Paspoort van je paard: waar heb jij die liggen?
Re: Paspoort van je paard: waar heb jij die liggen?
Bij de staleigenaar. Hij kan een flinke boete krijgen als het paspoort niet bij het paard is. Paspoort is geen eigendomsbewijs maar is gekoppeld aan je paard.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
- Svenniepennie
Is het ook zo mijn paard staat bij een vriendin.
Op het moment ligt die daar ivm met enten.
Maar moet die daar blijven liggen?
Op het moment ligt die daar ivm met enten.
Maar moet die daar blijven liggen?
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Die ligt thuis in een la. Wij hebben daar geen afspraken over op stal.
- margalorenz
Bij ons op de pensionstal is controle geweest van de VWA. De paspoorten lagen toen nog niet op de stal en de pensionhouder heeft een waarschuwing gehad en een herkansing. Hij moest binnen een week alle paspoorten op stal hebben (63 paarden), en daar moeten ze ook altijd zijn. Het is inderdaad zo dat het paspoort bij de houder moet liggen en dat is niet perce de eigenaar. Bij een pensionstal is dat de pensionhouder. Als die geen paspoort bij het paard kan tonen staan daar flinke boetes op. Wij moesten allemaal onze paspoorten inleveren en die liggen dus nu in een speciale archiefkast op stal. Een kopie is niet voldoende. Gelukkig is een paspoort helemaal geen eigendomsbewijs en het kan dus eigenlijk niet veel kwaad. Er deden veel mensen erg moeilijk, maar waarom zou je je paard wel aan iemand toevertrouwen en zo'n papiertje zonder eigendomswaarde niet?
Sommige pensionstallen hier in de buurt willen paarden niet meer aannemen als ze het paspoort niet krijgen. De boetes zijn namelijk enorm. Dit zijn vrij nieuwe regels, maar er wordt momenteel stevig gecontroleerd.
Sommige pensionstallen hier in de buurt willen paarden niet meer aannemen als ze het paspoort niet krijgen. De boetes zijn namelijk enorm. Dit zijn vrij nieuwe regels, maar er wordt momenteel stevig gecontroleerd.
Ik vind zo'n paspoort toch niet zomaar een 'papiertje zonder eigendomswaarde'.
Mag ik dan vragen welke afspraken er op papier zijn gezet bij verlies of diefstal? Ik neem aan dat je dan niet zelf de kosten moet dragen voor een nieuw paspoort?
Deze regel vind ik weer zoiets typisch: theoretisch genomen is, maar in veel gevallen toch niet mogelijk. Wat doe je als je paarden op een wei staan zonder mogelijkheid tot veilig opbergen? Gaan ze daar ook moeilijk over doen?
Hier geldt trouwens nog een bijkomend mutatiedocument. Daar sta ik zelf als sanitair verantwoordelijke. Ik vermoed dat ik dan ook zelf het paspoort mag bij houden.
Geen idee eigenlijk... Heb nog nooit van controles gehoord in België.
Mag ik dan vragen welke afspraken er op papier zijn gezet bij verlies of diefstal? Ik neem aan dat je dan niet zelf de kosten moet dragen voor een nieuw paspoort?
Deze regel vind ik weer zoiets typisch: theoretisch genomen is, maar in veel gevallen toch niet mogelijk. Wat doe je als je paarden op een wei staan zonder mogelijkheid tot veilig opbergen? Gaan ze daar ook moeilijk over doen?
Hier geldt trouwens nog een bijkomend mutatiedocument. Daar sta ik zelf als sanitair verantwoordelijke. Ik vermoed dat ik dan ook zelf het paspoort mag bij houden.
Geen idee eigenlijk... Heb nog nooit van controles gehoord in België.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
En hoe doen de mensen het die elke week op les gaan of wedstrijd? Moeten die elke keer komen vragen om hun paspoort?margalorenz schreef:Bij ons op de pensionstal is controle geweest van de VWA. De paspoorten lagen toen nog niet op de stal en de pensionhouder heeft een waarschuwing gehad en een herkansing. Hij moest binnen een week alle paspoorten op stal hebben (63 paarden), en daar moeten ze ook altijd zijn. Het is inderdaad zo dat het paspoort bij de houder moet liggen en dat is niet perce de eigenaar. Bij een pensionstal is dat de pensionhouder. Als die geen paspoort bij het paard kan tonen staan daar flinke boetes op. Wij moesten allemaal onze paspoorten inleveren en die liggen dus nu in een speciale archiefkast op stal. Een kopie is niet voldoende. Gelukkig is een paspoort helemaal geen eigendomsbewijs en het kan dus eigenlijk niet veel kwaad. Er deden veel mensen erg moeilijk, maar waarom zou je je paard wel aan iemand toevertrouwen en zo'n papiertje zonder eigendomswaarde niet?
Blijf het een moeilijk punt vinden, begrijp het wel maar twijfel toch of er geen misbruik van gemaakt gaat worden.
Een paard verkoop je zo als het paspoort erbij zit en is het paard verkocht zie hem dan maar terug te krijgen en te bewijzen dat het jou paard is.
Ik denk dat je het beste een overeenkomst op kan stellen waarin staat wie de eigenaar is en dat de stal eigenaar dit ondertekend!
Een paard verkoop je zo als het paspoort erbij zit en is het paard verkocht zie hem dan maar terug te krijgen en te bewijzen dat het jou paard is.
Ik denk dat je het beste een overeenkomst op kan stellen waarin staat wie de eigenaar is en dat de stal eigenaar dit ondertekend!
