Amon heeft op beide voorbenen schiefels rechts meer dan links.
de rechter is namelijk erger geworden afgelopen winter, dus daar heeft ie weer tegen aangetikt oid.
hij heeft 3 week rust gehad & heb het verder gekoeld en na 3 week was het niet meer gevoelig
Nu ben ik echt een paniek-kip en rij sinds dien altijd met beenbeschermers, de neopreen van BR.
en meneer heeft strijklappen om omdat ie achter nog wel eens strijkt, wel veel minder dan eerst.
En spuit ik na het rijden altijd minstens 10 min z'n voorbenen af.
Maar nu is mijn vraag, ik wil af en toe wel eens een sprongetje met hem maken, welke beenbescherming gebruiken jullie of zouden jullie mij kunnen adviseren om te gebruiken, of kan ik gerust zonder bescherming rijden?
Want peesbeschermers of beschermers met een harde schaal erin is helaas geen optie omdat dit te veel gaat drukken op zn schiefels..
Schiefels en beenbescherming
Schiefels en beenbescherming
Amon-dhay mijn Schatje!! 
(Manus x Ragni v. Lenngard)

(Manus x Ragni v. Lenngard)
Re: Schiefels en beenbescherming
Wat vervelend zeg, ik rij en spring (laag) altijd zonder bescherming. Maar je schrijft dat je eigenlijk altijd al met rijd. Dan zou ik gewoon springen met peesjes en strijklappen. Je hebt strijklappen nu ook die net zo 'dicht' zijn als peesbeschermers.
Anders misschien achter springschoenen omdoen, dan tikt hij voor minder hard.
Anders misschien achter springschoenen omdoen, dan tikt hij voor minder hard.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ik sprong altijd met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kan je maar een advies geven... paard met schieffels altijd in de bescherming zetten!! Zorg dat ze niet geirriteerd raken of aangetikt worden.
Als harde peeskappen irriteren bandageren bij droog weer (met onderlappen) of anders idd stevige 3 in 1 beschemers of die stevige neoprene nemen.
Hoop mensen doen er vrij luchtig over maar je moet het serieus nemen. Heel vaak worden schieffels bij jonge sportpaarden ook gevriesbrand om latere ellende te voorkomen. Als ze onrustig worden of groter worden of gaan irriteren kun je forse blessures krijgen met alle gevolgen van dien.
Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen maar zal je een voorbeeld geven een van onze koerspaarden heeft een flinke schieffel linksvoor. Kan. Is ook wat groter geworden afgelopen jaar. Paard kreupel sinds november 2012. Aan het dokteren geslagen, koelen, inspuiten, smeren, rust, opbouwen, hele rambam. Niets helpt. De schieffel heeft een dusdanige vorm aangenomen dat deze tegen het griffelbeen is gaan drukken en het griffelbeen irriteert daardoor continue een pees. Dus het paard zit in een continue cirkel van irritatie en overbelasting.
Operatie en verwijdering griffelbeen om ruimte te scheppen in het been is zinloos ivm de tak van sport en de holle beenstand van dit paard. We zijn eigenlijk uitgedokterd om een lang verhaal kort te maken. Binnenkort worden er controle fotos gemaakt we willen nog proberen te vriesbranden als laatste redmiddel en anders gaat hij hemelen. Hij is gewoon niet meer belastbaar.
Achter kan je toch gewoon stijklappen gebruiken? En overleg eens met je smid of hij niet iets binnendoor gezet kan worden dat kan ook aanmerkelijk schelen indien de been en voetstand dit toelaat.
Overigens werken mijn paarden altijd rondom in de bescherming en voor vaak met schoenen (schoenen afhankelijk van training die dag) en een aantal wildebrassen gaat ook in de beschermers naar buiten. Ik hou ze liever heel dan puur natuur
Als harde peeskappen irriteren bandageren bij droog weer (met onderlappen) of anders idd stevige 3 in 1 beschemers of die stevige neoprene nemen.
Hoop mensen doen er vrij luchtig over maar je moet het serieus nemen. Heel vaak worden schieffels bij jonge sportpaarden ook gevriesbrand om latere ellende te voorkomen. Als ze onrustig worden of groter worden of gaan irriteren kun je forse blessures krijgen met alle gevolgen van dien.
Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen maar zal je een voorbeeld geven een van onze koerspaarden heeft een flinke schieffel linksvoor. Kan. Is ook wat groter geworden afgelopen jaar. Paard kreupel sinds november 2012. Aan het dokteren geslagen, koelen, inspuiten, smeren, rust, opbouwen, hele rambam. Niets helpt. De schieffel heeft een dusdanige vorm aangenomen dat deze tegen het griffelbeen is gaan drukken en het griffelbeen irriteert daardoor continue een pees. Dus het paard zit in een continue cirkel van irritatie en overbelasting.
Operatie en verwijdering griffelbeen om ruimte te scheppen in het been is zinloos ivm de tak van sport en de holle beenstand van dit paard. We zijn eigenlijk uitgedokterd om een lang verhaal kort te maken. Binnenkort worden er controle fotos gemaakt we willen nog proberen te vriesbranden als laatste redmiddel en anders gaat hij hemelen. Hij is gewoon niet meer belastbaar.
Achter kan je toch gewoon stijklappen gebruiken? En overleg eens met je smid of hij niet iets binnendoor gezet kan worden dat kan ook aanmerkelijk schelen indien de been en voetstand dit toelaat.
Overigens werken mijn paarden altijd rondom in de bescherming en voor vaak met schoenen (schoenen afhankelijk van training die dag) en een aantal wildebrassen gaat ook in de beschermers naar buiten. Ik hou ze liever heel dan puur natuur

Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

- kristelhans
Beer heeft ook een grote schieffel rechtsvoor, die is wel rustig en niet warm en zit precies op het randje van beenbescherming. Ik rijd endurance met springschoenen en strijklappen..of tenminste dat deed ik maar sinds we dressuurmatig zijn gaan trainen tikt hij niet meer aan dus ik rijd de korte ritten ook gewoon zonder. Als ik in de bak rijd, rijd ik 'kaal', behalve met springen, dan ook voor peesbeschermers en springschoenen en achter strijklappen. Bij de endurance laat ik altijd iemand kijken naar de schieffel, tot nu toe geen zorgen maar ik hou 'm wel in de gaten.. 't is ook echt een joekel! Als je altijd met bescherming wilt rijden raad ik je wel aan te investeren in de wat betere beenbescherming, goedpassend en ademend, etc.