Regendeken bij paarden die altijd buiten staan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mieke

Re: Regendeken bij paarden die altijd buiten staan?

Bericht door Mieke » wo 07 dec 2011, 21:53

Ik heb hier ook over na zitten denken, uiteindelijk maar besloten dat als ze buiten blijft staan 24/7 om dan niet aan een deken te beginnen. Ik zit er nog over na te denken om Celin 's avonds op stal te zetten, dan gaat er wel een deken op en dan wordt ze wrs ook geschoren..
Ctje :)
foss

Bericht door foss » do 08 dec 2011, 04:08

Bij ons staan de paarden alleen overdag buiten in weer en wind half geschoren en onder een 300 grams deken wel goed waterdicht en dat werkt prima.
Vroeger hadden we ze helemaal geschoren en toen hadden ze het heel snel koud en ze vielen in de winter ook best af daar hebben we met half geschoren geen last meer van.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
monne

Bericht door monne » do 08 dec 2011, 07:23

Ik heb ook geen regendeken. Ik moet zeggen dat zijn vacht echt snel droogt. Hele andere structuur dan mijn Fries heeft. Die dakpannetjes heeft hij al als hij even in de wind staat na een heftige regenbui. Daar kan ik dan ook wel een zadel opleggen als het niet vies is. Borstelen gaat niet. Ik heb meer last van zweten na het rijden. Dat kost veel tijd voor hij weer droog is. Koud heeft hij het nooit.
margalorenz

Bericht door margalorenz » do 08 dec 2011, 07:51

Darco staat ook 24/7 buiten met schuilstal. Hij heeft geen deken op en een behoorlijke vacht. Hij ziet er echt uit als een ontplofte tedybeer en heeft het echt niet koud. Inderdaad, soms is het wat onpraktisch met rijden, maar ik ga hem puur voor mijn gemak geen deken opleggen. Als hij alleen wat nat is ga ik gewoon rijden, alleen als hij echt helemaal onder de modder zit en nat is dan wordt het lastig, maar dat komt zo weinig voor dat ik me dan maar aan pas en dan gewoon iets anders met hem ga doen zoals grondwerk of een lekker stukje wandelen. Hij heeft het zelf duidelijk helemaal niet koud en met de natheid na het rijden valt het ook wel mee. Voor dit seizoen ga ik niet aan de dekens.
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 08 dec 2011, 08:27

nu had ik nog wel een bijpassende vraag :)

Cayleigh wil 28 december graag een bixie doen met P.C. Als het rond die tijd fijn koud en bevroren is, is het allemaal geen probleem. Maar wat als het dit soort "regen maar raak"-weer is? P.C. wordt natuurlijk ook al niet gewassen (en is naast dat hij schimmel is, ook nog eens een rasechte viezerik maar daar moet de jury maar doorheen kijken want behalve zijn staart en manen wassen/vlechten wil ik zijn huidvet e.d. niet aantasten)
Naast met een 'niet zo wit'-paard verschijnen wil ik alleen niet ook nog met een natte modderbak aankomen. Mocht het dus dit weer zijn, zou ik hem graag met een deken droog kunnen houden een paar dagen. Wat zal ik dan kopen qua voering? Ik wil niet dat hij het te koud krijgt door het 'platlig-effect' maar ik wil ook niet dat hij het te warm heeft (hij heeft echt een ENOOOORME wintervacht)....wat is wijsheid????
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jilly

Bericht door Jilly » do 08 dec 2011, 10:22

Dan zou ik kijken voor een fleecegevoerde Nathalie. Dat komt ongeveer overeen met een 100gr.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Susanne

Bericht door Susanne » do 08 dec 2011, 10:31

Ik denk dat ik voor Durk toch voor een gevoerde deken ga. Als hij die een dikke week heel laat kan hij ook voor de helft geschoren worden.
Trees zweet niet zo snel en krijgt haar oude regen deken op en wordt dus niet geschoren.

Deken is trouwens niet voor mijn gemak, maar zodat ik kan rijden. Een nat paard met een laag modder op zich kun je niet poetsen en ik ga er dan ook echt geen zadel opleggen. (Benen en hals poets ik maar 1x per week echt goed omdat ze buitens staan). En Durkje 2 weken stil laten staan en dan het bos in (als je zelf nog steeds niet 50% bent) is geen optie.
Lisa

Bericht door Lisa » do 08 dec 2011, 11:50

Britt staat in de nacht op stal en overdag buiten. Als het heel slecht weer is ga ik niet rijden (Deed dat voorheen met de paarden altijd, maar het moet wel leuk blijven en als je helemaal doorweekt en klappertandend van je paard komt is dat niet meer leuk). Dus in de winter word er gewoon minder gereden. Erg jammer, maar het is niet anders. Als Britt heel nat is en modderig leg ik er ook geen zadel op dan ga ik wel andere leuke dingen met haar doen, maar dan hoeft rijden van mij niet.
Als je wat inspannends met haar gedaan hebt is ze wel echt heel erg nat. Ik doe dan fleece dekentje op en als ze dan afgekoeld is dan gaat ze het land weer op. Ze rolt dan zelf en heeft dan haar eigen dekentje. Ik doe haar liever niet zo nat de wei op, maarja dan moet ik haar 2 uur op stal laten staan en dan weer terug gaan om dr buiten te zetten dat is ook niet echt ideaal. Zo lang ze niet meer warm is kan ze prima de wei op.
Half geschoren zou toch wel ideaal zijn, maarja daarvoor rijd ik ook gewoon te weinig en buiten dat ziet de eigenaar het ook niet zitten om haar onder de deken te doen. (al heb ik wel regendekentje dat als ik bijv. echt wil rijden ik die een paar uur van te voren op kan doen en ze dan droog is als ik wil rijden, maar die eigenlijk op Britt nog nooit gebruikt).
Dus ja hier ook geen dekens. En ben ook wel van mening dat als je alleen een regendeken opdoet in de winter dat ze het echt koud krijgen. Ze kunnen dan de haren (wat hierboven al is genoemd) niet rechtop zetten om zichzelf warm te houden. DUs dan zou ik wel voor een gevoerde kiezen.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 08 dec 2011, 13:52

Nathalie schreef:nu had ik nog wel een bijpassende vraag :)

Cayleigh wil 28 december graag een bixie doen met P.C. Als het rond die tijd fijn koud en bevroren is, is het allemaal geen probleem. Maar wat als het dit soort "regen maar raak"-weer is? P.C. wordt natuurlijk ook al niet gewassen (en is naast dat hij schimmel is, ook nog eens een rasechte viezerik maar daar moet de jury maar doorheen kijken want behalve zijn staart en manen wassen/vlechten wil ik zijn huidvet e.d. niet aantasten)
Naast met een 'niet zo wit'-paard verschijnen wil ik alleen niet ook nog met een natte modderbak aankomen. Mocht het dus dit weer zijn, zou ik hem graag met een deken droog kunnen houden een paar dagen. Wat zal ik dan kopen qua voering? Ik wil niet dat hij het te koud krijgt door het 'platlig-effect' maar ik wil ook niet dat hij het te warm heeft (hij heeft echt een ENOOOORME wintervacht)....wat is wijsheid????
Deken op en daarna weer helemaal af is alleen niet goed voor een paard. Of deken op of geen deken.
Dan zal hij een dagje binnen moeten ergens?
Laatst gewijzigd door Roosjuh op do 08 dec 2011, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 08 dec 2011, 13:56

Heb al besloten om 'm gewoon buiten te laten zonder deken en mocht het nu echt heel hard geregend hebben, gaat er een flinke stapel handdoeken mee naar stal :), maar ik hoop maar gewoon op een bevroren winter-wonder-landschap ;)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 08 dec 2011, 14:37

Nisko doe ik als ik gereden heb een regendeken met fleece op zodat ze niet nat in de wind hoeft staan. Die deken gaat weer af als ze op stal gaat. Toen ze nog 24/7 buiten stond deed ik hem de dag erna weer af op een droog moment. Ging prima en van 1 nachtje een deken op en dan weer af krijgt een paard echt niks.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 08 dec 2011, 14:41

Ik had ook een ongevoerde regendeken op. maarreed idd ook zo weinigdoor het slechte weer en ondergrond. dat ik ze liever zonder deken liet lopen omdat ze daar mee nog wel eens ruzie met het draad hadden. Tja en ligt er een dikke modder op ligt, heb ik gewoon pech.

doornat zijn ze nog niet geweest, regen drupt er zo vanaf. Vies wel. gewoon zwart.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Jilly

Bericht door Jilly » do 08 dec 2011, 15:22

Roosjuh schreef:Deken op en daarna weer helemaal af is alleen nog goed voor een paard. Of deken op of geen deken.
Dan zal hij een dagje binnen moeten ergens?
Ik deed dat 'vroeger' regelmatig met Hay. Nachtje deken op zodat ik 's morgens kon rijden en na het rijden gewoon af laten. Nooit last mee gehad.
Zeker omdat het nu maar eenmalig is zou ik er helemaal niet mee zitten.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » vr 09 dec 2011, 06:16

Tea komt na het rijden in de box als het koud is, al dan niet met een zweetdeken. Als het niet koud is gaat ze ook wel nog wat nat weer op de weide, dan is ze wel op adem. Dan gaat ze altijd lekker rollen en is het ook prima.
Hangt vooral van de wind af.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie