boek nicolette hebing de oplossing?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marijke_

Re: boek nicolette hebing de oplossing?

Bericht door Marijke_ » vr 23 nov 2012, 12:27

Rosco van mij was een hele erge eczemer, die is jaren mijn testcase geweest haha. Uiteindelijk is hij zover gekomen dat hij op zijn hoofd, streepje buiknaad en voorbenen na bijna niets meer had. Die heeft van kop tot kont open gelegen van het schuren dus dit was voor mij echt veel beter. Zeker 70% beter als in de hele heftige jaren. Dierenartsen doen er wel wat aan. Maar dat is spuiten met cortico steroiden, anti schimmel middelen, druppels (culivetsem/ allergitum), smeersels als hydrocortiderm en Horsol en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niets maar dan ook niets heeft geholpen. Behalve de deken en ik heb inderdaad zijn voer aangepast naast behandeling door een natuurgeneeskundig therapeut. Ik heb op een gegeven moment gezegd ik ben uitgedokterd met hem, ik moest zelf chemotherapeuticum smeren van de dierenarts en toen was voor mij het regulier gedeelte afgesloten.

Deken om, rekening houden met weidegang (geen kort voorjaarsgras maar pas op het land als het gras was uitgebloeid), we konden gelukkig zelf bemesten dus dat konden we reguleren. Daarnaast geen appels of wat voor fruit dan ook, geen biks, geen muesli, geen wortelen. Gewoon (eifel)hooi en na dagelijks een kwartje mix van granen, gerst en erwten met daar over Herbatal (een kruidenmix die ik nergens meer te koop zie staan) en veel beweging en hem niet te dik laten worden. Als hij plekjes had dan waste ik het schoon en smeerde ik het in met huidemulsie van Aphytom (super spul!!). En daar deed hij het goed op. Het is jammer dat hij absoluut geen makser om wilde want anders was zijn hoofd waarschijnlijk ook niet gehavend geweest.

Het gekke is dat hij altijd in augstus/ september pas echt begon te schuren. Tot die dacht ik altijd we hebben een goed jaar dit jaar! Zou bij hem echt van de culicoides komen dan zou het veel eerder in het haar al aan de orde geweest moeten zijn. Ze spelen vast ook wel een rol maar ik denk dat ze een hele kleine rol in het geheel hebben.
De moeder van die van mij was ook een zware eczemer overigens. Ros is uiteindelijk doodgegaan door een gesprongen aorta maar ik heb altijd het gevoel gehad dat hij niet oud zou gaan worden (hij is 14 geworden). Er heeft zoveel troep in en op dat paard gezeten kan nooit goed zijn.

Mocht ik ooit nog een keer een paard treffen dat het in de mate zou hebben als Ros het had dan was het einde oefening. Ik heb het met hart en ziel voor hem gedaan maar het is geen weg die ik nog een keer ga bewandelen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » vr 23 nov 2012, 12:34

Die huidemulsie had ik vorig jaar ook, super spul idd! Ik betaal alleen net zoveel aan verzendkosten als het product, maar ja zo is het maar :+
Volgend jaar ga ik die weer bestellen!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » za 24 nov 2012, 09:57

Een eczeempaard onderhouden en verzorgen is behoorlijk inspannend en vaak ook erg frustrerend idd. |(
Ik zou zowiezo niet kiezen voor een eczemer alleen bij Jet zeiden ze toen dat ze een beetje deed staart schuren en verder niks.
Helaas was de werkelijkheid anders na een poos,maar om voor zoiets je beessie weer weg te doen zie ik beslist niet zitten. :n
Maar voor nu toch een positief puntje nml ik Jet nu niet meer vaak schuren,d'r wondjes zijn dicht en er komen nieuwe haartjes op. *o/*

Wel is ze naar mijn mening nu te dik,niet overdreven dik maar ze wordt nu een beetje chubby haha dus zodra het zadel er is kunnen we tenminste onze stapritjes weer oppakken.
Longeren met balkjes end.doe ik wel maar steeds dezelfde rondjes gaan is natuurlijk ook niet echt motiverend.

Ik zal proberen hier elke maand een foto *-:) te plaatsen,hopelijk zien we dan vooruitgang!
Dennis

Bericht door Dennis » za 24 nov 2012, 14:28

Ik lees ook even mee, is het boek ook ergens te bestellen? Dreams heeft ook enorm geschuurd maar het is nog niet duidelijk of het luis, schimmel of ZE is geweest. Ben wel benieuwd wat er nog meer over voeding in staat
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » za 24 nov 2012, 14:31

Gewoon de naam even googlen op haar site heb je ook geen verzendkosten.
Voor 20 euro krijg je het opgestuurd.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 26 nov 2012, 09:12

http://edepot.wur.nl/239431

Hier staan de uitkomsten van een onderzoek waar onder andere een neef van me aan mee heeft gewerkt.
Wellicht voor een aantal van jullie ook interessant om eens door te nemen.
Antine

Bericht door Antine » di 27 nov 2012, 12:16

Ik heb het ook een hele tijd gedaan a la Nicolette Hebbing bij mijn vorige paardje.
Het hielp een beetje. Wat uiteindelijk wel goed hielp wat een gecombineerde aanpak
- exceemdeken al in maart op. 1 x muggenprik in het voorjaar kan al veel leed veroorzaken
-voeding..ik heb wel altijd de bietenpulp aangehouden maar later aangevuld met VEEL vitamimen en mineralen. Dit maakte veel verschil uit bij mijn paardje. (force van Marstall of equilin basic) Ik heb heel veel pulp geprobeerd; Zupa is ook lekker om te geven. Seniores Priores zit veel genentisch gemodificeerd soya in dus niet zo hele goed keuze. Geen brok, geen granen en geen suikers.
- ik maakte zelf zalf/olie op basis van driekleurig viooltje en goudsbloem. (Derfen helpt ook echt goed..stinkt wel een uur in de wind en mijn paardje was er allergisch voor dus ik kon dat niet gebruiken - en kan ook de lever weer belasten las ik ooit op het ijslander forum).
- in het voorjaar/najaar kuur drainage compositum. Je kan ook witte klei proberen.
- goed oud hooi, niet te veel voorjaars gras maar ook niet te kort gras want dat is vaak gestressed gras wat juist weer veel suikers aan maakt.
- 1 x per week wassen met teatree shampoo.
- als het open was gebruikte ik sudocreme.
- en wat vooral als een TIERELIER werkte bij mijn paardje was BIERGIST. Vroeg mee beginnen dus al in maart. (TVM horsemix ) emmer vol doe je heel lang mee:-) !!!

Ik heb zoveel geprobeerd; uiteindelijk moet je kijken wat het beste werkt voor jou paardje :))
Heb trouwens nog een heel interessant onderzoek/patent aanvraag gelezen ooit (heb ik vast nog ergens) van de uitvinder van Hippo Ex Cema. In dit product zit ook veel vitamines B..Cavalesse berust ook op dit idee. Bierigist waar heel veel vitamines B in zitten is het goedkoopste, werkt super!
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » di 27 nov 2012, 16:35

Wat ik nu geef is: Bietenpulp + zemelen + veendrenkstof + zeewier + marstal force + groene leem kuur + hooi alles 2x per dag (groene leem en vds 1 keer per dag)
Ik heb nu ook een pot Ecostyle Wondzalf gekocht daar waren de reacties ook heel enthousiast over mbt eczemers.Deze zalf zou de jeuk ook wegnemen dus ik hoop dat het dan rustiger word.
En ja die deken blijft ze houden zonder zal echt niet meer gaan vrees ik.

Verder heb ik ook Derfen gebruikt,weinig werking,wat wél super spul is,is het merk Efrata.Dat is op dode zeezout basis en daarmee was ik Jetje in de zomer als het nodig is.
Ook de gel is goed dat koelt ook de manenkam.
Dus dat blijft ook in mijn asortiment voor Jet.

Arme dier heeft meer producten om zich te verzorgen dan ik heb hahaha :o
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » zo 03 feb 2013, 15:58

Om even weer in te gaan op het dieet van N.Hebing het gaat hier goed met onze fjord.
Weinig tot geen jeuk!!!Ondanks dat er toch muggen zijn schuurt ze écht minimaal!

Ik heb vandaag foto's gemaakt,ze is geschoren vandaag.
Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 03 feb 2013, 18:50

Wauw, dat ziet er echt al een stuk beter uit zeg. Hopen dat het zo blijft, ben benieuwd hoe het straks in het voorjaar gaat. Leuk om de vooruitgang te blijven volgen!
Antine

Bericht door Antine » zo 03 feb 2013, 19:22

Ziet er top uit!! *o/*
Wat heerlijk om te zien en te horen dat het zo goed gaat nu :))
Hard werken maar dan krijg je ook wat!! En er is nix zo fijn als het gevoel dat het goed gaat met je paardje..toch?
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » zo 03 feb 2013, 21:34

Sow echt wel!
D'r eczeemdeken zal ze nooit meer zonder kunnen vrees ik maar d'r huid is nu rustig.Ik zie nu als ze jeuk heeft dan schuurd ze heel rustig even op het plekje en klaar.Voorheen was het raggen tot bloedens toe!!

Ze heeft nu ook geen plekjes die open zijn,de vlekjes op de foto's zijn mestplekjes die zijn doorgetrokken :oo

Nu nog een goed zadeltje erop en we zijn weer zo goed als nieuw hahahaha *o/*
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 04 feb 2013, 13:22

Ik wil je niet ontmoedigen maar op zich logisch dat ze er nu zoveel beter ziet. De cullicoides zijn actief van maart/ april tot ongeveer november. Dus als ze allergisch op de steek van de knut reageert is het logisch dat ze er goed uitziet. Mijn eczemer zag er in maart/ april ook altijd mooi uit alsof hij niets mankeerde. Echter in september piekte hij weer enorm in de jeuk waardoor hij weer niet uit zag en dat duurde dan vaak wel tot een eind in november. En die droeg ook altijd een eczeemdeken. Wel iets om in je achterhoofd te houden, je weet echt pas of het werkt voor je paard als die knutten (cullicoides) er weer zijn. En die zijn er nu echt nog niet :n. Op gewone muggen reageren ze niet allergisch. Daarnaast is het rantsoen in de wintermaanden ook totaal anders dus het is toch afwachten tot de warmere dagen er weer aan komen. Al hoop ik natuurlijk van harte dat deze lijn zich voortzet, maar ik zou nog niet te vroeg juichen.
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 04 feb 2013, 16:28

Oh maar je ontmoedigd mij niet hoor :n !Het klopt helemaal wat je zegt,daar was ik al lang achter.Maar hier zijn die schijt colicuïde gevallen wel al aanwezig >;) ,heb ze zelfs in mn huis gezien. -:(-
Heb zelfs een paar dagen geleden de muggenlamp al aangehad op stal.Maar gelukkig zijn het geen zwermen,die ellende gaat nog komen.

En ze zal zekersteweten de rest van haar leven blijven schuren dat gaat nooit meer weg maar als het maar dragelijk voor mn beessie blijft ben ik al héél erg tevreden.
Ik doe écht waar alles om het zo aangenaam mogelijk voor haar te maken en te houden.

Maar voeding heeft wel een grote invloed op eczeem,das een ding wat zeker is en daar kan men wel op inspelen.Tis even uitvogelen wat bij een paard het beste past qua voeding maar als men dat eenmaal gevonden heeft dan is de kans dat het schuren minder word echt aanwezig.
foss

Bericht door foss » ma 04 feb 2013, 20:10

Ja ik zou zeker wachten met juigen tot na de zomer maar ze ziet er nu beter uit.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Geertje Minses

Bericht door Geertje Minses » ma 04 feb 2013, 21:43

Ze ziet er veel beter uit. Fijn dat het op het moment goed met haar gaat.
Wij hebben ook al redelijk wat ervaring met pony's met ZE. Onze Shetlander Vosje heeft het ook. Het eerste jaar dat ze bij ons was, schuurde ze haar staart bijna tot bloedens toe open.
Ze schuurde ook een heel stuk van haar manen weg. In het begin heb ik het met shampoos en middeltjes proberen op te lossen. Maar dat hielp weinig. We hebben haar vrij snel een deken opgedaan. In het begin deed ik dat nog wel eens af, inderdaad voor vitamine D, maar dan kreeg ze al vrij snel jeuk. Ik heb haar ook een hele tijd op het dieet van Nicolette Hebing gezet. Maar bij onze pony merkte ik weinig verschil. Ik heb er overigens goede verhalen over gehoord. Pony's waarbij het goed geholpen heeft. Uiteindelijk na van alles geprobeerd te hebben, hadden we het afgelopen jaar eigenlijk heel goed onder controle. De deken is vroeg in het seizoen opgegaan en de hele periode niet meer af geweest. Alleen als ze gepoetst werd. Ze begon wel haar maantop en hoofd te schuren. Ze schuurde haar oortjes helemaal kapot. Ik kreeg toen de tip om haar in te smeren met kokosolie. En dat heeft geholpen. Ongelofelijk! Ik smeerde de plekjes goed in en dat hoefde ik eigenlijk maar 1 x in de 2 dagen te doen. De plekjes herstelde vrij snel en schuren deed ze niet meer. Het kost echt niets en het heeft onze pony super goed geholpen. Verder staat ze niet op het gras (niet speciaal voor de ZE, maar omdat ze al dik wordt van de lucht) en krijgt ze alleen hooi en een mineralenblok. Ze doet het er goed op. Op het einde van de vorige zomer zag ze er zo uit:

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 05 feb 2013, 07:54

Wauw die ziet er fantastisch uit zeg. Mijn complimenten! Heeft ze ook nog iets van deken/ masker of iets dergelijks over de plekken waar je de olie smeert? Ik zou het in de zomermaanden te eng vinden om met iets op oliebasis te smeren. Ik heb met bijvoorbeeld TKC en warme zonnige dagen niet als goede combinatie ervaren door brandwondjes die ontstaan door de verhitte olie :).
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » di 05 feb 2013, 08:15

Aahhh wat een leuk shetje!Mooi beesje om te zien. +:)+

Kokosolie hmmm die heb ik nog niet eerder gehoord,kan ik ook eens proberen als de nood weer hoog is.Waar haalde jij de kokosolie?
Onze mini krijgt ook weinig en ze staan niet op gras,mini is al dik genoeg en Fjord dus vanwege dr eczeem.Rantsoen voor mini is hooi vitamine korrel en 's avonds een handje pulp.
Likstenen hangen overal.

Ik hoop zo dat de jeuk dit jaar onder controle blijft,eens zien hoe ver we kunnen komen.
Geertje Minses

Bericht door Geertje Minses » di 05 feb 2013, 19:42

@Marijke: Dankjewel, dat is altijd leuk om te horen. :) Ze heeft altijd een eczeemdeken op zonder masker. Het hoofd is dus niet bedekt en dat was dan ook precies waar ze schuurde. Vooral onder haar maantop en haar oortjes en nog wat plekjes op haar hoofd. Ik smeerde er 's avonds, vlak voor zonsondergang, een dikkere laag op. Het had dan de hele nacht de tijd om in te trekken en daarna zat er nog een soort vetlaagje op de huid. Ze heeft nooit brandwondjes gehad.
@Jetteketet: Dankjewel, het is ook echt een schatje. :) Degene waar ik de tip van kreeg, heeft de kokosolie voor mij meegenomen. Maar ik heb net even gegoogled en je kan hem op heel veel plaatsen krijgen. Ik denk dat ze hem bijvoorbeeld ook bij De Tuinen hebben of een vergelijkbare winkel. Hierbij een link van de kokosolie die ik gebruik.
https://www.directapotheek.nl/productde ... ubriek=672
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » di 05 feb 2013, 20:23

Soms zijn de oplossingen zo simpel he?Kokosolie hihi kom er maar eens op!!!
Ik ga het zeker uittesten hoor want de mijne schuurt zich ook graag de maantop kaal en dr oortjes moeten er dan ook aan geloven helaas -O- .

ps die ecostyle wondzalf is echt goed spul heb ik al gemerkt.Een week of 3 geleden had ze zich d'r wang geschuurd dat was een natte plek geworden en pijnlijk.Ik heb meteen de zalf erop gesmeerd en ze is er helemaal vanaf gebleven.Is niks meer van te zien.
Die zalf trekt heel vlug de jeuk eruit dat merkte ik echt.
Na het lezen van dit verhaal besloot ik om het eens te proberen en het doet echt wat het zegt!

http://agroveterinair.ecostyle.nl/ervar ... twee.dagen
Plaats reactie