In januari is de dierenarts geweest en heeft het gebit gecontroleerd. Er hoefde niets te gebeuren, want het was goed. Hij is 6 weken geleden weggebracht om beleerd te worden voor de koets. De eerste 2 weken vlotte het niet lekker, omdat hij sterk reageerde op het bit en deze niet wilde aannemen. Na 2 weken is de ostheopaat geweest om hem na te kijken. Toen bleek al gauw dat het gebit niet in orde was. Toevallig kwam de tandarts die avond op de stal waar hij stond en bleek hij flinke haken te hebben, zijn wangen waren al helemaal kapot. Hij heeft toen 5 dagen de tijd gehad om te herstellen en daarna zijn ze weer voorzichtig begonnen. Maar de spanning bleef en ondanks de resterende weken kwam er weinig vooruitgang. We hebben hem afgelopen zaterdag dan ook naar huis gehaald en ik ga nu met hem verder onder het zadel. In de toekomst willen we het nog eens proberen voor de koets.
Voordat hij weggebracht werd, heb ik hem gereden met een kaptoom.
Ik wilde vooral dat hij op mijn stem- en gewichtshulpen zou reageren en de kaptoom geeft vooral druk op de neus als je deze gebruikt.

Hij heeft wel eens een bit in gehad om te passen, maar ik kan me niet goed herinneren hoe hij daarop reageerde, niet heel bijzonder wat ik me kan herinneren.
Nu heb ik vorige week hem een dubbelgebroken bit ingedaan, om te proberen. Maar hij begon direct flink te slijmen (geen schuim, maar dikke slijmdraden). Vervolgens heb ik hem toch weer op de kaptoom gereden (wat hij overigens prima doet).
Heeft iemand ervaring met bitproblemen of mogelijk anatomische problemen in de aanname van het bit?
En wat dan handig is eventueel te controleren of welk bit ik dan zou kunnen proberen?
Ik wil graag met bit gaan rijden ivm mogelijke wedstrijden in de toekomst.