Goed ontwormschema

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Goed ontwormschema

Bericht door Annemarie » ma 03 mar 2014, 12:37

Ik bedacht net dat ik maar weer eens wormkuren voor de dames moet halen.

Ik doe al jaren in maart eraquel, in juni equimax, in september eraquel en in november equest pramox. So far so good en geen klagen. Maar is dit nou eigenlijk een goed schema vroeg ik me af?

Van november tot en met ergens in april staan de dames 's nachts binnen en wordt de wei niet uitgemest en in de zomer staan ze dan 24/7 buiten en halen we de mest uit de wei. Iemand ideeen of dit schema dan idd goed is?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kelly

Re: Goed ontwormschema

Bericht door Kelly » ma 03 mar 2014, 13:57

Waarom ontworm je zo vaak?
Is dit ergens op gebaseerd?
Laat je de mest weleens onderzoeken?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Jilly

Bericht door Jilly » ma 03 mar 2014, 14:50

Ik hield vroeger dit schema aan:

maart: ivermectine
juni: ivermectine
september: combinatiepreparaat
december: moxidectine

Sinds we op onze huidige stal staan doen we mestonderzoeken. Om de 3 maand (denk ik) gaan er 3 meststalen naar de DA, telkens van andere paarden. Tot hiertoe nog niet moeten ontwormen.

Ik weet dat er veel tegenstanders zijn van enkel voort gaan op mestonderzoek, maar wij zijn tevreden over deze gang van zaken. Paarden staan in vaste groep, er komen geen vreemde paarden op het erf (wei) en de mest wordt opgeruimd. Paarden zien er allemaal goed uit en ik ben blij dat er niet eens per zoveel maanden chemische troep in moet, met Hay zijn overgevoeligheid...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 03 mar 2014, 15:23

Hier ook iedere 3 maanden mestonderzoek maar dan van alle paarden (keutels rapen uit de stal :P). Alleen in de herfst/winter gaat er geloof ik een wormspuit in. Onze stal werkt nauw samen met een kliniek in de buurt en ook ik was wat sceptisch (wat 'n boer nie kent he) maar nu ben ik heeel content!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 03 mar 2014, 15:33

Ik ontworm met equi parex.....een natuurlijke ontworming, doe regelmatig mestonderzoek en haal elke dag mest van het land :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 03 mar 2014, 15:41

Dit schema kreeg ik 5 jaar terug van de DA Kelly. Maar heb ze zonet nav de reacties hier gebeld en DA zei dat ze hier nu ook op basis van mestonderzoek werken. Dat ga ik nu dus ook maar doen aangezien iedereen die hier reageert dat dus blijkbaar ook al doet en de DA het ook al voorstelde. Maar is mestonderzoek wel betrouwbaar genoeg?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kelly

Bericht door Kelly » ma 03 mar 2014, 15:55

Alleen mestonderzoek niet.
Ik geef 1x per jaar Pramox. Dat is een breedspectrum.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 03 mar 2014, 16:05

Ha, dat is volgens mij wat ze hier ook eens per jaar krijgen! Die naam komt me bekend voor in ieder geval. :P

En Annemarie, zoveel mensen, zoveel meningen..er zijn vast ook mensen die dit niks vinden. Uiteindelijk is het jouw keuze :)
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 03 mar 2014, 16:35

Wij hebben jaren ontwormd en zijn vervolgens op mestonderzoek over gegaan. Sindsdien is het ellende. Ondanks dat Zhellie 3 mestonderzoeken heeft gehad kwam er pas na een bloedtest uit dat er wel degelijk wormen aanwezig waren. 3x raden wat de invloed op onze weilanden was. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en pas sinds afgelopen zomer lijkt e.e.a. onder controle te zijn. Om de wormen te bestrijden hebben we erg vaak moeten ontwormen. Ik blijf nu dus weer trouw aan de wormkuren en geef ze 1x per jaar een kuur drainage compositum om afvalstoffen af te voeren. Persoonlijk zou ik je schema gewoon aanhouden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jilly

Bericht door Jilly » ma 03 mar 2014, 16:45

Annemarie schreef:Maar is mestonderzoek wel betrouwbaar genoeg?
Onze DA zegt van wel. Misschien dat ik het deze zomer in het bloed ook nog eens laat controleren, n.a.v. de post van Yvonne.

Het is wel belangrijk dat je het onderzoek laat doen bij je DA en niet bij zo'n centrum waar je het naar moet opsturen.
's Ochtends verse mest uit de stal en meteen wegbrengen voor onderzoek.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » ma 03 mar 2014, 16:48

Moxidectine is een breed spectrum. Dat is de Equest Pramox.
Maar durf zo niet te zeggen of hij ook tegen spoelwormen werkt, dat zijn nasty buggers! Oudere paarden zijn lang niet zo bevattelijk voor spoelwormen, dus in jouw geval zijn die niet zo gevaarlijk. Ik heb zelf vaak jonge paarden lopen, die pak ik dan in het najaar wel een keer met middel tegen spoelwormen en dan neem ik de merries ook meteen maar mee met hetzelfde middel.
Ik denk dat ik 2 keer in het jaar ontworm, al is dat ook wat veulenafhankelijk. Veulens gaan een of twee keer vaker.

1 keer in het jaar een moxidectine erin is wel aan te raden, daarnaast zou ik een keer met ivermectine ontwormen en als je bang bent voor spoelwormen zou ik er nog een keer een equiworm-P ofzo in drukken.

Ben geen fan van de mestonderzoeken, te veel verhalen gehoord waar dat niet goed ging met alle gevolgen van dien.
Zelf ook geen goede ervaring mee helaas..

Vertrouw ook niet op de verpakking van de verschillende ontwormmiddelen, ze claimen een hoop, maar werkt lang niet altijd!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » ma 03 mar 2014, 17:07

Ik ontworm elke 3 maanden dus 4x per jaar, helaas werkt zoals Yvonne zegt het mest onderzoek niet goed genoeg ik ben het liever voor dan te laat dan kan je alles dubbel doen en zijn de kosten nog hoger.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 mar 2014, 17:55

Spoelworm behandel je met pyranthel . Ivermectine wordt door da aangeraden maar die doded de spoelworm niet meer voldoende

ik zit er helaas midden in nu
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 mar 2014, 17:58

Ik doe trouwens voorjaar equest najaar pramox en tussendoor ivermectine.
Esther

Bericht door Esther » ma 03 mar 2014, 18:01

Dat was ook mijn ervaring Tamara. Dacht ook spoelwormen aan te pakken met een ivermectine, staat wel op de verpakking, maar helaas..
Volledige naam is Pyranthelpamoaat, en zit in equiworm-P en Strongid-P.

Eitjes van de spoelworm zijn ook hardnekkig en kunnen 10 jaar op je wei blijven zonder dood te gaan.
@ Tamara: Heeft de DA je ook nog aangeraden om elk jaar dan ook een middel tegen spoelwormen te blijven gebruiken?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 mar 2014, 18:02

Toet poepte de kleine bloedworm uit. Spoelworm is nog niet bevestigd. Mest is mee genomen. Is nog ff afwachten dus
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 mar 2014, 18:05

http://www.daptubbergen.nl/paard/

annemarie jou paarden gaan in princiepe nietop stal, je weideseizoen stopt niet zegmaar.

ik durf het nog steeds niet aan om op een mestonderzoek te vertrouwen
foss

Bericht door foss » ma 03 mar 2014, 18:40

Balen Tamara maar het was wel te verwachten hoe ze eruit ziet.
Hoe oud is ze?
Jonge ponys hebben vaak spoelwormen, eerst kijken welke wormen ze heeft en dan behandelen maar kijk wel uit aangezien haar conditie niet super is sommige wormenspuiten zijn erg heftig.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Joram

Bericht door Joram » ma 03 mar 2014, 18:44

Mijn Fjord staat om een camping, en paarden mest wordt herbruikt om land te bemesten. Dus goed ontwormen ;)

Mest onderzoek leuk en aardig, maar probleem is dat het een moment opname is. Wilt je goed doen dat moet je mest veel vaker onderzoeken.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 mar 2014, 18:50

Daarom is de dierenarts ook geweest karin ;)

Leeftijd onbekend maar geschat op 1,5
Plaats reactie