Handige kleding (buiten rijden)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Roosjuh

Handige kleding (buiten rijden)

Bericht door Roosjuh » do 06 feb 2014, 10:05

Mijn garderobe is aan vervanging toe.

Onder andere heb ik een nieuwe jas nodig! En rijbroeken, en de rest := .
Hebben jullie tips? Merken die heel fijn zijn?

Net als een softshell broek lijkt me heel fijn, maar is dat zo?
Ik heb het ook altijd koud/koude voeten...

Ik hoor het graag.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
JoyceNan

Re: Handige kleding (buiten rijden)

Bericht door JoyceNan » do 06 feb 2014, 10:25

Ik heb schoeisel van Mountain horse de gewone en de thermo laarzen en schoenen. Nooit koude voeten in in de laatste! Tevens ook een jas hiervan. Ook superfijn en gaat al jaren mee.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 06 feb 2014, 13:27

Ik heb al jaren Ariat schoenen, wil niet anders meer echt heerlijk! Lekkere warme voeten en door de gelzool van binnen (vergelijkbaar met de zool in hardloopschoenen) kan ik er ook nog eens lang op lopen. Ze zijn prijzig maar gaan ook erg lang mee. Een softschell broek heb ik geen ervaring mee, rijbroeken van Cavallo zijn bij mij favoriet. Maar ik heb erg lange benen dus een Harry's horse zit bij mij sowieso al niet lekker, die komen tot halverwege mijn onderbenen :+. Jassen voor bij de paarden/ buiten haal ik eigenlijk altijd bij de Welkoop. Merk kan dan nog wel eens varieren :).
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 06 feb 2014, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jowien

Bericht door Jowien » do 06 feb 2014, 13:30

Jassen moet je echt passen is mijn ervaring, de modellen verschillen toch wel en de een zit net wel lekker en de andere niet. Maar (voor mij) in ieder geval wind- en waterdicht, met capuchon, en niet te lang, en lekker warm om mn nek (niet te wijd). Duur gaat meestal wel langer mee, maar met goedkoop kun je dus eerder weer een nieuwe uitzoeken.
Broeken: heb je vast een favoriet merk van. Ik heb een waterdichte, een soort softshell-achtig spul. Zit heerlijk, is wat warmer en inderdaad wordt je dan niet nat als het regent. (Wel loopt het dan alsnog je schoenen of chaps in soms.)
Schoenen: ik heb Ariat, zitten heerlijk ook voor wandelen (ik loop ook lange stukken, vooral op de terugweg met uitstappen s winters). Wat vooral uitmaakt voor warme voeten bij lange ritten, is dat je schoen/ voet 'uit de wind' is. Toen ik in de winter (2012, koud!) voor endurance klasse 3 trainde, had ik vaak koude voeten. Tot ik aan mijn stijgbeugel een soort zakje van bubbeltjesplastic en tape had gemaakt, waar het voorste deel van mijn voet/ schoen in ging zeg maar, toen was dat helemaal over. Was even prutsen, maar heerlijk warme voeten, gewoon omdat dat plastic de wind tegen houdt. Ik heb nu stijgbeugels met korfje, daarbij is het nog makkelijker er een windbrekertje op te flansen.
Er zijn ook allerlei hand- en voetwarmertjes in de winkels. Heb ik nog nooit geprobeerd, maar op zich kosten ze niet veel, is misschien wel het proberen waard (en laat dan hier ook even weten of het werkt!).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 06 feb 2014, 14:11

Als warme winterjas heb ik de werkjas van de Welkoop. Pilotenjack zeg maar. Niet mooiste, wel praktisch. Voor de zomer heb ik een Harry's Horse bomberjack.
Rijbroek heb ik nu hele fijne gevonden in Horka, zachte stretchstof, warme en toch goed ademend én nog beetje betaalbaar ook. Verder heb ik eens voor een shoot een Robbie's aangehad, heerlijke pasvorm, zat top, maar mij way overpriced om te kopen (daar ben ik niet zuinig genoeg voor).
Schoenen voor stalwerk heb ik de werkschoenen (nouja, instappers) ook bij de Welkoop vandaan. Hele fijne stevige schoenen met een prettig voetbed. En je hebt ze tegenwoordig ook in jodpuhr-achtige versie voor dames...die heeft Janna, dus benieuwd wat die daarover zegt. Die staan ook nog wel op mijn lijstje als mijn huidige het begeven.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ootje

