Je merrie als draagmoeder? UPDATE

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: Je merrie als draagmoeder?

Bericht door Bella » wo 09 mei 2012, 12:34

@Anita: Maar jij denkt nu in het kader van: Fjordenembryotransplantatie, maar Charret heeft het over een KWPN veulen ET in een Fjord zetten....toch?
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 mei 2012, 12:38

@Annabel: Misschien zit die gedachte er wel achter maar dat lees ik nergens expliciet.

Overigens zou ik daar MIJN Fjordenmerrie niet voor lenen. Je stopt er toch een veel groter veulen in dan ze van zichzelf zou krijgen en dus riskeer je mogelijke geboorteproblemen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » wo 09 mei 2012, 13:38

Bella schreef:@Anita: Maar jij denkt nu in het kader van: Fjordenembryotransplantatie, maar Charret heeft het over een KWPN veulen ET in een Fjord zetten....toch?
Klopt :j

@Anna, weet je wat ik bedoel? De merrie heeft 2 gezonde veulens gehad maar het veulen van dit jaar was niet goed. Nu had de da het erover dat er maar 10 hengsten zouden zijn waar ze dit niet mee zou hebben. De vorige 2 veulens zouden volgens hem toeval treffers zijn geweest waar het wel goed bij gegaan is.
Daarom laat ze het nu ook uitzoeken e.d. En of het doorgeven wordt..? Geen idee!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 09 mei 2012, 13:42

Eens met Anita, een WPN veulen is toch veel te groot voor een fjordenmerrie?
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 09 mei 2012, 14:48

Het veulen zal zich toch wel wat aan de draagmoeder aanpassen? Het lijkt me dat je kans krijgt op een kleinere WPN'er.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 mei 2012, 15:10

Wie niet of dat zo is Suzanne. Als het zo is dan zou dat wel plezierig zijn voor de draagmoeder maar vast niet de bedoeling van degene die het veulen graag wil hebben. Het moet toch allemaal groot, groter, grootst zijn en niet een KWPN die misschien de 1.60 niet eens haalt want dat wordt ie niet eens opgenomen in het stamboek.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 mei 2012, 15:17

Er zijn toch ook wel KWPN-Fjord kruisingen geboren....waarom zou een volle WPNer dan niet passen?

@Charret: Ik begrijp welke aandoening je bij mensen bedoeld...had er bij paarden nog niet eerder van gehoord.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 mei 2012, 15:36

Heeft dat niet te maken met de resusfactor, dat het bloed van moeder en kind niet overeenkomen?

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 09 mei 2012, 15:40

Ik zou niet graag een wpn veulen uit mijn fjordenmerrie hebben, die zijn toch echt een stuk groter hoor.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Charret

Bericht door Charret » wo 09 mei 2012, 17:05

Anita schreef:Heeft dat niet te maken met de resusfactor, dat het bloed van moeder en kind niet overeenkomen?
Ja! Ik kwam niet meer op de benaming. Maar het gaat idd hierom. Wij hadden er hier ook nog nooit van gehoord.
Mochten jullie het interessant vinden kan ik, wanneer er meer bekend is, toelichten hoe het precies zit.

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit wbt de grootte van het veulen of deze zich aan zal passen of dat het daarna wel een normale grootte krijgt.
lientje

Bericht door lientje » wo 09 mei 2012, 17:25

ik ben ook wel benieuwd naar de aanpassing van zo'n veulen. Bij gekke kruisingen past het wel aan, maar wat als beide ouderdieren inderdaad groter zijn, maar draagmoeder niet. Ik heb geen idee eigenlijk.

Mijn merrie van 1.15 mtr is ook uit een shetmerrie van 90 cm gekomen, vader was een welsh van ong 1.30.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Dennis

Bericht door Dennis » wo 09 mei 2012, 20:17

Lijkt mij dat het DNA ook een belangrijke rol heeft in de uiteindelijke grootte, ik neem aan dat wanneer je een embry van een shet in een shire plaatst je ook geen shet van 1.70 krijgt?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Mieke

Bericht door Mieke » wo 09 mei 2012, 20:49

Een veulen past zich aan aan de grootte van de baarmoeder, verder is het genetisch vastgelegd hoe groot een veulen uiteindelijk wordt. Het voorbeeld wat jij geeft is wel heel extreem Dennis ;) Ik heb menig fjord gezien die meer buik heeft dan een gemiddelde WPNer.
Ctje :)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 09 mei 2012, 21:29

Mieke, zou het dan zo zijn, dat als je merrie al meerdere veulens heeft gehad en daardoor de baarmoeder al wat is opgerekt, het WPN veulen dan al groter zou kunnen worden, dan als het voor de 1e keer bij de merrie is? Ik kan me voorstellen, als ze al een 5tal veulens heeft gehad, dat het misschien wat makkelijker wordt.

Charret, even een vraag. Gaat het er dan ook over dat het bij Alies gaat gebeuren? Of gaat het over een ander moederdier?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 mei 2012, 21:29

De gemiddelde vruchtbaarheid is bij een Fjordenmerrie denk ik ook wel kwalitatief vele malen beter, daar is in het ras gewoon nog veel meer op geselecteerd omdat 'dokteren' gewoon prijstechnisch niet haalbaar is, dus de slecht fokkende Fjorden vallen al snel 'af'. Daarom vind ik het nog helemaal zo'n raar voorstel niet om een Fjord als draagmerrie te gebruiken.
Jilly

Bericht door Jilly » do 10 mei 2012, 07:19

Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk heeel benieuwd ben naar wat er van zo'n veulen zou worden :)

Heb wel altijd gehoord dat het veulen zich aanpast aan de ruimte in de baarmoeder, maar stel dat het dan kleiner geboren zou worden (al weet ik niet of een fjordenveulen zo veel kleiner is dan een warmbloedveulen bij geboorte?) of het dan ook kleiner zou blijven of gewoon een 'volwaardige' warmbloed is/wordt.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » do 10 mei 2012, 07:32

Dat aanpassen aan de grootte van de baarmoeder zou ook genetisch kunnen zijn natuurlijk. Veel kruisingen zijn oepsjes en sommige expres natuurlijk, maar dan zit er altijd de helft van de fjordenmoeder in. Een Embryo transplantatie veulen heeft natuurlijk genetisch niets van een fjord.. Interessante vraag!
Denk eigenlijk niet dat de KWPN'er kleiner zou blijven, maat is toch vaak genetisch al kunnen sommige wellicht wat kleiner blijven door slechte voeding ofzo..

De resusfactor is toch per veulen afhankelijk? dat meende ik. Dat het veulen in de baarmoeder een wondje maakt in de baarmoederwand en dat het moederlijf dus antistoffen gaat aanmaken tegen het veulen. Zolang het veulen in de baarmoeder zit is er niets aan de hand, maar tijdens het drinken krijgt het veulen antistoffen tegen zichzelf binnen en dan wordt het ziek.
Dat er dan maar 10 hengsten zouden kunnen op die merrie zou dan kunnen, misschien heeft dat met bloedgroep van het veulen te maken. Krijgt het veulen dezelfde bloedgroep als de voorganger die het wondje heeft gemaakt dan krijgt het misschien ook antistoffen tegen zichzelf binnen.. Dan is het dus niet per veulen afhankelijk..

Ben benieuwd wat jij er straks meer van weet Charret!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ydel

Bericht door Ydel » do 10 mei 2012, 11:21

ik vind dit wel een interessant onderwerp.
Ik zou het wel willen :j

Gewoon omdat ik het rete interessant vind :)

En uiteraard ook al wel dingen over gelezen heb...
Ydel zou er na 6 veulies ook wel geschikt voor zijn denk ik ;)

Ben benieuwd als je er meer van weet Charret!
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Charret

Bericht door Charret » do 10 mei 2012, 12:11

Goed zodra ik meer info heb zal ik het zeker posten.
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 10 mei 2012, 13:28

Weer wat geleerd van Mieke :)*

Dan nog Charret, je rijd toch lekker met Alies? Dat moet je dan onderbreken plus dat je alle risico's rondom je merrie wel hebt. Wat als er dingen beschadigen aan Alies voor het veulen van iemand anders? Je hebt er ook niets aan in de vorm van predikaten oid.
Plaats reactie