gelijk aan Cowboy Magic denken maar als je dat al geprobeerd hebt en het helpt niet dan heeft mijn tip dus geen zin meer. Wat van Cowboy Magic heb je gebruikt trouwens? Er zijn natuurlijk meerdere producten van.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Zowel Marga als Tea zijn natuurlijk wat drukkere, nerveuzere types. Dat verklaart denk ik ook een hoop waarom de mest bij hen wat dunner is.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik ken Marga niet anders dan met zulke mest. Ze moet op hempbed ipv stro, om de dampigheid. Ze moet nat hooi of voordroog voor de dampigheid. Dat is voor de mest nou net niet zo goed. Moet zeggen dat ik haar sinds een maand weer op stro heb, het hempbed klonterde zo in haar hoeven. Ze hoest op stro niet meer dan op hempbed. Ik heb een foto op mijn mobiel, krijg hem hier niet op fw. Ik zal morgen voor het (alweeeeeer) wassen een foto maken 

Baranna 13-5-2006
Schoon wassen en dan vlecht er in. Toet heeft het ook als het gras heel nat is. Die is morgen ook aan de beurt voor een douche en een kappersbeurt
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Schoon wassen is nou net het probleem. Krijg het niet schoon
Baranna 13-5-2006
Bij tea ging ik hem eerst wassen met gewone zeep, daarna deed ik een flinke scheut CM conditioner in een emmer warm water. De staart daar dan nog een poosje inhangen, dat het even in kan werken. Vervolgens dat weer uitspoelen en dan in het natte haar de CM detangler. Als de staart dan droog is kan ik de klonten er vrij eenvoudig van beneden naar boven uitborstelen.
Voor een keuring begon ik hier een week van te voren ongeveer mee! Gelukkig heeft Tea een donkere staart en zag je nooit dat hij niet helemaal kraakhelder schoon was.
Voor een keuring begon ik hier een week van te voren ongeveer mee! Gelukkig heeft Tea een donkere staart en zag je nooit dat hij niet helemaal kraakhelder schoon was.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
1 keer helemaal schoonmaken en dan vlechten en een staartzak erom heen. Dat is het enigste wat helpt. Dan kun je de staartzakken gewoon wassen/schoonmaken.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ik zou eens kijken of je het van binnenuit op kunt lossen. Drukte en nervositeit kan meespelen, wellicht een samenhang met een tekort aan magnesium.
Wat voor mij in ieder geval echt duidelijk is, is dat bij paarden met dunne mest die verder goede voeding krijgen er vrijwel altijd iets aan de hand is.
Zo heb ik hier 3 verschillende dieren gehad die allemaal dun op de mest waren en inmiddels allemaal nette mestballen produceren. De eerste had een wormbesmetting, de 2e had het bekken vastzitten, wat op de een of andere manier ook invloed had op de darmen. Dat is door middel van Bowen therapie i.c.m. een kuurtje drainaige compositum opgelost. De derde bleek een darminfectie te hebben. AB kuurtje erin en ook zij maakt weer mooie mestballen.
Wat voor mij in ieder geval echt duidelijk is, is dat bij paarden met dunne mest die verder goede voeding krijgen er vrijwel altijd iets aan de hand is.
Zo heb ik hier 3 verschillende dieren gehad die allemaal dun op de mest waren en inmiddels allemaal nette mestballen produceren. De eerste had een wormbesmetting, de 2e had het bekken vastzitten, wat op de een of andere manier ook invloed had op de darmen. Dat is door middel van Bowen therapie i.c.m. een kuurtje drainaige compositum opgelost. De derde bleek een darminfectie te hebben. AB kuurtje erin en ook zij maakt weer mooie mestballen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
De mest is niet superdun hoor Yvonne . Maar plakkeriger als bij de rest. Bij de rest kan je zo'n mestbal heel makkelijk uit elkaar krijgen met bv de mestvork . Bij Marga is het veel plakkeriger. Dat er iets met haar is weten we, ze heeft cushing . Of het daar iets mee te maken heeft weet ik niet, maar zou best kunnen . Ik ga zo wassen, zal foto maken van de staart
Baranna 13-5-2006
Zo ziet het eruit. heb de staart net 6 keer in de sop gedaan, in een emmer met heet water (staartwortel erboven natuurlijk). Met CM, steeds insoppen en laten weken. Moet het er uiteindelijk nog allemaal met mijn nagel om weg schrapen. Ik zat helemaal onder de poep, er waren nogal veel vliegen en Marga zwiepte steeds met die staart vol groenbruine sop
. Heb er nu weer antiklit in gedaan en goed door geborsteld. Morgen is het vast alweer vies hoor. Ik heb het idee dat ze tegen de stalwand aanstaat als ze poept.

Baranna 13-5-2006
-
Als het droog is, kun je het wat ombreken en er dan uit halen. Daarna wassen.
Wat ik met Jasmijn haar staart doe, is dat ik zorg dat het gewassen en uitgeplozen is. En dan vlecht ik het helemaal in, grotere plukken gebruik ik dan van achteren naar voren. Het middelste van haar staart blijft gewoon los hangen, maar ik haal de haren van de achterkant van de staart naar voren. Snap je hoe ik het bedoel? Anders kan ik binnenkort een foto proberen te maken. Moet dat bij Jasmijn nl weer doen.
Wat ik met Jasmijn haar staart doe, is dat ik zorg dat het gewassen en uitgeplozen is. En dan vlecht ik het helemaal in, grotere plukken gebruik ik dan van achteren naar voren. Het middelste van haar staart blijft gewoon los hangen, maar ik haal de haren van de achterkant van de staart naar voren. Snap je hoe ik het bedoel? Anders kan ik binnenkort een foto proberen te maken. Moet dat bij Jasmijn nl weer doen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Foto graag 

Baranna 13-5-2006
Kuurtje Naf biotics wilt ook wel helpen. Bij Tobbe heeft veel goeds gedaan.
Daarnaast in proberen om niet al teveel te wisselen in in ruw voer en wanneer onder 10 graden is hooi bijvoeren.
Daarnaast in proberen om niet al teveel te wisselen in in ruw voer en wanneer onder 10 graden is hooi bijvoeren.
Ik vlecht de staart om deze reden 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Hier ook elke dag een onverzorgde staart. Dat heeft bij Dani alles te maken met de kwaliteit van het hooi. Waar we nu staan, hebben ze alleen kuil en dan is het raak. Ik blijf wassen, in een emmer en schraap daarna met mijn nagels de coconnetjes eraf. Ik doe ook een vlucht, maar er zitten nog zoveel vliegen op haar. Wil haar vliegenmepper dus ook niet wegnemen.
Binnenkort gaan we naar huis (we zijn nu op bootcamp) en daar is weer normaal hooi, dan ben ik van het probleem af.
Kun je het natte hooi niet mengen met stro? Dan krijgt ze dat iig binnen. Of hooi deels vervangen door bietenpulp?
Binnenkort gaan we naar huis (we zijn nu op bootcamp) en daar is weer normaal hooi, dan ben ik van het probleem af.
Kun je het natte hooi niet mengen met stro? Dan krijgt ze dat iig binnen. Of hooi deels vervangen door bietenpulp?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6
Heb het ook bij Sjol hoor zij het in mindere mate.
Probleem is gewoon de te zware dikke staart.
Uitdunnen zou kunnen, maar vind ik zonde, dus als ik in een weekeind een wedstrijd heb of een keuring gaat hele handel week ervoor in de voorwas...
En dan zo vaak als nodig is totdat het schoon is en berg antiklit spay zooi erin.
Mest van Sjol is verder prima, maar staart is gewoon te veel, maar haar trots ga ik er niet afmaaien.
En op keuringen en wedstrijden zou je nooit gezegd hebben dat ze er zo vies mee was (wel de reden dat ik hem nooit echt wit krijg)
Gebruik overigens gewoon Biotex of soda, heet water en stoel om emmer op te zetten en staart in te hangen, terwijl ik me met
rest van het paard amuseer (water niet zo heet dat het paard zich verbrand hi hi)
Probleem is gewoon de te zware dikke staart.
Uitdunnen zou kunnen, maar vind ik zonde, dus als ik in een weekeind een wedstrijd heb of een keuring gaat hele handel week ervoor in de voorwas...
En dan zo vaak als nodig is totdat het schoon is en berg antiklit spay zooi erin.
Mest van Sjol is verder prima, maar staart is gewoon te veel, maar haar trots ga ik er niet afmaaien.
En op keuringen en wedstrijden zou je nooit gezegd hebben dat ze er zo vies mee was (wel de reden dat ik hem nooit echt wit krijg)
Gebruik overigens gewoon Biotex of soda, heet water en stoel om emmer op te zetten en staart in te hangen, terwijl ik me met
rest van het paard amuseer (water niet zo heet dat het paard zich verbrand hi hi)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!