Bodembedekking vraag.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Nioba

Re: Bodembedekking vraag.

Bericht door Nioba » zo 22 dec 2013, 15:42

Soms kan het hooi er ook toe doen,voordroog kuil of droog hooi waar veel eiwitten in zitten,zylvar is heel schoon op zijn stal ,maar zijn hooi bevat dit jaar blijkelijk teveel eiwit,en dat uit zich door die afvalstoffen die afgevoerd moeten worden in zeer veel plassen,ik ben hier niet blij mee,de andere paarden hebben er inmiddels niet meer zo'n last van die zijn eraan gewent geraakt maar mijn Fjordje went er dus niet aan en koop ik maar bij,want wil wel dat hij droog staat,ik gebruik nu gemiddeld 2 pakken gehakseld stro in de week en er word natuurlijk elke dag gemest inclusief de natte plekken,want ik hou niet van een potstal,dat isvoor geiten en vind ik persoonljk voor paarden vies.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 22 dec 2013, 16:21

Ik heb Yessie haar hals net geschoren, nu maar hopen dat het helpt!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 22 dec 2013, 16:24

Haha, goed voor geiten :)ddd . Dat is niet helemaal waar wat mij betreft :D . Als je hem goed maakt met een goede stevige bodem onderop dan is ie perfect voor paarden. DA vond het bij mij in elk geval prima voor met name Anka. Die is stofallergisch en moet veel frisse lucht hebben. Lukt goed op deze manier. Stevige verzadigde onderbodem waar de pies doorheen zakt en er bovenop een mooie schone bovenlaag. Geen stank en stof *o/* . En de hoefsmid vind de hoefconditie ook perfect dus denk dat het nogal uitmaakt hoe je de potstal onderhoudt en opbouwt. Ik besteed daar zeker in het begin veel tijd aan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 22 dec 2013, 16:38

Een potstal werkt fantastisch! Maar dat uitmesten is mij te zwaar. Daarbij komt nog dat als Syl alleen op stal staat ze de hele bodem als een kermisattractie in de rondte draait... Daarom haal ik 1x per week ongeveer de natte plekken weg en maak ik weer een nieuwe bodem met een pak vlas erop!

Met vlas is het wel belangrijk dat je de hoeven bij houd, maar hier staan ze overdag gewoon buiten dus die lopen ze dan wel schoon.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 22 dec 2013, 17:29

Hier hetzelfde. Overdag 11-13 uur buiten en dan lopen ze de hemperade resten wel weg. Heb vorig jaar specifiek de hoefsmid gevraagd erop te letten toen ik begon met oppotten maar was volgens hem niks aan de hand zoals het nu ging.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Nioba

Bericht door Nioba » ma 23 dec 2013, 16:48

Kan allemaal best ,maar toen ik met paarden begon,hoorde je nooit van oppot stallen,wel bij geiten en schapen,en ik wil dus echt een schone stal,want dat oppotten is voortgekomen uit zuinigheid en arbeids besparing,bij mij geen urine in de stal,en dat zal misschien persoonlijk zijn,maar fris is fris,en dan is het ook fris.
In mijn ogen is het een opgeruimde kamer en de rommel onder het bed geduwd,dan lijkt het ook schoon.
Maar natuurlijk is iedereen daar vrij in,het ging mij er alleen om wat ik doe met zo'n natte stal en waarom hij zo nat kan worden. *o/*
Ilona

Bericht door Ilona » ma 23 dec 2013, 17:32

Als je helemaal niet op wilt potten moet je denk ik niet aan vlas beginnen.
Dit is er juist voor om deels op te potten voor het beste resultaat.
Je kunt alles laten liggen of af en toe de door een door verzadigde vlas weg halen. Dan is het super!

Vroeger gebruikten ze ook geen vlas... Stro potten vind ik ook minder fris. Vlas vind ik schoner, mits ze niet heel de stal om ploegen.

Maar dit is geen antwoord op je directe vraag.... ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Nioba

Bericht door Nioba » ma 23 dec 2013, 17:51

Ilona schreef:Als je helemaal niet op wilt potten moet je denk ik niet aan vlas beginnen.
Je kunt alles laten liggen of af en toe de door een door verzadigde vlas weg halen. Dan is het super!

Vroeger gebruikten ze ook geen vlas... Stro potten vind ik ook minder fris. Vlas vind ik schoner, mits ze niet heel de stal om ploegen.

Maar dit is geen antwoord op je directe vraag.... ;)
Wij mogen ook geen vlas gebruiken maar staan op gehakseld stro,en dan wordt het dus ook echt een natte bende ,vroeger stonden mijn paarden altijd op gewoon stro en werden ook dagelijks gemest,toen ik op een manege werkte werd er ook elke dag gemest en nieuw opgestrooid,maar toen ik eenmaal mijn KWPN paard er had staan ,nog maar 1 keer per week mesten en ook de drollen 1 keer per week,dus wat schetse mijn verbazing mijn paard stond aan het eind van de week een halve meter hoger met zijn achterhand op de drollen,dit was dus ook maar 1 keer want toen ben ik ook zelf gaan mesten,het mocht dan wel als ik maar alles goed opruimde,maar zo hoort het gewoon niet,een paard moet schoon staan en ik baal van zogenaamde schone stallen.Ik zie een paard het liefst in een halve meter schoon stro staan,als in zo'n geplette potstal met een laagje zaagsel,en ik zal er wel geen vrienden mee maken,maar ik ben dan ook echt een zeikerd!!!
Hoop dat het me word vergeven,want jullie zullen ongetwijfeld ook het beste voor jullie paard doen,maar ik kan niet wennen aan potstallen en ik heb misschien wel altijd de verkeerde gezien,dus sorry voor mijn ongezouten mening daar over. O:)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 23 dec 2013, 18:11

Je mening mag je best hebben maar het verwijt dat ik dat doe uit zuinigheid en arbeidsbesparing is echt flauwekul.

Het blijkt dat je niet weet hoe een vlas bodem werkt. En arbeidsbesparing? Staan die van jou ook aan huis en mest je die ook voor de nacht nog even uit zodat ze lekker zonder drollen in de stal de nacht in gaan?

Een vlas bodem neemt urine op en houdt de bovenlaag droog. Dat werkt inderdaad als een potstal ja, maar is gewoon schoon en droog. Dit voelt als een aanval en dat is in deze helemaal niet nodig.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 23 dec 2013, 18:31

@Noiba: Als je KWPNer van achter zoveel hoger staat in 1 week tijd....dan is de stal ook maar klein of zie ik dat verkeerd? Ik mest hier in de container ook 1x per week, maar ze staan niet 'overbouwd'.

Hi en ja ik zou je denk ik wel in de categorie 'zeikerd' (mogelijk gepaard met een stukje smetvrees) scharen als je zo bij mij aan zou komen :P Sorry :sorry:
Ben zelf wel in de paardenwereld terecht gekomen met de leer dat er dagelijks werd uitgemest icm de halve meter stro. Oppotten zag ik alleen in de veehouderij gebeuren. Maar naar mate mijn kennis vorderde leerde ik ook inzien dat er meerdere wegen naar rome gaan en paarden zelf ook duidelijk voorkeuren hebben. In het land gaan ze ook niet altijd schoon en droog liggen (soms helaas) en ik zag diverse paarden eerst een aantal drollen leggen waar ze vervolgens zelf prinsheerlijk in gingen liggen dutten....tja...toen heb ik dat 'het moet schoon' wel ruimschoots overboord gegooid. Voor mezelf heb ik wel de regel dat ik graag wil dat de stal droog is. En dat voordeel ligt dan wel in het potsysteem. Maar een mooi potsysteem is dusdanig droog dat het eigenlijk net zo aanvoelt als een droge weidegrond, daarnaast levert het met name in de winterdagen warmte. Nadeel is echter dat het niet het meest prachtige gezicht is en een flinke oppot-stal een hel voor je rug is om uit te mesten. Daarom pot ik hier maximaal 2 weken, maar bij voorkeur slechts 1 week. Als het hard vriest mest ik bewust wel minder uit, want dan hebben ze langer baat bij de warmte in die ijzeren kist!

Je opmerking "dat oppotten is voortgekomen uit zuinigheid en arbeidsbesparing" is dus in zeer sterke mate jou mening, maar geen gegrond feit!
Geluk is de vrucht van intens werk
Nioba

Bericht door Nioba » ma 23 dec 2013, 18:43

Roosjuh schreef:Je mening mag je best hebben maar het verwijt dat ik dat doe uit zuinigheid en arbeidsbesparing is echt flauwekul.

Het blijkt dat je niet weet hoe een vlas bodem werkt. En arbeidsbesparing? Staan die van jou ook aan huis en mest je die ook voor de nacht nog even uit zodat ze lekker zonder drollen in de stal de nacht in gaan?

Een vlas bodem neemt urine op en houdt de bovenlaag droog. Dat werkt inderdaad als een potstal ja, maar is gewoon schoon en droog. Dit voelt als een aanval en dat is in deze helemaal niet nodig.
Nioba

Bericht door Nioba » ma 23 dec 2013, 19:30

Nioba schreef:
Roosjuh schreef:Je mening mag je best hebben maar het verwijt dat ik dat doe uit zuinigheid en arbeidsbesparing is echt flauwekul.

Ik weet wel hoe een vlasbodem werkt daarom heb ik die niet meer,mij beviel het niet,en aan huis heb ik jaren gehad en stond ik om half 7 doordeweeks uit te mesten om 12 uur was ik er weer en om 5 uur weer en om half 11 s'avonds weer,en ja ik haalde alle keren de drollen eruit
en het is geen aanval ,op helemaal niemand want een ieder doet wat hem bevalt,en dat stoort mij totaal niet maar ik zeg alleen wat ik ervan vind,dus ik geef alleen aan wat ik doe op de eerste vraag van Simone ,hoe ik met een natte stal omga en waar het door kan komen dat het door teveel eiwit in voer kan komen anders niet.

Maar je kunt hier beter niets zeggen want sommige denken dat ze op bokt zitten en voelen zich aangevallen,nou dan ga ik op die onzin ook niet meer in.
Jammer dat altijd dezelfde hier hun mening kunnen profileren en dat andere blijkbaar gek zijn!!! :D
Nioba

Bericht door Nioba » ma 23 dec 2013, 19:38

Bella schreef:@Noiba: Als je KWPNer van achter zoveel hoger staat in 1 week tijd....dan is de stal ook maar klein of zie ik dat verkeerd? Ik mest hier in de container ook 1x per week, maar ze staan niet 'overbouwd'.

Hi en ja ik zou je denk ik wel in de categorie 'zeikerd' (mogelijk gepaard met een stukje smetvrees) scharen als je zo bij mij aan zou komen :P Sorry :sorry:
Ben zelf wel in de paardenwereld terecht gekomen met de leer dat er dagelijks werd uitgemest icm de halve meter stro. Oppotten zag ik alleen in de veehouderij gebeuren. Maar naar mate mijn kennis vorderde leerde ik ook inzien dat er meerdere wegen naar rome gaan en paarden zelf ook duidelijk voorkeuren hebben. In het land gaan ze ook niet altijd schoon en droog liggen (soms helaas) en ik zag diverse paarden eerst een aantal drollen leggen waar ze vervolgens zelf prinsheerlijk in gingen liggen dutten....tja...toen heb ik dat 'het moet schoon' wel ruimschoots overboord gegooid. Voor mezelf heb ik wel de regel dat ik graag wil dat de stal droog is. En dat voordeel ligt dan wel in het potsysteem. Maar een mooi potsysteem is dusdanig droog dat het eigenlijk net zo aanvoelt als een droge weidegrond, daarnaast levert het met name in de winterdagen warmte. Nadeel is echter dat het niet het meest prachtige gezicht is en een flinke oppot-stal een hel voor je rug is om uit te mesten. Daarom pot ik hier maximaal 2 weken, maar bij voorkeur slechts 1 week. Als het hard vriest mest ik bewust wel minder uit, want dan hebben ze langer baat bij de warmte in die ijzeren kist!

Je opmerking "dat oppotten is voortgekomen uit zuinigheid en arbeidsbesparing" is dus in zeer sterke mate jou mening, maar geen gegrond feit!

Op een 4 sterren FNRS manege heb je tenminste bij ons stallen van 3 bij 4 meter en mijn paard was 1.70m en poepte op 1 plaats vandaar als dat er niet word uitgehaald en er elke dag 2 plakken stro bij worden gegooid,hij inderddad een halve meter hoger stond,dat heet geen smet vrees maar gezond verstand als je dat niet wil. :D
Esther

Bericht door Esther » ma 23 dec 2013, 21:26

Nioba schreef:
Maar je kunt hier beter niets zeggen want sommige denken dat ze op bokt zitten en voelen zich aangevallen,nou dan ga ik op die onzin ook niet meer in.
Jammer dat altijd dezelfde hier hun mening kunnen profileren en dat andere blijkbaar gek zijn!!! :D
Kalm aan, jij geeft je mening een ander doet dat ook. Lijkt mij prima!! ;)

Ik vind je ook wel een beetje een zeikerd inderdaad, maar iedereen zijn ding. Ik mest niet elke dag uit, maar er gaat wel wat stro bij in.
Ik heb de beide types, eentje is heel schoon en mest netjes in 1 hoek van de box, de andere is een onwijze smeerzak, poept waar het haar uit komt en gaat ook prinsheerlijk in de enige drol in de stal liggen, met haar hoofd..
Maar beide paarden staat zeker na een week niet met hun kont in de lucht, dus dan vraag ik mij echt af of je stal groot genoeg is. Is een halve meter stront misschien een 'bij wijze van spreken'??
Of heeft het paard megalomane darmen?? :D
Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en komen niet aan een dusdanige hoeveelheid. Of heb ik nu zulke grote boxen??

Ik gebruik gewoon tarwestro en dat bevalt nog steeds prima. Het is er wel eens wat nattig onder, maar dat is alleen in de laagste hoek, dus daar hebben ze geen last van.
Tea had eerder wel eens last van dunnere mest als we naar kuil gingen en dan is de stal ook natter.
Ook met dit vochtige weer droogt het helemaal niets in de stal en blijft hij ook natter.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nioba

Bericht door Nioba » do 26 dec 2013, 12:54

Esther schreef:
Nioba schreef:
Kalm aan, jij geeft je mening een ander doet dat ook. Lijkt mij prima!! ;)

Ik vind je ook wel een beetje een zeikerd inderdaad, maar iedereen zijn ding. Ik mest niet elke dag uit, maar er gaat wel wat stro bij in.
Ik heb de beide types, eentje is heel schoon en mest netjes in 1 hoek van de box, de andere is een onwijze smeerzak, poept waar het haar uit komt en gaat ook prinsheerlijk in de enige drol in de stal liggen, met haar hoofd..
Maar beide paarden staat zeker na een week niet met hun kont in de lucht, dus dan vraag ik mij echt af of je stal groot genoeg is. Is een halve meter stront misschien een 'bij wijze van spreken'??
Of heeft het paard megalomane darmen?? :D
Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en komen niet aan een dusdanige hoeveelheid. Of heb ik nu zulke grote boxen??

Ik gebruik gewoon tarwestro en dat bevalt nog steeds prima. Het is er wel eens wat nattig onder, maar dat is alleen in de laagste hoek, dus daar hebben ze geen last van.
Tea had eerder wel eens last van dunnere mest als we naar kuil gingen en dan is de stal ook natter.
Ook met dit vochtige weer droogt het helemaal niets in de stal en blijft hij ook natter.

Misschien hebben we het over een paard wat al in 1997 is gestorven en had je vroeger maneges aan het bos waar vaak helemaal geen paddocks en weilanden aanwezig waren,dus heb je het hier over een paard wat altijd op stal stond net als die andere 60 paarden en dan kun je je er misschien een voorstelling van maken dat ik echt niet overdrijf,maar ik denk dat je toen ik dat paard kocht in 1979 jij nog niets eens was geboren en toen kregen de paarden gewoon s,avonds 2 plakken hooi en stond hij op 5 kilo krachtvoer,kwam er elke dag zo'n 2 uur intensief uit en liep veel wedstrijden alleen in de zomermaanden zorgde ik dat hij 2 maanden helemaal in de wei kon lopen. toen waren alle voorzieningen en soorten voer en ga maar door nog niet zo als waar jij mee bent opgegroeid,Mijn huidige paardje staat ook overdag in de paddocks of in een weiland dat kun je niet meer met elkaar gaan vergelijken,maar ben daar wel een zeikerd door geworden,beter te goed voor je paard als te makkelijk,mag ik???????
verder ga ik er niet meer op in. :x
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 27 dec 2013, 10:28

@Nioba - voordat je links en rechts beschuldigingen gaat uiten naar mensen die het anders doen dan jij (misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het zeker over), zou het je sieren om eens even diep adem te halen en je eigen reacties nog eens na te lezen want een aantal van de door jou getrokken conclusies zijn wel erg kort door de bocht. Een opmerking als "beter te goed voor je paard dan te makkelijk" raakt kant noch wal maar geeft wel meteen een negatieve ondertoon naar anderen. Niemand voelt zich hier "de koning" of gedraagt zich zo, een ieder geeft alleen zijn/haar versie van wat voor hem/haar het beste werkt en dat is wat dit juist zo'n prettig forum maakt. Het is fijn om tips van anderen mee te kunnen nemen in je eigen besluitvorming :)

edit: hoe het trouwens bij jouw paard gedaan werd op de manege vind ik persoonlijk geen 'potstal' of in ieder geval niet mijn versie daarvan want drollen blijven er bij mij niet inliggen een week lang. Hoe het daar gedaan werd vind ik gewoon ronduit vies en daar hoef je geen smetvrees voor te hebben :P. Als dit jouw visie/ervaring is van hoe een potstal werkt, snap ik wel hoe je bij je mening komt maar mocht je eens in de buurt zijn, ben je van harte welkom om te komen kijken :). Daarbij zou ik persoonlijk ook met stro niet potten. Stro absorbeert namelijk helemaal niet, zoals vlas dat wel doet. Vlas neemt het echt op en stro laat de nattigheid alleen door.

Ik pot wel en dit heeft niets te maken met arbeidsbesparing of zuinigheid, dit is gewoon hoe het met vlas voor mijn stallen het beste werkt. Onze paarden staan over het algemeen in de winter van 9 uur 's ochtends tot 20.30 buiten tenzij het te nat is (paddock is kleigrond en in combinatie met de hele dag regen vind ik dat gewoon not done). Als ze overdag ook veel op stal staan, verbruik ik ook meteen een stuk meer vlas (en ik haal dan 3 keer daags de drollen eruit).
Als er doordeweeks al sprake zou zijn van "arbeidsbesparing" bij een potstal, lever je die "winst" als de zomer begint en de stallen leeggehaald worden trouwens dubbel en dwars weer in ;) !
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Nioba

Bericht door Nioba » vr 27 dec 2013, 12:37

Nathalie schreef:@Nioba - voordat je links en rechts beschuldigingen gaat uiten naar mensen die het anders doen dan jij (misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het zeker over), zou het je sieren om eens even diep adem te halen en je eigen reacties nog eens na te lezen want een aantal van de door jou getrokken conclusies zijn wel erg kort door de bocht. Een opmerking als "beter te goed voor je paard dan te makkelijk" raakt kant noch wal maar geeft wel meteen een negatieve ondertoon naar anderen. Niemand voelt zich hier "de koning" of gedraagt zich zo, een ieder geeft alleen zijn/haar versie van wat voor hem/haar het beste werkt en dat is wat dit juist zo'n prettig forum maakt. Het is fijn om tips van anderen mee te kunnen nemen in je eigen besluitvorming :)

edit: hoe het trouwens bij jouw paard gedaan werd op de manege vind ik persoonlijk geen 'potstal' of in ieder geval niet mijn versie daarvan want drollen blijven er bij mij niet inliggen een week lang. Hoe het daar gedaan werd vind ik gewoon ronduit vies en daar hoef je geen smetvrees voor te hebben :P. Als dit jouw visie/ervaring is van hoe een potstal werkt, snap ik wel hoe je bij je mening komt maar mocht je eens in de buurt zijn, ben je van harte welkom om te komen kijken :). Daarbij zou ik persoonlijk ook met stro niet potten. Stro absorbeert namelijk helemaal niet, zoals vlas dat wel doet. Vlas neemt het echt op en stro laat de nattigheid alleen door.

Ik pot wel en dit heeft niets te maken met arbeidsbesparing of zuinigheid, dit is gewoon hoe het met vlas voor mijn stallen het beste werkt. Onze paarden staan over het algemeen in de winter van 9 uur 's ochtends tot 20.30 buiten tenzij het te nat is (paddock is kleigrond en in combinatie met de hele dag regen vind ik dat gewoon not done). Als ze overdag ook veel op stal staan, verbruik ik ook meteen een stuk meer vlas (en ik haal dan 3 keer daags de drollen eruit).
Als er doordeweeks al sprake zou zijn van "arbeidsbesparing" bij een potstal, lever je die "winst" als de zomer begint en de stallen leeggehaald worden trouwens dubbel en dwars weer in ;) !
nog 1 keer dan maar want ik ben het hele onderwerp onderhand zat!!!!

nogmaals heb ik op die bewuste manege gewerkt en waren we van 8 tot 10 bezig met mesten en vegen en ging er per paard en er stonden er 60 halve pak stro per dag in,en toen ik een jaar later mijn eigen paard daar heb neergezet werd dat veranderd en werd het medegedeeld dat het te duur werd,omdat het vaste personeel er te lang dagelijks mee druk was en dat er nu geen halvebaal stro inhoefde maar 2 plakken,en op de zaterdagen gingen ze mesten met vast personeel en een stuk of vier hulpjes die op de zaterdagen mochten helpen en daarvoor een gratis uur mochten paardrijden,waardoor dit dus goedkoper was en er doorde weeks meer tijd was voor het vaste personeel,dit waar ik het dus over heb gaat over de grote bedrijven die wel degelijk uit zuinigheidsoverwegingen dit invoerde,en dat was dus niet alleen bij ons maar zag je steeds vaker,gelukkig heeft mijn paard er maar 3 winters gestaan en heb ik verder altijd mijn dieren op privepensionstallen gehad of bij huis en werd er op de pensionstallen tot nu toe de plicht gesteld dat de stallen elke dag gedaan diende te worden of werden gedaan,ook waar ik nu staat is dat regel omdat de eigenaars willen dat het schoon is.
Dat ik dan zeg beter te goed voor je paard dan te makkelijk bedoel ik dus stallen waar je je paard aan toe vertrouwd en waar ze er dus goed mee omgaan,daar val ik niemand persoonlijk mee aan,want ik heb het niet over privepaarden die thuis staan of waar mensen het helemaal zelf mogen regelen,misschien kun je tussen de regels doorlezen en niet alles letterlijk op jezelf betrekken,want geloof me het boeit me echt niet hoe jullie paard erbij staat,geef alleen aan hoe ik het zelf doe en wat ik niet zou willen en dat heeft alleen betrekking op mijn eigen paard,en dat ik iets niet fris vind is jouw probleem als je je aangevallen voelt,maar ik heb tegen niemand gezegd dat ze het niet goed doen,maar als je het wel zo wil lezen moet je dat zelf weten!!!
van mij mag er nu een slotje op _/-o_
Viv

Bericht door Viv » vr 27 dec 2013, 12:39

Ilona schreef:Als je helemaal niet op wilt potten moet je denk ik niet aan vlas beginnen.
Vlas is er niet om te potten want het klontert niet, dat was dat andere spul wat nu niemand meer gebruikt omdat paarden verstoppingen kregen omdat het juist klontte. Geen idee meer hoe het heette, was destijds helemaal hip omdat je amper uit hoefde te mesten.

Potten geeft bij vlas niet altijd een goed resultaat dat verschilt echt per paard. Bij de ene werkt het bij de ander niet. Ik schep gewoon elke dag de bodem om (na het uithalen van mest en natte plek) en dat werkt voor ons super. Mijn overbuurvrouwtje pot wel en dat werkt bij haar weer. Ik vind het na het potten veel te zwaar worden en enorm stinken (heb het geprobeerd maar werkt voor ons niet). Heb mijn paard liever dagelijks in een schone frisse stal.
Aan de hoeven doe ik ook niks anders dan dat hij op stro of wat dan ook staat, ook dit is een fabeltje. Heb meerdere paarden op vlas gehad en nog nooit problemen met hun hoeven gehad. Gewoon dagelijks uitkrabben en klaar.

Het is en blijft een kwestie van uitproberen wat voor jouw stal/paard werkt en met welke manier (potten of dagelijks uitmesten). Voor de een werkt dit, voor de ander dat isse simpel.
Blijf iig uitkijken voor strooisels die zwellen als ze nat worden of die erg klonten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » vr 27 dec 2013, 13:29

Zal de topic starter inmiddels al een oplossing hebben gevonden....? >;) ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
S_imonee

Bericht door S_imonee » vr 27 dec 2013, 14:10

Ilona schreef:Zal de topic starter inmiddels al een oplossing hebben gevonden....? >;) ;)
Sorry voor mijn late reactie! Ik was een paar dagen in Duitsland, vandaar dat ik niet kon reageren.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een natte stal ;) Dat wil ik al eerste even kwijt.

Een oplossing hebben mijn vader en ik nog niet gevonden. Ik heb het nog niet met hem kunnen bespreken, omdat ik naar Duitsland ging.
Misschien is dat natte wel gewoon een periode, omdat het zulk vochtig weer is. Ik blijf het liefst op vlas. Dat wat we nu allemaal door elkaar gegooid hebben, maakt het ook niet frisser en vooral niet makkelijker mesten, haha.
Dus ik denk dat de oplossing gewoon bij vlas blijft, misschien dat we er dan nog maar een vijfde pak als start erin moeten doen nu ;)
Ik wil misschien nog wel de strokorrels, die hier eerder genoemd zijn nog gaan proberen.

Ik vind het wel jammer dat het uit ging lopen op een discussie, dat was niet de bedoeling van dit topic. Ik vroeg alleen om advies en ervaring van anderen. Daarom heb ik het ook expres op FW gevraagd en niet op Bokt :+ Maar dat terzijde.

Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en eigen ervaringen.
Ziggy ♥ (v. Lenngard) 24-06-2003
sinds 21-01-12 ♥
Plaats reactie