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
- Machteld&Falco
Nee hoor, dat kan alleen maar met het mutatiedocument (dat je nooit bij je paspoort mag laten zitten). Het paspoort hoort eigenlijk bij het paard te zijn.Ilona schreef:Ik zou het paspoort nooit zomaar bij de pensionhouder achter laten tenzij dit goed op papier staat of iets dergelijks.
Met paspoort kunnen ze je paard verkopen. Je hebt er aparte mensen bij zitten!
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
ik heb het paardenpaspoort bij de paspoorten van de rest van de familie liggen. Ergens (ik zeg niet waar) waar ze niet kunnen kwijtraken. En toch, elke keer als ik op vakantie ga.......maar paardenpaspoort gaat nergens heen. Die blijft in dat laatje liggen.
Mutatiedocument bestaat in Nederland nietMachteld&Falco schreef:Nee hoor, dat kan alleen maar met het mutatiedocument (dat je nooit bij je paspoort mag laten zitten). Het paspoort hoort eigenlijk bij het paard te zijn.Ilona schreef:Ik zou het paspoort nooit zomaar bij de pensionhouder achter laten tenzij dit goed op papier staat of iets dergelijks.
Met paspoort kunnen ze je paard verkopen. Je hebt er aparte mensen bij zitten!

Bij de fjorden is het dus wel een eigendomsbewijs. Het gele stamboekpapier is niet meer en het paspoort is daarvoor in de plaats genomen. Daar sta jij ook als eigenaar in.
Bij kwpn is er nog een los stamboekpapier .
Mijn paarden staan thuis maar van de kleine shet ligt ook gewoon nog bij de eigenaar.
Ik vind het een beetje een rare regeling.
Mijn paarden staan thuis maar van de kleine shet ligt ook gewoon nog bij de eigenaar.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- nobbygaard
Maar hoe zit het dan met mensen die een fjord kopen en niet laten overschrijven bij het stamboek? Uiteindelijk zijn hun eigenaar.claudia schreef:Bij de fjorden is het dus wel een eigendomsbewijs. Het gele stamboekpapier is niet meer en het paspoort is daarvoor in de plaats genomen. Daar sta jij ook als eigenaar in.
- XxDiandraxX
ik dacht eigenlijk dat dat gedeelte in het fjordenpaspoort niet rechtsgeldig is en dus alsnog geen eigendomsbewijs.
Het probleem is dat je bij een fjord gewoon niks anders hebt.
( en bij vele andere rassen).
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Ilonka
Ik moet me heel sterk vergissen als er in het paspoort niet staat dat het geen eigendomsbewijs is.
Ben nu aan het werk, maar zal het vanavond eens nakijken.
Ben nu aan het werk, maar zal het vanavond eens nakijken.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Eigenlijk is het enkel het aankoopbewijs dat telt als eigendomsbewijs (factuur oid), maar als er slechte bedoelingen zijn, is het niet zo moeilijk om paard met paspoort kwijt te geraken denk ik zo...claudia schreef:Het probleem is dat je bij een fjord gewoon niks anders hebt.
Je hebt helemaal gelijk:Ilonka schreef:Ik moet me heel sterk vergissen als er in het paspoort niet staat dat het geen eigendomsbewijs is.
Blz 6, punt 1: Dit paspoort is geen eigendomsbewijs.
Wél staat er bij punt 3 dat bij eigendomsmutaties dit onmiddellijk gemeld dient te worden bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Die laatste regel is van een kant logisch maar het tarief voor het omschrijven is de reden dat ik het nooit heb gedaan.
Ik kon Lajke wel zonder problemen overschrijven op het Belgische stamboek..... terwijl ze dus in de Nl administratie nog gewoon op adres van de fokster staat.
Moet je zien hoe makkelijk het is om een paard over de grens te krijgen als eigendom van iemand anders!
Ik kon Lajke wel zonder problemen overschrijven op het Belgische stamboek..... terwijl ze dus in de Nl administratie nog gewoon op adres van de fokster staat.
Moet je zien hoe makkelijk het is om een paard over de grens te krijgen als eigendom van iemand anders!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Pamba heeft eigenlijk ook nog jaren op de naam van haar oude eigenaresse gestaan in het paspoort.
Toen heb ik eens een brief thuis gekregen waar in stond dat ze hadden vernomen dat Pamba nu hier stond en of we haar dus wilden laten overschrijven. Uiteindelijk toch wel gedaan. Ze staat gewoon aan huis dus ik heb het paspoort zelf in huis liggen, altijd op dezelfde plek waar ook haar wedstrijdpas ligt bijvoorbeeld.
Een vriendin van me heeft hem ook op haar pensionstal liggen, die ligt in haar zadelkast waarvan de stalhouder dus wel een sleutel heeft. Je moet zo'n houder toch al vertrouwen met je paard.
Toen heb ik eens een brief thuis gekregen waar in stond dat ze hadden vernomen dat Pamba nu hier stond en of we haar dus wilden laten overschrijven. Uiteindelijk toch wel gedaan. Ze staat gewoon aan huis dus ik heb het paspoort zelf in huis liggen, altijd op dezelfde plek waar ook haar wedstrijdpas ligt bijvoorbeeld.
Een vriendin van me heeft hem ook op haar pensionstal liggen, die ligt in haar zadelkast waarvan de stalhouder dus wel een sleutel heeft. Je moet zo'n houder toch al vertrouwen met je paard.
-
duplicaat paspoort kost geen 175 euro. Ik geloof dat wij iets van 37.50 euro moesten betalen voor het niet meer terug kunnen vinden van een paspoort.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend