Ijzers wel of niet

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Re: Ijzers wel of niet

Bericht door Annemarie » wo 23 okt 2013, 09:43

Ik heb 2 paarden voor op normale ijzers. Nisko kan niet zonder met haar bevangen voeten. Wel geprobeerd maar dat gaat echt niet. Ja in de wei wel maar niet op het harde. Anka heeft een scheur in haar ene voorhoef die lastig weg gaat. Ze was hier in de winter eens kreupel op.Maar wie weet zou ze nu best weer zonder ijzers kunnen voor.

Ik heb een hele fijne smid. Nisko had ook banaanhoeven en hele pannenkoeken toen ik haar kocht en in een jaar tijd heeft de smid dit tot mooie voeten weten te krijgen. Ze moet om de 10-12 weken omdat de hoeven zo langzaam groeien. Dan moet ze ook echt, de hoeven worden dan weer banaanvormig :D = struikelen.

Anka heeft in de zomer rondom ijzers en in de winter blote voeten achter. Gaat best hoor. Als ze van de ijzers af komt loopt ze even een paar dagen anders, ff wennen maar daarna merk je er niks van hoor. Dus paarden kunnen best ook weer zonder als het moet. Fabeltje dat eens ijzers altijd ijzers.

Nadeel in de winter kan sneeuwplakkaten zijn maar sneeuwringen hielpen bij die van mij super. Geen centje pijn meer, ze sloften zo de hele wei door in de sneeuw :D .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 23 okt 2013, 12:33

Krista schreef:Nina de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan of je maakt door eindeloos vijlen de wand nodeloos dun.
De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'
Iedere drie weken bekappen is belachelijk. Dan hou je geen normale natuurlijke voet meer over.
Misschien lees ik het verkeerd, maar naar mijn idee zeg je hier 2 dingen die tegenover elkaar staan:
'de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan'
'De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'

Afgezien daarvan zie ik het een beetje anders.
De voet moet je niet alleen onderhouden en ondersteunen zoals dat nodig is voor de voet, maar vooral zoals dat nodig is voor het paard. Ik ben ervan overtuigd dat je met bekappen de stand van de voet zeker kunt veranderen, de vraag per individu is alleen doe je dat ten goede of ten kwade.

Ik probeer te kijken vanuit hetgeen het paard nodig heeft en neem daarbij ook zijn omgeving mee. Als we terug gaan naar de tijd van de wilde paarden is het gewoon een feit dat de mens sneller is dan de evolutie bij kan benen. Wij houden onze paarden tegenwoordig op een zachte ondergrond en verhoudingsgewijs komen ze maar heel beperkt verharding tegen. Daardoor moest een smid de hoeven bij gaan houden. Om de x aantal weken worden de paarden nu dan ook bekapt, maar is dat eigenlijk niet heel gek?
Eigenlijk laten we onze paarden op steeds hoger wordende hakken rondlopen en na een tijdje besluiten we dat het weer tijd is voor platte schoenen. Om de zoveel tijd krijgen de benen dus in een klap een grote verandering te verwerken.

Om de 3 weken bekappen is natuurlijk veel als je in het hierboven geschetste plaatje blijft hangen. Wil je je paard echter zoveel mogelijk op dezelfde hoge of lage schoenen laten lopen is er niets mis mee om dit regelmatig bij te houden. Op die manier kun je veel beter inspelen op de slijtage die ze van oorsprong gewend zijn.

Als een paard in zo'n korte tijd flares ontwikkeld is er dus een erg snelle hoefgroei. Door het paard op ijzers te zetten kun je de vorm beïnvloeden, maar de groeisnelheid beperk je amper.

Waar ik wel benieuwd naar ben is een foto van de onderkant van de hoef. Tot hoever wordt de wand eraf gehaald en komt dat overeen met hetgeen de straal nodig heeft?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kelly

Bericht door Kelly » wo 23 okt 2013, 14:30

Suus schreef:Morris staat nu voor op ijzers, maar gaan er hopelijk donderdag weer af. Nu staat ie op ijzers vanwege een hardnekkige schimmel waar ie ook een zweer in kreeg. Maar volgens mijn (nieuwe) smid is daarvoor geen ijzer nodig.
Ijzers kunnen er gewoon weer af, soms lopen ze even gevoelig, maar dat went snel.

Ik vind er ook ZEKER nadelen aan ijzers zitten. Morris krijgt juist scheuren en brokkels door de ijzers, is ooit een ijzer van nagelgat tot nagelgat helemaal afgescheurd met als gevolg een halve hoef weg (niet kreupel, maar kost wel tijd voor het weer goed is). Ook glijdt hij heel snel, ook met widia puntjes. Onderweg kwijtraken en de kosten zijn ook minder prettig.

Maar als het voor jouw paard beter is wel doen!
Misschien zijn schoenen nog een optie? Maar dat denk ik niet in jouw geval...
Lomp gezegd ligt dit aan de "kunsten" van je smid.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Fran

Bericht door Fran » wo 23 okt 2013, 18:24

Figo3 schreef:Hij komt nu al telkens om de 3 weken.. vind zonde want achter hoeft er niks af alleen voor dus denk toch maar ijzers beginnen hij heeft zelf ook zijn fjorden op ijzers en lopen er altijd keurig bij
Om de drie weken 8) ? Waarom dat?
Die van mij komt om de 8 a 10 weken.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Krista

Bericht door Krista » wo 23 okt 2013, 18:49

Nina ik bedoel een voet is een voet. Of die nou stijl is of normaal of breed of smal. Daar verander je in beginsel niet veel aan. De voet zal altijd weer in die vorm groeien. Je kunt dat wel een beetje bijschaven of aanpassen maar ook niet "te" dan berokken je een paard schade, of aan de voet, of aan het beenwerk uiteindelijk.
Je moet hem daarom onderhouden, waarbij je wel uitgaat van de voet zoals hij is. Elke 3 weken bekappen of vijlen is in die zin grote onzin want bij een normale gezonde voet is er na drie weken niks te kappen of te vijlen. Onze koerspaarden worden bv elke 5 weken beslagen omdat de ijzers dan op zijn, die hebben veel dunnere ijzers. Vaak worden ze niet eens bekapt, afhankelijk van het seizoen is de voet niet eens voldoende gegroeid voor een gewone bekapbeurt. Dan is het even bijwerken van de stralen, even de rasp/vijl erlangs en de nieuwe ijzertjes eronder.
Misschien had ik het niet duidelijk opgeschreven ik bedoel in ieder geval niet iets tegenstrijdigs.

Jouw theorie van van hakken naar platte schoenen kan ik alleen niet helemaal volgen. Ik weet niet hoe lang jij dan voor ogen hebt om ze rond te laten lopen maar bij mij gaan er echt geen dikke centimeters af hoor. En ze gaan elke 8 weken naar de smid. Voor de een is het dan de hoogste tijd, de ander had nog een weekje gekund. Er zit dus wel iets marge in maar met de bekapbeurt staan ze echt niet ineens onderuit. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb ook nog nooit een paard gehad wat niet fuctioneerde of anders liep na het beslaan. Wel laten wij ze niet daags voor een concours of koers beslaan. Plannen dat meestal 3 tot 2 dagen tevoren. Maar dat is meer voor het theoretische risico wat je altijd hebt op een lichte nageltred. (niet dat ik het ooit gehad heb maar bijvoorbeeld een koers annuleren zonder medisch attest kost je een boete van 120 euro. Een medisch attest ook 70.) Maar we trainen gewoon door.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Figo3

Bericht door Figo3 » wo 23 okt 2013, 20:16

Fran schreef:
Figo3 schreef:Hij komt nu al telkens om de 3 weken.. vind zonde want achter hoeft er niks af alleen voor dus denk toch maar ijzers beginnen hij heeft zelf ook zijn fjorden op ijzers en lopen er altijd keurig bij

Omdat die erg wijd uitloopt zoals ik al zei. elk paard is nu eenmaal anders bij mijn andere pony komt die om de 8 weken..
Fran

Bericht door Fran » wo 23 okt 2013, 20:20

Omdat die erg wijd uitloopt zoals ik al zei. elk paard is nu eenmaal anders bij mijn andere pony komt die om de 8 weken..
Maar je zegt ook dat er dan eigenlijk niks te doen valt. Heb je anders een foto van zijn hoeven ben wel benieuwd hoe wijd nu wijd is.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Figo3

Bericht door Figo3 » do 24 okt 2013, 06:04

Fran schreef:

Maar je zegt ook dat er dan eigenlijk niks te doen valt. Heb je anders een foto van zijn hoeven ben wel benieuwd hoe wijd nu wijd is.

Dat zeg ik niet.. ik zeg ijzers of geen ijzers want het is ook niet goed als je paard wijd en brokkelende voeten heeft niet nog is 3 weken laat wachten
Krista

Bericht door Krista » do 24 okt 2013, 06:08

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto eigenlijk
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 24 okt 2013, 06:12

Als een paard gevoelig loopt op het harde dan laat ik er ijzers onder timmeren. Zo simpel is.

Mijn paarden moeten hard werken en als ze dan alleen al last van hun voeten hebben als we van de parkeerplaats naar het bos gaan (da's een pad van 400 meter met hier en daar puin/grind) vind ik dat uitermate vervelend. Ik vraag ze te presteren maar dan moet ik ze ook die mogelijkheid geven. Daarnaast ben ik ook bang dat ze hun zin in lopen verliezen als ze moeten lopen met zere voeten en 'schuw' worden als de ondergrond veranderd. Geef toe ik heb er een rot hekel aan als het ritme en de candans uit de gangen gaat alleen omdat ik de overgang van zand naar asfalt, naar grind, naar weet ik veel wat maak.
Om nog maar te zwijgen van de gevolgen die dat gevoelig lopen heeft, vaak zetten paarden hun rug, schouders en heupen vast als ze het niet fijn vinden om op het harde te lopen, alles gaat 'stokkerig'. Dat lijkt me ook een ware aanslag op het paard.

Ilonk heeft tot een half jaar geleden eigenlijk altijd van het voorjaar tot het najaar rondom op de ijzers (al dan niet met zolen en siliconen) gestaan en in de winter op blote voeten, dan reed ik dus met hoefschoenen. Ilonk's hoeven groeien slecht en omdat ik de ijzers in redelijk rap tempo doorsleet (hoge klasse endurance) kreeg ze teveel nagelgaten en was er geen ruimte meer om te beslaan. Ilonk heeft hele grote platte voeten met hele dunnen zolen en het hoefbot dat heel dicht onder de zool ligt, waarbij ik ook moet oppassen dat ze niet 'uitwaaieren'.
Sinds een half jaar heb ik haar op kunststof staan, Hippotech Glue On's (of Duplo's) die ik er zelf onder zet. Een wereld van verschil ze loopt daar VEEL lekkerder op, daar kan geen leren zool tegenop. Ilonk is dan ook 25 en loopt nog ruimschoots haar km's. Overigens voer ik, al jaren, ter bevordering van de hoorn structuur en de hoorn groei Biotine ZM van Leovet bij en ook MSM Zwavel van Equimins. Haar hoeven zijn door de jaren heen echt beter geworden en ik durf nu ook niet meer te stoppen ;-)

Belle staat rondom op genagelde Duplo's, een kunststofbeslag met een ijzeren kern wat handiger is om de nagels op hun plaats te houden. Bij veel kunststof moet je er voor op letten dat de hoeven niet gaan 'uitwaaieren' omdat de nagels geen tegendruk krijgen van de 'rim' waar ze in zitten. Dat is bij Duplo dus niet zo, daar er een ijzeren kern in zit.

Er zitten wat bij betreft best nadelen aan ijzers, en het heeft meer dan eens kunst en vliegwerk gekost om ze er bij de belangrijke wedstrijden goed onder te hebben bij Ilonk maar het weegt wat mij betreft niet op tegen het ongemak voor het paard van gevoelig lopen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 26 okt 2013, 08:51

Krista schreef:Bij uitwaaierende hoeven die zo brokkelen kan je hem nog het beste op een Equilibrium ijzer zetten voor. Dat heeft een dubbele lip en een opzet rondom waardoor ze ook makkelijker afrollen.
Nu zul je ook wel de hele anti dubbele lip voor brigade misschien over je heenkrijgen ;-) maar dit ijzer is echt iets anders dan het onderslaan van een achterijzer onder de voorvoet wat ook nogal eens gebeurd.
Als je een goede en ervaren smid hebt (aangesloten bij beroepsvereniging) kan hij of zij je prima adviseren.

Op internet zoveel smaken, zoveel meningen. Paarden lopen als sinds eeuwen op ijzers en die zijn niet voor niets uitgedacht en gebruikt door de jaren heen. Van een correct beslag is nog nooit een paard slechter geworden. Beslag kan zelfs de loop of de stand positief beiinvloeden.
En natuurlijk kan een paard weer van ijzers af. Dat is ook onzin dat dat niet zou kunnen. Maar misschien is het in het geval van jouw paard beter om blijvend voor op een ijzer te staan. Zeker bij gevoelige voeten. Dat ligt helemaal aan je paard. Ik zou er niet zo moeilijk over doen. Gewoon laten beslaan en lekker gaan rijden.
Er zijn ook equilibriums met enkele en zelfs zonder lip! Heb zowel met dubbele als zonder gehad voor Falco. Beviel prima overigens!

Ik heb mijn paarden jarenlang rondom op ijzers gehad. De laatste jaren haalde ik Falco 's winters van zijn ijzers af. Sneeuwringen zijn hier niet zo ingeburgerd en er zijn maar weinig smeden die er het nut van inzien. Ik vond zijn hoeven er na de winter altijd stukken beter uitzien... Het allergrootste nadeel van ijzers bij hem vond ik het geschuif... Hier zijn erg veel kasseiwegen en met ijzers was dat een ramp! Het nadeel van Falco blootsvoets is dat ie omwille van een verzwakte witte lijn (jaren geleden bevangen geweest) makkelijk platvoeten kreeg...

Mijn merrie werd door menige smid bestempeld als een paard met probleemhoeven. Ze heeft erg broze wanden en we hebben ooit zelfs eens met kunsthars moeten werken omdat een groot stuk van haar hoef gewoon was afgebroken. Omdat ze niet meer regelmatig bereden wordt, wilde ik eigenlijk haar ijzers onder haar voeten vandaan laten halen. Een weidepaard op ijzers vind ik namelijk tamelijk idioot... Ze is door de handen van drie (overigens erg bekwame) smeden gepasseerd omwille van verhuizingen en geen enkele wilde het erop wagen om de ijzers onder haar voeten vandaan te halen... Het probleem was dat diezelfde smeden telkens hoger moesten gaan nagelen om die ijzers nog vast te kunnen zetten... Ik vreesde echt dat ze geen hoeven meer over zou hebben.

Ik ga nu waarschijnlijk het halve forum over mijn nek krijgen, maar ik ben uitgekomen bij een natuurlijk bekapper. Dat woord heeft omwille van de cowboyverhalen zo'n enorm negatieve bijklank gekregen, dat het mijn bekapper niet de eer aandoet die hem toekomt. Ook mijn vriend wilde er niets van weten... Ik heb na tonnen research echter de knoop doorgehakt en ik heb sindsdien nog geen seconde spijt gehad. Mijn beide paarden worden elk heel anders bekapt (niet de standaard hielen-laag-tenen-lang nonsens) naargelang hun behoeften en beenstand. Een goede normale smid zou dit ook moeten doen, maar de "normale" smeden hier wilden er zelfs niet over denken...

Mijn merrie heeft geen dag gekreupeld, gevoelig geweest of wat dan ook en op de zeldzame momenten dat we toch met haar naar buiten gaan, gebruik ik hoefschoenen. Ook Falco loopt er stukken beter bij en van platvoeten is niet erg veel meer te zien. Voor mij geen ijzers meer.

Je paard blootsvoets houden vergt echter soms meer dan alleen maar de ijzers eraf halen. Mijn paarden leven het hele jaar door buiten (met dekens en schuilstallen en granen als het moet...) en die beweging en ondergrond houden hun voeten mee gezond.

Staat je paard vaak op stal of ga je veel naar buiten over verharde wegen? Loopt ie gevoelig? Dan kunnen ijzers zeker en vast een uitkomst bieden en als je paard ermee geholpen is, moet je zeker niet twijfelen!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 26 okt 2013, 09:04

Kelly schreef:
Suus schreef:Morris staat nu voor op ijzers, maar gaan er hopelijk donderdag weer af. Nu staat ie op ijzers vanwege een hardnekkige schimmel waar ie ook een zweer in kreeg. Maar volgens mijn (nieuwe) smid is daarvoor geen ijzer nodig.
Ijzers kunnen er gewoon weer af, soms lopen ze even gevoelig, maar dat went snel.

Ik vind er ook ZEKER nadelen aan ijzers zitten. Morris krijgt juist scheuren en brokkels door de ijzers, is ooit een ijzer van nagelgat tot nagelgat helemaal afgescheurd met als gevolg een halve hoef weg (niet kreupel, maar kost wel tijd voor het weer goed is). Ook glijdt hij heel snel, ook met widia puntjes. Onderweg kwijtraken en de kosten zijn ook minder prettig.

Maar als het voor jouw paard beter is wel doen!
Misschien zijn schoenen nog een optie? Maar dat denk ik niet in jouw geval...
Lomp gezegd ligt dit aan de "kunsten" van je smid.
Hoeft zeker niet. Niet iedereen heeft even goede nagels. Niet ieder paard heeft even goeie voeten. Mijn vorige smid is hoofd van de afdeling hoefproblemen in de kliniek van Ternat en heeft al menig paard uit de nood geholpen. Wat hij met het paard van een kennis gedaan heeft is ronduit indrukwekkend. Paard bavangen aan alle vier de hoeven. Zou nooit meer aan het werk kunnen, ook al overleefde ie het. Wordt nu weer volop gereden... Mijn merrie had echter heel dunne, zwakke wanden en trok haar ijzers los in de bagger (erg zware, natte kleigrond). Wanneer de opnieuw beslagen werd, scheurden de oude nagelgaten volledig door enz. enz., kilo's biotine ten spijt... Lag echt niet aan de kunsten van de smid.
Jilly

Bericht door Jilly » za 26 okt 2013, 17:02

Welke smid komt bij jou Machteld?

Erg eigenlijk dat je al bijna niet durft te verkondigen dat je een natuurlijk bekapper laat komen :+
Hier worden ook, op 1 na, alle paarden natuurlijk bekapt, en dat bevalt echt héél goed.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 26 okt 2013, 20:57

Krista schreef:Nina de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan of je maakt door eindeloos vijlen de wand nodeloos dun.
De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'
Iedere drie weken bekappen is belachelijk. Dan hou je geen normale natuurlijke voet meer over.

De grote bruine ruin die ik heb gehad had ook van die schotels van voeten. Plat, ondiep en breed. En brokkelen. Aangekocht met totaal verpeste verbrokkelde voeten op een standaard ijzer. Mijn zwager (hoefsmid) is er maanden mee zoet geweest om er weer een gezonde voet van te maken. Met een Equilibrium ijzer ging dat perfect. Paard verkocht, nieuwe eigenaar vindt de meerkosten niet nodig, paard voor op een simpel wegijzer en achter van de ijzers af. Nog geen 4 maanden... voorvoeten weer totaal verragd en gebrokkeld en uitgewaaiderd en achter kan het paard al helemaal niet fijn wegkomen.
@Krista: Amen _/-o_

Als de voet het nodig heeft: dan - ja - ijzers. Zo blijkt het ook niet goed te gaan. Voor ijzers moet er in mijn ogen wel een goede reden zijn om de toe te gaan passen want anders moet je het niet doen.
Ben trouwens wel benieuwd waar je woont ongeveer Figo3, en welke smid er nog meer zelf fjorden heeft :D
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Figo3

Bericht door Figo3 » zo 27 okt 2013, 19:16

Jeempie schreef:

De grote bruine ruin die ik heb gehad had ook van die schotels van voeten. Plat, ondiep en breed. En brokkelen. Aangekocht met totaal verpeste verbrokkelde voeten op een standaard ijzer. Mijn zwager (hoefsmid) is er maanden mee zoet geweest om er weer een gezonde voet van te maken. Met een Equilibrium ijzer ging dat perfect. Paard verkocht, nieuwe eigenaar vindt de meerkosten niet nodig, paard voor op een simpel wegijzer en achter van de ijzers af. Nog geen 4 maanden... voorvoeten weer totaal verragd en gebrokkeld en uitgewaaiderd en achter kan het paard al helemaal niet fijn wegkomen.
@Krista: Amen _/-o_

Als de voet het nodig heeft: dan - ja - ijzers. Zo blijkt het ook niet goed te gaan. Voor ijzers moet er in mijn ogen wel een goede reden zijn om de toe te gaan passen want anders moet je het niet doen.
Ben trouwens wel benieuwd waar je woont ongeveer Figo3, en welke smid er nog meer zelf fjorden heeft :D

Ik woon in Nieuwegein me smid heeft geloof ik 2 fjorden als ik het goed heb maar die lopen voor de wagen dus logisch hihi
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 27 okt 2013, 20:32

aha, nee die ken ik niet.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Suus

Bericht door Suus » ma 28 okt 2013, 09:46

Morris staat weer zonder ijzers! Hij liep er zo mee weg gelukkig.
Ik denk dat er wel hoefschoenen gaan komen.

Mijn smid noemde ijzers een 'noodzakelijk kwaad' en daar ben ik het wel mee eens. Het is mooi als een paard zonder kan, maar als het beter is dan gewoon een ijzer er onder.

quote Kelly:Lomp gezegd ligt dit aan de "kunsten" van je smid.
Dit kan best gedeeltelijk zo zijn, maar Morris heeft brokkelige hoeven, liep toen endurance en met de vele kilometers en een sloffend paard was het erg moeilijk om het voor elkaar te krijgen (zie verhaal ilonka, zeer herkenbaar!).
Nu heeft ie ook weer een stukje van de bovenlaag dat er afgebroken is. Dus mooi ziet het er niet uit, maar als de nagelgaten er 'uitgegroeid' zijn komt het wel goed.
Morris, mijn superfjord!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 29 okt 2013, 08:01

Jilly schreef:Welke smid komt bij jou Machteld?

Erg eigenlijk dat je al bijna niet durft te verkondigen dat je een natuurlijk bekapper laat komen :+
Hier worden ook, op 1 na, alle paarden natuurlijk bekapt, en dat bevalt echt héél goed.
Ik heb Koen Theys. Hij woont gelukkig vlakbij, waardoor hij me er nog bij wilde nemen, want hij neemt blijkbaar al ettelijke jaren geen nieuwe klanten meer aan. Die man is zijn gewicht in goud waard :)

Mijn vriend stond er echt vijandig tegenover in het begin... Ik moest achteraf maar niet komen huilen als het fout liep... Nu nog vaak als ik het bij vrienden heb over natuurlijk bekappen en hoefschoenen, dan komen hun haren overeind :p
Jilly

Bericht door Jilly » di 29 okt 2013, 09:53

Machteld&Falco schreef:Die man is zijn gewicht in goud waard :)
Dat kan ik alleen beamen _/-o_

Hij komt hier ook. Het is dat hij al jaren bij onze pensioneigenaar komt en dat het voor 10 paarden is, anders was het mij ook nooit gelukt vrees ik. Ben er in ieder geval héél blij mee!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie