Gevulde spronggewrichten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Genista

Gevulde spronggewrichten

Bericht door Genista » di 01 jul 2014, 15:33

Om maar direct met de deur in huis te vallen.... Wat zijn jullie ervaringen met jonge fjorden die gevulde spronggewrichten hebben??

Mijn Genis is nu 4 jaar en ik ben bewust nog niet met hem aan het werk. Wil hem graag goed uit laten groeien voordat ik hem aan het werk zet. Wel wandel ik met hem aan de hand langs de weg en in het bos en doe ik wat grondwerk.

Nu heeft hij aan beide achterbeneb wat gevulde spronggewrichten, of gallen, net wat je het wilt noemen. Meestal zie je dat toch bij oudere paarden, of juist die paarden die al te vroeg te zwaar werk hebbeb gedaan. Maar bij een groene pony?

Het is niet ernstig, maar wel zichtbaar. De dierenarts komt meteen met het advies om foto's te laten maken...

Moet ik me echt zorgen gaan maken en is het advies van de dierenarts terecht?

Hoe gaan jullie hiermee om en hebbe jullie hier ook ervaringen mee??
Marijke_

Re: Gevulde spronggewrichten

Bericht door Marijke_ » di 01 jul 2014, 15:46

Is hij te goed gevuld of mooi op gewicht en staat hij volop in het gras of juist schraal? Kan zijn dat het gaat vullen omdat hij bijvoorbeeld tegen bevangenheid aan zit. Of is hij misschien net bekapt en in een wat andere stand gezet door smid (on)bewust? Er kunnen nog wel een aantal oorzaken zijn. Ik denk dat ik wel zou gaan voor foto's maken als ik verder geen logische oorzaak zou kunnen bedenken, dan weet je het maar :). Foto's maken is niet meer zo heel prijzig tegenwoordig.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 01 jul 2014, 16:03

Hoe gevuld zijn ze? Je maakt mij nu wel benieuwd hoe en hoeveel.

Zie ze bij de jonge paarden hier eigenlijk nooit of er moet een reden zijn (trap gehad). Bink heeft het als vierjarige een keer gehad dat ik hem net voor de keuring met een opgezwollen sprong uit het land haalde. DA naar laten kijken en die kwam tot de conclusie dat hij gestoken moest zijn door een beest.

Overgewicht bij jonge dieren zie ik nog wel eens met overvulling gepaard gaan, maar dan is het vaker de kogel die begint met overvulling. En wat mij nog wel eens opgevallen is is paarden die ietsje vulling hebben in de (achter)benen als ze net op nieuw relatief rijk grasland zijn komen te staan.

Je kunt proberen om het eens een aantal dagen in te smeren met coolinggel om eventuele zwelling te doen afnemen, maar vind het lastig om een werkelijk beeld bij de overvulling te plaatsen. Heb je misschien fotos?
Geluk is de vrucht van intens werk
Genista

Bericht door Genista » di 01 jul 2014, 17:27

Fijn dat jullie al zo snel reageren *D
Ik moet eerlijk bekennen dat meneer zelf ook zeer gevuld is op dit moment O:) en dat gras voldoende aanwezig is in de wei zeg maar. We doen nu aan strookbegrazing om het een beetje in de hand te kunnen houden.

Over twee weken gaan we naar Sevenum voor stamboekopname en ik hoop er toch wel een eerste premie uit te kunnen halen. Hij doet het zo goed verder.
Ik zou natuurlijk altijd kunnen proberen met cooling gel. Goede tip Annabel :))

Zal morgen foto's maken....
Dennis

Bericht door Dennis » di 01 jul 2014, 20:40

Geke heeft het vorig jaar gehad. De eerste keer aan de longe in de bak was erg spannend en Geke ging alleen maar hard. Kwam bij Geke dus door overbelasting.
Het "werk" wat ze op dat moment deed heb ik volledig stil gelegd en ik heb het pas weer opgepakt toen er niets meer te zien was. Nu heeft ze nergens last van, maar ik ben nog wel rustig het werk aan het opbouwen.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » wo 02 jul 2014, 06:31

Fjella had het ook wel wat, overwerkt kan ik me bij haar niet zo voorstellen, maar ze was wel wat stevig en stond toen ook lekker op het gras. Ik denk dat het bij Fjella wat bolspat was, dat is een soort gal en geen spat dus!

Maar Genista heeft dus zachte verdikkingen en is niet kreupel? En de verdikkingen zitten aan de buitenkant/binnenkant/achterkant?
Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar ik denk het eerst aan onschuldige gallen/bolspat. Niet mooi, maar niet ernstig.
Heb wel eens een paard met gallen aan de kogel reserve dagkampioen zien worden.

Ik zou zeggen, koelen, smeren met coolinggel, eventueel kun je ook groene leem gebruiken hebben sommige mensen ook goede resultaten mee behaald, op rust en van het gras af. En dan kijken of ze slinken.

Ik heb Fjella niet op de foto laten zetten, ze had er zelf absoluut geen last van, ze heeft er gewoon een Abop mee gedaan, geen centje pijn. Als het haar zeer deed dan was dat tijdens de training voor de trekproef zeker weten zichtbaar geweest.
Maar als je het niet vertrouwd kan een foto je wel zekerheid geven dat er geen andere onzuiverheden zitten, O.C.D. ofzo.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » wo 02 jul 2014, 11:13

Kdies heeft ze ook al sinds zn 2e, gekomen door paar goeie sliding stops in een te zware bak tijdens het losgooien. Van alles geprobeerd maar gaan niet meer weg, jammert de bammert hij heeft er verder geen last van.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 02 jul 2014, 16:10

Sjol heeft op diverse plaatsen gallen, al sinds ze jong is.
En dat zijn nou net niet de plaatsen waar ze problemen heeft en ik durf ook wel te zeggen dat ze hard gewerkt heeft in de rest van haar leven.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 02 jul 2014, 16:33

Karev heeft ze ook. Zomers duidelijker..ook zomers duidelijker gevulde pony ;(
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » vr 04 jul 2014, 11:35

Sjolvir schreef:Sjol heeft op diverse plaatsen gallen, al sinds ze jong is.
En dat zijn nou net niet de plaatsen waar ze problemen heeft en ik durf ook wel te zeggen dat ze hard gewerkt heeft in de rest van haar leven.
Mijne heeft dat ook al vanaf jonge leeftijd, nog voor het beleren zaten ze er al. Nooit last van. Soms is het iets minder soms iets meer, overigens wel nooit warm, das wel belangrijk denk ik.

Mijn DA zei toen de tijd, als die het altijd al heeft en er verder geen last van heeft, niets aan doen. Maar is natuurlijk wel afhankelijk hoe dik, warm(ja/nee) etc.
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Genista

Bericht door Genista » vr 04 jul 2014, 17:52

Sorry, nog steeds geen foto's gemaakt.... In ieder geval voelt het niet warm aan en loopt hij er niet onregelmatig mee. Hij schijnt er ook helemaal geen last van te hebben....
Ik kijk het maar even aan. Hij is helaas wel walgelijk dik op dit moment ;( misschien dat dat ook meespeelt....

Dank jullie wel in ieder geval voor jullie tips en eigen ervaringen +:)+
Esther

Bericht door Esther » vr 04 jul 2014, 18:04

Het zal zeker niet helpen.. Overgewicht is ook een grote belasting op de benen. Ik vind dat bij jonge paarden eigenlijk nog bezwaarlijker dan bij een volwassen dier. Zou wel proberen om er wat kilo's af te krijgen.
Is wel ontzettend moeilijk. Jeskim is ontzettend afgevallen sinds vorig najaar, maar is wel afzien, alleen oud hooi en een kale weide.
Maar ze is er nu een stuk beter aan toe. Ze is momenteel wel weer iets groeiende, maar nu wel onder controle. Al wilde ik wel dat we wat ruiger, armer kuil hadden..

Tea is ook wel weer wat groeiende, die was deze winter ook echt veel te dik. Mooi afgevallen dit voorjaar, maar nu dus ook aan de te mooie kuil..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie