Krista schreef:Nina de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan of je maakt door eindeloos vijlen de wand nodeloos dun.
De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'
Iedere drie weken bekappen is belachelijk. Dan hou je geen normale natuurlijke voet meer over.
Misschien lees ik het verkeerd, maar naar mijn idee zeg je hier 2 dingen die tegenover elkaar staan:
'de aard van de voet en de stand van de voet verander je niet door te blijven kappen of vijlen die doe je hooguit geweld aan'
'De voet moet je respecteren zoals deze is en onderhouden en ondersteunen zoals nodig is voor de voet.'
Afgezien daarvan zie ik het een beetje anders.
De voet moet je niet alleen onderhouden en ondersteunen zoals dat nodig is voor de voet, maar vooral zoals dat nodig is voor het paard. Ik ben ervan overtuigd dat je met bekappen de stand van de voet zeker kunt veranderen, de vraag per individu is alleen doe je dat ten goede of ten kwade.
Ik probeer te kijken vanuit hetgeen het paard nodig heeft en neem daarbij ook zijn omgeving mee. Als we terug gaan naar de tijd van de wilde paarden is het gewoon een feit dat de mens sneller is dan de evolutie bij kan benen. Wij houden onze paarden tegenwoordig op een zachte ondergrond en verhoudingsgewijs komen ze maar heel beperkt verharding tegen. Daardoor moest een smid de hoeven bij gaan houden. Om de x aantal weken worden de paarden nu dan ook bekapt, maar is dat eigenlijk niet heel gek?
Eigenlijk laten we onze paarden op steeds hoger wordende hakken rondlopen en na een tijdje besluiten we dat het weer tijd is voor platte schoenen. Om de zoveel tijd krijgen de benen dus in een klap een grote verandering te verwerken.
Om de 3 weken bekappen is natuurlijk veel als je in het hierboven geschetste plaatje blijft hangen. Wil je je paard echter zoveel mogelijk op dezelfde hoge of lage schoenen laten lopen is er niets mis mee om dit regelmatig bij te houden. Op die manier kun je veel beter inspelen op de slijtage die ze van oorsprong gewend zijn.
Als een paard in zo'n korte tijd flares ontwikkeld is er dus een erg snelle hoefgroei. Door het paard op ijzers te zetten kun je de vorm beïnvloeden, maar de groeisnelheid beperk je amper.
Waar ik wel benieuwd naar ben is een foto van de onderkant van de hoef. Tot hoever wordt de wand eraf gehaald en komt dat overeen met hetgeen de straal nodig heeft?