Bericht door Ootje » do 06 feb 2014, 16:09

Ik heb het snel koud, dus ik trek altijd veel laagjes aan.
Onder mijn rijbroek heb ik altijd een legging aan en als het hard vriest, trek ik een thermorijbroek aan. Als ik die aan heb, heb ik het met lesgeven tenminste niet koud. Met rijden vind ik het niet zo handig, maar bij -10 houd ik 'm toch maar aan :)
Odette&Fenna
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 06 feb 2014, 18:44

Grisport werklaarzen met stalen neuzen. Waterdicht en ik krijg er geen koude voeten in. In alle andere schoenen wel
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 06 feb 2014, 19:55

Wintersport jassen van scapino voldoen bij mij als winterjas. Jassen moeten niet te lang zijn, anders kan ik er echt niet mee rijden.
Verder heb ik recent een eurostar softshell rijbroek gekocht, echt heerlijk warm! (Gelukkig was deze voor de helft ;) qua schoenen heb ik ariats, dikke sok erin en geen koude voeten!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Suus

Bericht door Suus » do 06 feb 2014, 20:49

Jassen heb ik ook van Scapino/Bristol, nu zelfs één van Kruidvat, lekker goedkoop. Voor de zomer heb ik twee BR, ooit van een vriendin overgenomen, die zijn niet fijner of zo.
Verder heb ik voor de endurance ooit een lange oma-onderbroek aangeschaft, kreeg steeds schuurplekken van de naden van de onderbroek, sexy verhaal dit :n

Rijbroeken heb ik van eurostar, dat hoort in de zomer koel te zijn (niet echt) en in de winter warm (best wel).
Schoenen heb ik nu 'echte' mondoni jodhpurs, ijskoud.... en goedkope bontgevoerde instappers (superlomp en lelijk), wel warm!
In de zomer draag ik graag een vestje i.p.v. een jas. Die kan je uitdoen, oprollen en om je middel binden. Een jas gaat dan vaak vastzitten onder je derrière.
Morris, mijn superfjord!
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 07 feb 2014, 08:50

Ik loop ook graag op mijn ariats. Zijn de tellurides h2o. Ik vind ze wel prijzig, daarom wacht ik altijd op een aanbieding. Heb het nieuwe paar daardoor ook al in de kast staan in afwachting van het overlijden van het paar wat ik nu draag.

Rijbroeken koop ik niet meer. Rijd gewoon in spijkerbroek. Als je fenders hebt of beugelriemen onder het zweetblad is dat prima, heb je ze erboven dan is het minder prettig.

Jassen zijn bij mij heel verschillend. Eis is vooral wind en waterdicht en als ik het even redden kan met een rits die van onder ook open kan. Zo zit een jas bij het rijden niet strak om je heupen. Een bomberjack laat ik liggen, die kruipen bij mij omhoog.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 07 feb 2014, 09:25

Ook hier de Ariats stip op nummer 1. Rijbroeken draag ik al jaren niet meer dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb nu een soort anwb jas. En ook nog een langere jas tot over mijn billen maar ik men en rijd niet.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 07 feb 2014, 10:04

Ik rij in de winter in een oude ski-jas, met elastiek aan de onderkant zodat hij niet opkruipt. Verder in voor- en najaar zo;n softshelljasje van de decathlon uit de wandelcollectie. Zit heerlijk, genoeg bewegingsvrijheid en winddicht.

Bij de mencursus had ik of mijn zeiljas aan (wind en waterdicht en genoeg bewegingsvrijheid) en een regenbroek over spijkerbroek tegen de wind.

Rijbroek, of een goedkope van de decathlon of een dikkere die ik gekregen heb van mijn zusje, volgens mij eurostar. En is het heel koud, dan ben ik een mooi-weer-rijder en rijd niet :o
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 07 feb 2014, 21:06

Neopreen duikpak..
Of drysuit om te surfen :+
Momenteel best passende kleding geloof ik.

Tja.. ik rij gewoon in regenjas als het giet.
Oranje reflectie jas als het niet zo licht is.
En ik verzuip :roll: .

Als het echt koud is skibroek aan op buitenrit :D
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 09 feb 2014, 10:08

Naadloos ondergoed, heul fijn bij lange ritten. Ik heb een paar degelijke rijbroeken, iets dikkere stof en verkleurt niet met wassen. Het is geen modeshow maar ik vind het wel fijn als je dure broeken mooi blijven. Ik heb een Horka jas voor de buitenritten, soort waxjas maar dan anders. :P Heb jaren met goedkopere jassen gereden en de een ademde niet goed (zweterig en klef), de ander was te warm, dan weer een te dun, pasvorm niet goed, enz. Nu eens geinvesteerd (wel in de uitverkoop) in een 'paardenjas' en wilde dat ik het veel eerder had gedaan! :) Verder goed schoeisel. Op de lange ritten rij ik met wandel/bergschoenen (mountainpeak) en stevige chaps met (thermo)sokken. Beugels met vering en korf vergroten het comfort op buitenritten. Met gewone beugels kreeg ik last van enkels/knietjes.

Ik heb ook 2 fijne fleecevesten voor onder de jas nu, In het voorjaar rijd ik dan met fleece en bodywarmer. :)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 09 feb 2014, 10:38

Mijn fijnste winterjas heb ik in Duitsland gekocht op een paardenevenement, is een bomberjack die niet omhoog kruipt. (die heb ik ook hangen, heerlijk warm maar wat een rotding). In de zomer draag ik een simpele zomerjas gekocht bij de wehkamp. :D

Rijbroek heb ik verschillende, de Anemoon die ik had is er uit gegaan dus moest opzoek naar een nieuwe. Heb nu een Horka geloof ik in spijkerstof die wel lekker zit, maar heb ook een hele fijne two-tone harry's horse (michelle geloof ik...) die zit erg fijn. Lekker zacht, niet te koud en knelt nergens. Is het echt vriesweer dan moet er in ieder geval een legging onder of een ski broek overheen kunnen.

Qua schoenen heb ik idd werkschoenen met stalen neuzen in de vorm van jodphurs bij de Welkoop vandaan. Die ga ik zeker weten weer halen als ze op zijn, het kost wat maar dan heb je ook wat! Wat is dat een uitkomst. Had eerst altijd stevige stappers van de scapino (goedkope timberlands), die konden wel een ruime tijd mee. Doordat ik ooit een paard goed hard bovenop mijn sneakers gehad heb is 1 van mijn teennagels vervormd waardoor hij een stuk meer zeer doet als er flinke druk op komt, vandaar dat ik over wou naar stalen neuzen. Deze jodphurs zijn fijn om mee te rijden, niet zo groot dat ze niet meer makkelijk in je beugels passen. Daarnaast kan ik er ook gemakkelijk lange afstanden mee lopen. Ze zijn alleen door het elastiek aan de zijkant alleen tot dit elastiek waterdicht.
Dus echte waterige stukken doe ik nog steeds met laarzen. Momenteel heb ik eigenlijk mijn winterboots aan, die zijn wat warmer dan de jodphurs.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 10 feb 2014, 19:50

Bedankt allemaal!
Woensdag gaan we maar eens shoppen!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » wo 12 feb 2014, 13:01

Hey Roos,
ik heb bij Hypodrama tijdens tentenkamp vorig jaar een soort van bomberjack gekocht (volgens mij de goedkopere HVpolo, hoe heet dat merk nou?? Grrr..)
omdat er op het kaartje stond; water en wind dicht. Nou geloof me, ik ben er zoooo blij mee!! Paardenmarkt in Hedel vorig jaar helemaal verregend, maar alles onder mn jas was nog droog! Echt een superding.. Maar hoe het merk nou ook alweer heet...
En tegenwoordig zweer ik bij de broeken van HV polo, ben helemaal niet van de merken, maar deze broeken zijn net wat dikker en hebben een lekker pasvorm..
Veel plezier met shoppen!!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 12 feb 2014, 17:09

Heb vanmorgen een cavallo broek gekocht wat een fijn ding!
Ik hoor graag een merk Marian, vanaf morgen ben ik 1,5 week in Rotterdam. Dus op naar hypo.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Lisa

Bericht door Lisa » wo 12 feb 2014, 20:00

Hier ook ariat schoenen. Ik heb snel last van de ballen van mn voeten en mijn rug. Met ddeze schoenen heb ik daar niet snel last van. Het nadeel: ik loop er heel erg veel op dus dan moet je wel weer uiteindelijk een nieuw paar en saar moet ik wel echt voor sparen.

Verder heb ik een grote regenjas van Equi theme, prijzig, maar zo fijn! Is speciaal voor het paardrijden met flappen voor je benen ideaal. Op de 4 daagse ook zoveel plezier van gehad!

Zomerjas moet dit jaar vervangen. Dit weet ik nog niet welke het wordt. Ook Ik ben van de aanbiedingen, maar ik koop het liefste wel direct iets goeds!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » wo 12 feb 2014, 21:02

Ben erachter hoor; Happy Valley!
Ben zo van de merken dat ik niet eens weet wat er op mn mouw staat... Was tijdens tentenkamp 40euro, maar weet niet of dit model er nog is en wat hij normaal zou kosten.. Maar waterdicht is wel echt waterdicht!!
Plaats reactie