gezocht plaats voor 2 fjordenmerries rond 31 juli +/- 1week

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
eslie en gerda

gezocht plaats voor 2 fjordenmerries rond 31 juli +/- 1week

Bericht door eslie en gerda » ma 11 mar 2013, 14:01

Hallo,

Weet niet of het bericht hier goed staat maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen.
Ik wilde graag met mijn 2 merries naar olderberkoop naar de keuring. Zelf woon ik in Luxemburg. En om met mijn merries naar de keuring te gaan dacht ik aan Olderberkoop.Omdat mijn ouders daar ook in de buurt wonen.
Mijn ouders wonen in doldersum dus daar kunnen wij overnachten.
Nu zoek ik alleen nog een plaatsje voor mijn 2 merries. Zodat ze na de reis ook nog een beetje bijkomen kunnen. En iemand die me eventueel op de keuring kan een beetje helpen. Heb nog geen ervaring met fjorden keuringen.
Het is misschien nog iets vroeg maar beter te vroeg als te laat had ik me bedacht.
Hoop op een antwoord.
Bella
Contacteer:

Re: gezocht plaats voor 2 fjordenmerries rond 31 juli +/- 1w

Bericht door Bella » ma 11 mar 2013, 19:36

Zou je graag uitnodigen, maar zoals het nu lijkt ben ik dan zelf niet.
Maar meer op de route nog ligt voor jullie Zorgvlied/Wateren, daar zijn prachtige vakantieaccomodaties aanwezig. Misschien kun je terecht bij de Alberthoeve, dat is wel bekende stal die ook tijdens de paardenvierdaagse zeer in trek is voor overnachting!
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » ma 11 mar 2013, 19:50

Ik moet daar ook even over nadenken. Weet niet wat jullie in gedachten hebben. Ik heb twee boxen, maar weet zelf nog niet of ik iets mee neem. Maar anders nog wel druk met het knippen en wassen van andermans fjorden. Als ze op de wei kunnen blijven s' nachts zou het misschien wel kunnen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
eslie en gerda

Bericht door eslie en gerda » wo 13 mar 2013, 19:57

Dank jullie. Zal bij de alberthoeve even navragen.. En gelukkig is het nog een tijdje dus zal nog wel iets vinden. Zijn er nog speciale dingen waar ze extra op letten op een keuring?
Esther

Bericht door Esther » wo 13 mar 2013, 20:11

Dat is wel een hele brede vraag. Doel je op specifiek het voorbrengen, toiletteren, paard zelf o.i.d?

Zijn de paarden al dna getest?? Dat is misschien wel iets om alvast achteraan te gaan.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mieke

Bericht door Mieke » wo 13 mar 2013, 20:21

zit in doldersum zelf ook een fjordenboer ja, doen huifkarverhuur met fjorden. Misschien kun je ze daar bij inscharen?
Ctje :)
eslie en gerda

Bericht door eslie en gerda » wo 13 mar 2013, 21:25

Esther bedoel inderdaad voornamelijk voorbrengen, toiletteren. DNA zijn ze getest. iedergeval de ene heeft de blauwe sticker in het paspoort de andere een kopie van een brief van het Laboratorium. Dat ze DNA getest is. maar heeft nog geen sticker erin.
Ga iedergeval eind maart naar de stamboekburo met de 2 passen omdat ik ze ook nog op naam moet zetten en vraag dan direkt wat dat is.
Mieke ja dat klopt kan daar natuurlijk ook even gaan vragen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 14 mar 2013, 08:45

Voor de keuring moet je ze in ieder geval opgeven en daar behoort op naam staan als regel bij. Wie heeft de sticker van DNA in het paspoort? En wie heeft de brief? Als het goed is moet bij een brief de sticker gepaard gaan. Maar eind maart is nog ruim op tijd voor de keuring, dus dan kunnen ze je op het stamboekbureau zo vertellen wat er o.a. voor nodig is.

Verder dienen de paarden in mooie conditie te zijn. Dat houdt in bij het stamboek, dat ze mooi gevuld zijn. Niet veel te dik, maar ook niet in sportconditie. De optimale rondingen moeten zichtbaar zijn. (maar je kunt daarvoor denk ik ook nog wel paar oude fototopics bij langs lopen bij PicsPlaza om te zien hoe de kampioenspaarden van de keuring er conditioneel voor stonden)

Daarnaast qua manen zien ze graag een mooie boog, die vloeiend loopt in de welving/bovenlijn van het lichaam. Zoals Bart mij ooit eens liet zien bij Fam. Wijlhuizen, al kijkend tegen de zon in: Het sillouet van de Fjord moet een vloeiend en mooi geheel zijn! (weet nog precies hoe strak Viko hier Ura destijds geknipt had, het was een compleet plaatje)
Baard netjes bijgewerkt (liefst geen bos haar). Sokken er aan laten! Voorpluk en staart mooi uitgeplozen. Oren de lange plukken eraf, maar niét kaal uitgeknipt!
Hoeven netjes bekapt en eventueel beslagen (maar voorkeur ligt meestal in blootvoets) --> Liever niet op laatste moment ivm gevoelig lopen!
En natuurlijk de paarden netjes schoon (gewassen).

Voorbrengen zijn denk ik nog wel topics over te vinden hier of anders op de website van het stamboek en het staat ook altijd voorin het keuringsboekje omschreven. Links van je paard lopen op soort driehoek rechtsom, waarbij je het natuurlijke tempo van je paard aanhoud, waarbij deze mooie ontspannen ruime stappen kan maken. Je leidt het paard in de goede richting, liefst zonder geduw en getrek, zodat je je paard niet stoort in zijn lichaamsgebruik voorwaarts. Het is dus een aanrader dit thuis al een aantal keer te oefenen en desnoods wat commando's er extra in te hebben. (iedereen lacht mij altijd uit, maar de overgang van stap naar draf leidt ik zelf qua voorbrengen altijd in met een hupje, de paarden weten dan uit het oefenen dat ik dan de overgang naar draf van ze wil hebben. De bocht om doe ik door te wijzen met mijn buitenhand (vaak met handzweepje voor verlenging) naar de richting waar ik heen wil. Als je aan het rennen bent wil je namelijk zo min mogelijk ook nog moeten sturen met teugels/touw omdat je dat uit evenwicht brengt. Bochten om bij paarden die ruimte hebben kun je op stem trachten meer terug te krijgen/iets meer verzameld, zodat ze een nette bocht indraaien ipv omslaan en jou zowat tackelen of dat je de bocht uit vliegt *jij hebt buitenbocht, dus moet dan feitelijk harder nog dan het paard* )

Voorbrengen gebeurt bij voorkeur in witte kleding. (witte blouse/shirt/trui met broek)

Tot slot: Het fijnste en makkelijkste is denk ik een plekje waar ze samen kunnen staan. Als je nét voor de keuring ze inschaart bij vreemde paarden en er vallen wel klappen, sla je jezelf natuurlijk voor de kop als ze kreupel of onregelmatig, met een dikke schaafwond, of wat dan ook op de keuring verschijnen.
Gebeurd mij dat dan denk ik: "jammer, maar helaas" een keuring later heen of volgend jaar maar, maar als je vanuit Luxemburg komt breng je er dan denk ik wel andere kreten uit O:)
Geluk is de vrucht van intens werk
foss

Bericht door foss » do 14 mar 2013, 08:56

De Alberthoeve is een prima plek.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
eslie en gerda

Bericht door eslie en gerda » do 14 mar 2013, 19:08

Bella: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Geloof dat ik daar wel wat mee kan :-). Opzich is het voorbrengen dus niet anders als bij andere rassen.
Het mooi strak knippen word bij de ene denk ik moeilijk. Die heeft zo een dikke manen. Dat die ook al zijn ze geknipt nog uitelkaar vallen. (Zou ik met haarlak misschien recht kunnen houden voor de keuring) Bij de andere gaan de manen er dan nu in het voorjaar maar af. Die loopt nog lekker met lange manen.
De brief en de DNA sticker liggen denk ik op het stamboek buro. Die staat nl ook boven als ontvanger op het kopie van de brief.
Heb al bij de Alberthoeve nagevraagt en daar is het mogelijk. Dus denk dat ik ze daar heen breng. Ga rond de pazen even langs om te kijken. Ze hebben ook een binnenmanege en goede ruiterwegen dus kan ze lekker nog een beetje oefenen als we daar zijn.
Afbeelding Hier kan je goed de dikke manen van onze Eslie zien
Ilona

Bericht door Ilona » za 16 mar 2013, 19:42

eslie en gerda schreef:Esther bedoel inderdaad voornamelijk voorbrengen, toiletteren. DNA zijn ze getest. iedergeval de ene heeft de blauwe sticker in het paspoort de andere een kopie van een brief van het Laboratorium. Dat ze DNA getest is. maar heeft nog geen sticker erin.
Ga iedergeval eind maart naar de stamboekburo met de 2 passen omdat ik ze ook nog op naam moet zetten en vraag dan direkt wat dat is.
Mieke ja dat klopt kan daar natuurlijk ook even gaan vragen.
Die brief van het lab betekend (verwarrend genoeg) dat ze nog niet DNA getest is!
Er is dan wel DNA materiaal aanwezig in het lab, maar je moet die rekening nog betalen aan het Stamboek voor je de 'echte' uitslag en sticker krijgt.
Hier moet je dan dus nog wel even achteraan via het Stamboek.

Je moet lid zijn van het Stamboek als je met ze naar de keuring wilt.
Handig is dan om lid te worden en ze dan op jouw naam over te schrijven.

Je kunt als het goed is op de site (http://www.fjordstudbook.com) wel nakijken wat dit allemaal kost :x

edit: kun je ze wel op naam laten zetten via het nederlands fjordenpaardenstamboek als je niet in Nederland woont eigenlijk? Kun je dan wel naar een keuring in Nederland?
Zit je dan ook nog met speciale papieren/entingen als je de grens over gaat?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Mieke

Bericht door Mieke » zo 17 mar 2013, 10:43

Iedereen kan lid worden van het stamboek, ongeacht waar je woont. Dus je kan prima in België wonen en lid zijn van het NL stamboek en jr paard dus ook in NL ingeschreven hebben. Zr moeten hun gewone entingen hebben, meer niet dacht ik.
Ctje :)
Plaats reactie