Ik heb 2 Shi Tzu's van 7 & 6 jaar. 2 broers maar met een jaar ertussen. Boy de oudste is heel aanhankelijk, buiten loopt hij het liefst in zn uppie ergens ver achter mij, hij heeft de tijd... Komt altijd schoon thuis en houdt niet van vies worden

Djino, de jongste van 6, de hoofrol in dit verhaal, Is precies het tegenovergestelde! Hij is ook echt 'mijn' hond. Geen schoothond. Vindt het leuk om bij je te komen maar 1 min knuffelen is al genoeg voor hem. Komt altijd helemaal zwart thuis. Loopt het liefst vooruit buiten of naast mij.
Hij luistert als de beste. Komt meteen wanneer ik hem roep. Gaat zitten als ik dat vraag van hem. Oftwel; Perfect dus.
MAAR...nu het probleem.
Djino heeft buiten in het park/bos altijd de tik om ELKE hond groot of klein te happen. Het is dus niet BIJTEN. maar hij gromt naar iedere hond. trekt zn lip op en ineens hapt hij uit. Het is niet echt bijten maar ik ben zo bang dat het ooit wel raak is. Rare is dat hij daarna er wel bij kwispelt. Eerst loopt hij naar de hond toe. Gaat stilstaan, trekt zn lip op en gaat grommen. En dan ineens, Hang. Als er een grote hond aankomt heb ik hem ALTIJD aangelijnd. Hij heeft nl al een keer een behoorlijke knauw terug gehad waarbij de ander hond dus niet losliet en Djino zop hard horen gillen dat ik echt bang geworden ben. In tegen stelling tot Djino; Daar heeft het geen indruk op genaakt want hij doet het nog gewoon

De de laatste tijd ben ik mezelf aan het leren om hem los te laten lopen (lees: in het park waar het is toegestaan) zodra er een ander hond aankomt (grote herder, rotweilers ed uitgesloten) voorheen lijnde ik hem meteen aan. en dan Alles negeer want Djino blijft echt aan mn zij als hij niet wordt afgeleid door bv een andere hond die hij ziet. Dit gaat goed. Alleen heb ik soms de pech dat de andere hond blij aan komt rennen en tsja, Dan doet hij het dus weer.
Wanneer hij dit aan de lijn doet corrigeer ik hem METEEN. Ik straf hem door hem even gemeen een ruk te geven en tegelijkertijd zeg ik NEE! Ik laat hem zitten en dan blijft hij ook gewoon zitten. Als de hond nog steeds snuffelt trekt hij wel zn lip op en gromt en dan zeg ik: denk erom...Hi weet het wel!!!

Als de hond weg is, laat ik hem weer los en lopen we verder. (Mn andere hondje Boy loopt nog steeds ver achter ons aan

Djino heeft dit als pup nooit gehad... Het is iets van de laatste jaren. Sinds zijn oog is verwijdert is het (begrijpelijk) nog erger geworden. Volgend jaar gaan we met een hele club van stal met honden op vakantie. Ik denk dat het voor Djino wel een hele goede training gaat worden! Maar ik wil voor zijn veiligheid dat het stopt! Wie o wie weet een goede oplossing...
Dit is de dourak: