Is Crystal te dik?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nobbygaard

Is Crystal te dik?

Bericht door nobbygaard » wo 24 apr 2013, 20:20

Ik kreeg van de week een de opmerking van mijn instructrice dat ze Crystal te dik vind. Ikzelf vind het mee vallen. Kijk ik misschien te rooskleurig? Ik vind altijd dat mijn instructrice haar paarden net is te mager na mijn idee houdt, dus misschien zie ik het verkeerd en is ze echt te dik.
Wat is jullie oordeel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Amber_

Re: Is Crystal te dik?

Bericht door Amber_ » wo 24 apr 2013, 20:28

Altijd moeilijk te zeggen vanaf een foto. Zo zeg ik nee, maar je moet de ribben kunnen voelen. En er mogen nergens vetkwabben of rollen zitten natuurlijk. Voor een paard is te dun beter dan te dik :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Daphne

Bericht door Daphne » wo 24 apr 2013, 20:30

Ze is aardig rond ja. Je ziet het vooral goed op de hals en het 'gootje' in haar billen. Het mag idd wat minder. Geef je krachtvoer? Dat zou ik dan gewoon wat minderen.
Whitepanther

Bericht door Whitepanther » wo 24 apr 2013, 21:07

Ik vind dr wel wat buikig om t zo maar te zeggen. Staat ze al op gras?? Die van mij wil er dan wel eens uitzien in het begin alsof ie drachtig is... Maar ik denk voornamelijk dat het wat buikig is, ik zou iets minderen in voer en kijken of de trainingen misschien wat intensiever of iets langer kunnen. Voor die van mij doet spring werk veel meer voor het afvallen bij de achterhand, nagefelijkheid zorgt er bij hem juist weer meer voor dat hij ook de buikspier gaat aan trekken. Ik weet niet precies waar jouw training uit bestaat maar variatie is ook essentieel in deze
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 24 apr 2013, 21:24

[quote="Whitepanther"]Ik vind dr wel wat buikig om t zo maar te zeggen. Staat ze al op gras?? Die van mij wil er dan wel eens uitzien in het begin alsof ie drachtig is... Maar ik denk voornamelijk dat het wat buikig is, ik zou iets minderen in voer en kijken of de trainingen misschien wat intensiever of iets langer kunnen. Voor die van mij doet spring werk veel meer voor het afvallen bij de achterhand, nagefelijkheid zorgt er bij hem juist weer meer voor dat hij ook de buikspier gaat aan trekken. Ik weet niet precies waar jouw training uit bestaat maar variatie is ook essentieel in deze[quote]

Ze staat al bijna de hele winter overdag op de wei en echt veel staat er niet momenteel. Brok krijgt ze een kwart per dag. Intensiever trainen gaat nog niet omdat ze na drie kwartier hobbelen in de bak al echt helemaal uitgeput is en ik het nog steeds langzaam moet opbouwen bij haar. Hopelijk zal het na verloop van tijd dat we weer intensiever kunnen rijden er beter uit gaan zien.
Bailey

Bericht door Bailey » wo 24 apr 2013, 23:23

Tjah, best lastig van een foto. Zeker als je billen-first fotografeert, dan lijken ze al gauw voller ;)

Zo van de foto's vind ik haar wel wat chubby ja. Niet heel dik hoor, zeker niet, maar wat strakker zou haar niet misstaan naar mijn idee.
Maar ja, daar zeg je het al. Idee he ;) Ik heb Bailey ook graag met een sportief lijntje, vinden sommigen ook te dun.

Drie kwartier in de bak vind ik persoonlijk trouwens ook lang zat! Ik werk zelden langer dan een half uurtje in de bak. Het strakke lijntje hier komt voornamelijk van de kilometers die we buiten maken.
Viv

Bericht door Viv » do 25 apr 2013, 05:49

nobbygaard schreef: Ze staat al bijna de hele winter overdag op de wei en echt veel staat er niet momenteel. Brok krijgt ze een kwart per dag. Intensiever trainen gaat nog niet omdat ze na drie kwartier hobbelen in de bak al echt helemaal uitgeput is en ik het nog steeds langzaam moet opbouwen bij haar. Hopelijk zal het na verloop van tijd dat we weer intensiever kunnen rijden er beter uit gaan zien.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook komt omdat ze idd geen halfje is om het maar netjes te zeggen. Ik zou de brok vervangen voor een muesli zonder suikers (Havens Natural Balance of Treurniet Suikerarme muesli of iets van die strekking) of suikervrije brok. En als het kan toch iets minder op het land of meer gaan rijden (of anders gaan rijden).
Je hebt natuurlijk weinig kunnen doen vandewinter en dat zet lekker aan en dat moet er toch weer af.

Succes!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 25 apr 2013, 06:41

Vind haar wel wat te rond, zou Indd proberen geen brok te geven maar een meuslie.
Geen snoep of fruit geven en voor wat meer beweging gaan zorgen.
Mijn 22 jarige die weinig doet loopt nog met gemak een uurtje dus drie kwartier en uitgeput
vind ik wel een slechte conditie. Ik zou haar vooral veel gaan stappen aan de lijn of onder
het zadel.
nina1993

Bericht door nina1993 » do 25 apr 2013, 06:57

Voor deze tijd van het jaar, waarin de dieren normaal door hun vetreserves heen zijn vind ik Chrystals conditie zonder meer te rijk. Deze conditie in september/oktober is niet zoveel mee mis, dat verliezen ze normaliter weer in de winter.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » do 25 apr 2013, 07:51

rocky&moby schreef:Vind haar wel wat te rond, zou Indd proberen geen brok te geven maar een meuslie.
Geen snoep of fruit geven en voor wat meer beweging gaan zorgen.
Mijn 22 jarige die weinig doet loopt nog met gemak een uurtje dus drie kwartier en uitgeput
vind ik wel een slechte conditie. Ik zou haar vooral veel gaan stappen aan de lijn of onder
het zadel.
Dat ze zo'n slechte conditie heeft komt omdat we na een jaar stil staan pas weer eind janauri mochten gaan beginnen. Dierenarts zei al dat we lang de tijd moesten nemen om haar weer goed op conditie te krijgen.
foss

Bericht door foss » do 25 apr 2013, 08:12

Moeilijk te zeggen van een foto maar het is ook wel wat haar bouw.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » do 25 apr 2013, 08:33

foss schreef:Moeilijk te zeggen van een foto maar het is ook wel wat haar bouw.
Dat klopt ook wel een beetje. Ze heeft toch het ouderwetse type van haar moeder overgehouden.
Esther

Bericht door Esther » do 25 apr 2013, 08:46

Moeilijk van een foto, voel je de ribben nog, of moet je daar echt even op duwen??
Buikig vind ik bij een paard niet erg, echt vet zit erop, dus rug, hals, billen.
Ik denk dat ze wel wat aan de stevige kant is. Brok weglaten en let op de scheutjes die nu aangroeien, die kunnen behoorlijk rijk zijn. Mijn shet is daar destijds hoefbevangen van geworden!!
Dan liever wat meer arm hooi.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 25 apr 2013, 11:10

Wij moeten altijd van onze hoefsmid kijken naar de nek, als die helemaal gevuld is zijn ze te vet...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 25 apr 2013, 16:41

Logisch dat je conditie langzaam opbouwt maar met die conditie heeft haar vorm nu denk ik ook wel wat te maken.
Ze toont heel rond omdat er wellicht weinig bespiering opzit.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » zo 28 apr 2013, 18:06

ik vind haar niet te dik! :D :D
niks meer aan veranderen :)*
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Plaats reactie