Happerig

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
S_imonee

Happerig

Bericht door S_imonee » do 23 feb 2012, 13:46

Hallo! :D

Ik weet niet of het hier goed staat hoor.
Maar mijn Fjord is heel erg happerig als het gaat om brokjes en snoepjes.
Ik heb altijd brokjes en snoepjes in mijn jaszak zitten en altijd zit hij met zijn neus bij mijn zak of hij wil erin bijten.
Ik straf hem hier wel op af, maar hij lijkt er niet veel om te geven...

Hij mag ook erg graag in de deken van mijn andere paard bijten.
Mijn paard geeft hem dan een schop..
Hier schrikt hij wel van af, maar hij doet het zo weer..

Heeft iemand een idee hoe ik het anders kan aanpakken?
Voornamelijk met het happen naar mijn zak.

Ik heb al een aantal keer een andere jas aangedaan, maar hij blijft happerig en zeurderig om eten..
Ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet doen..

Groetjes
Simone
Ziggy ♥ (v. Lenngard) 24-06-2003
sinds 21-01-12 ♥
Anita
Contacteer:

Re: Happerig

Bericht door Anita » do 23 feb 2012, 13:56

Om te beginnen geen brokjes en snoepjes meer in je jaszak doen en hem niet meer voeren uit de hand.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 23 feb 2012, 14:47

Zo te lezen weet hij dat als hij dus aan jou jas gaat zitten, hij wat krijgt.
Vaak zie je dit ook bij paarden die een truucje kennen en dit continu gaan herhalen om toch het snoepje te krijgen, ook al wordt het niet gevraagd.

Mijn advies, zakken altijd leeg en verder negeren. Bijt hij.. meteen afstraffen, voor de rest geen aandacht aan schenken.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
roos

Bericht door roos » do 23 feb 2012, 16:39

Ik voer eigelijk alleen in de voerbak, niks daar buiten.

Als Danc bijt of Ekdal krijgen ze echt een flinke mep, bijten is not done in mijn ogen
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 23 feb 2012, 16:42

Sjol zou dat ook doen, manegepaarden veleden helpt dan ook niet echt.
Dus hier ook hele simpele, nooit, maar dan ook nooit uit de hand voeren (bij Sjol ben je echt vingers kwijt!)
en geen eten in je zakken.

Sjol weet dan ook, dat er bij mij nooit wat te halen valt en gedraagt zich dan keurig.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » do 23 feb 2012, 19:39

Mijn eerste fjord was ook wel happerig en dat kwam door mezelf. Ik gaf haar ook snoepjes uit de hand en had ze in mijn zak, ik heb haar schaamteloos verwend, hihi..
Maar ben daar dus subiet mee gestopt, geen brokjes meet in de zakken, niet meer voeren uit de hand, als ze wat lekkers mocht, dan gewoon met het normale eten uit de voerbak.
Dat happen heb ik ook afgestraft met een tik en dan consequent zijn. Kan even duren, het is vrij hardnekkig soms, maar mijne leerde het wel af.
En als het uiteindelijk afgeleerd is niet weer opnieuw beginnen omdat hij het niet meer doet!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » do 23 feb 2012, 19:50

Ik zou ook zeker beginnen met de snoepjes weg te laten daar worden ze happerig van en het gedrag afstraffen.
Bij mij krijgen ze nooit wat en zeker niet tijdens het werk.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
girlnextdoor

Bericht door girlnextdoor » vr 24 feb 2012, 07:28

Ik gebruik juist wél voedselbeloningen in de training, het is een enorme motivator voor mijn paard.
Hij weet wél heel goed dat hij niet "zomaar" lekkers krijgt, en bijt dus ook niet de hele dag in mijn jas.
S_imonee

Bericht door S_imonee » vr 24 feb 2012, 11:49

Bedankt voor de reacties en tips.
Ik geef ook nooit zomaar een snoepje of brokken. Alleen als beloning voor iets.
Ik doe het dan toch maar niet meer in mijn jaszak... Zal hem dan direct even wassen, want de geur blijft er wil in zitten natuurlijk.

Hij trok net ook aan de veters aan mijn laars. Dit wil ik ook niet hebben en heb dit ook afgestraft met een flinke tik, maar op een of ander manier lijkt hij er echt niks om te geven.. Hij doet het zo weer. Ik blijf het afstraffen.
Is dit dan een soort van uittesten of zo? Kijken hoe ver hij kan gaan bij mij?
Ik heb hem nu net een maand denk ik..
sinds 21-01-12 ♥
monne

Bericht door monne » vr 24 feb 2012, 12:13

ik zou dan ook even een andere jas aandoen. Naast een tik op het juiste moment kun je hem ook direct in zijn achteruit zetten. Elke keer weer opnieuw als hij aanstalten maakt.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 24 feb 2012, 14:25

Ik denk dat het een combinatie is van uitproberen, als je hem nog maar een maand hebt weet je natuurlijk niet wat ie daarvoor allemaal wel en niet heeft gemogen met het zicht op snoepjes. Denk dat het verwijderen van de snoepjes al een grote stap wordt, verleiding weg halen.
Het ene paard pikt dingen sneller op dan de ander, maar de ene zal ook langer doorgaan dan de ander. Karakter is ook bepalend.

Het enige wat je duidelijk kunt doen is het stellen van regels en deze regels ook streng bewaken.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
S_imonee

Bericht door S_imonee » vr 24 feb 2012, 16:29

Ik heb de snoepjes al uit mijn jas gehaald en alle kruimeltjes en etc. eruit gezogen met de stofzuiger :P
Binnenkort ga ik hem wel wassen, dat mag ook wel weer eens.

Ik laat duidelijk aan hem merken wat bij mij wel en niet kan. Ik wil niet dat hij straks over mij heen walst.
Met rijden doe ik dit ook. Ik merk hierbij dat hij mij nog erg aan het uitproberen is...
Gelukkig ben ik wel erg consequent met dit soort dingen.

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker wat mee doen. Sterker nog, ik heb er al wat mee gedaan :)
sinds 21-01-12 ♥
girlnextdoor

Bericht door girlnextdoor » za 25 feb 2012, 22:21

Slaan helpt niet (en al zou het helpen, dan zou hij het laten uit angst en niet uit respect, en is dat wat je wil??) , je kan hem beter inderdaad een meter achteruit sturen en hem uit je 'persoonlijke ruimte' houden. Je kan ook "wapperen" met je armen/ellebogen en als hij daar dan zelf zijn neus tussen steekt is dat zijn eigen schuld.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 25 feb 2012, 22:40

Het gedrag wat jou fjord laat zien komt bekend voor bij de meeste denk ik.
Je kan hem voor zijn door hem niet zo dichtbij te laten komen. Als je hem consequent terugstuurt (idd achteruit zetten wat sommige al zeggen of andere manier wegsturen) dan dooft het gedrag vanzelf uit. Ze leren vrij snel!
Wiesje

Bericht door Wiesje » zo 26 feb 2012, 07:33

Slaan helpt sowieso niet. negatieve aandacht is evengoed aandacht.
negeer gedrag wat niet gewenst is en stuur hem desnoods bij je weg.
Zorg bv dat je een touw hebt waar je mee kunt zwaaien zodat een waai van de handen om hem
weg te sturen meteen reactie oplevert.

Als je hem wilt belonen dmv lekkers, dan zou je als tussenstap een clicker in kunnen voeren.
Dus bij goed gedrag: meteen 'click' en daarna een beloning.
Dat maakt dat hij zonder die click geen beloning hoeft te verwachten en je rustig de tijd hebt om
na een goede oefening of bij gewenst gedrag de tijd hebt om een beloning uit je jas te geven.
Ilona

Bericht door Ilona » zo 26 feb 2012, 08:59

Afleiden van dit gedrag kan ook helpen. Maar dan moet je hem wel goed kennen en hem voor zijn. Zodra hij aanstalte maakt om te happen even met een zweepje of stick tegen zijn voorbeen (bijvoorbeeld) tikken (dus niet slaan, maar aanraken).
Castor was hier vaak direct door afgeleidt dat hij vergat te happen. Op den duur werd hij mijn spelletje zat en liep uit 'mijn ruimte' weg.
Ik geef zo goed als nooit snoepjes of eten uit mijn hand. Belonen kan ook met stem of aanraking. Castor wordt echt veel te opdringerig en happerig als ik hem steeds een snoepje of iets zou geven.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 26 feb 2012, 10:48

Als je al iets wilt met voedsel beloning, zou ik beginnen met haar te leren voedsel weigeren.
Dan zou het probleem ook over moeten zijn.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
S_imonee

Bericht door S_imonee » zo 26 feb 2012, 11:46

Bedankt voor de tips weer.

Ik wil niet dat jullie denken dat ik hem sla. Want dat doe ik absoluut niet. Ik geef hem een corrigerende tik, dat is bij mij iets anders dan slaan. Slaan zie ik als; met de vlakke hand een flinke mep geven. Dat gaat er bij mij niet in.
Ik geef het een klein tikje over zijn neus, zodat hij schrikt en gebruik hierbij mijn stem.

Aan voedsel weigeren zat ik ook al te denken. Dit heb ik mijn andere paard ooit ook eens geleerd. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb..
Ik ga ook zeker met de rest van de tips iets doen :)
sinds 21-01-12 ♥
lientje

Bericht door lientje » zo 26 feb 2012, 12:10

Dan zal ik wel de botte hork zijn hier, maar ik sla dus wel als ze het lef hebben me op te vreten voor wat lekkers (en dus happen). En bij mij weten ze alledrie dondersgoed dat dit niet mag. Mijn ruimte, is mijn ruimte en daar hebben ze uit te blijven, tenzij ik er zelf op af ga.
Timing is wel superbelangrijk, hap is gelijk klets hier. En idddat ook andere mensen ze niet te pas en te onpas gaan voeren. De mijne heeft ook 2 jaar op een manege gestaan en toen ging hij ook weer bijterig gedrag vertonen.
Moet wel zeggen dat ik ze niet op stal hou en er dus altijd met voer tussendoor moet kunnen lopen, of het nu biks, snoep, brood of hooi is. Dit gaat probleemloos.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Wiesje

Bericht door Wiesje » zo 26 feb 2012, 16:15

Carolien, als ze gewoon uit het niks een keer happen (zonder dat ik brokjes of wat in mijn zak heb) krijgen ze van mij ook
mep op hun neus.
Maar in dit geval vind ik het meer 'aangeleerd gedrag' dan wat anders en vind ik dus ook het slaan geen oplossing meer, vooral ook
omdat ze zegt dat het geen enkel effect heeft (die van mij trekken hun hoofd weg als ik gemept heb, zeg maar, en blijven dan ook weg).
Plaats reactie