Regendeken bij paarden die altijd buiten staan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Susanne

Regendeken bij paarden die altijd buiten staan?

Bericht door Susanne » wo 07 dec 2011, 10:05

Wat vinden jullie van een regendeken bij paarden die 24 uur per dag buiten staan?
Trees en Durk staan altijd buiten (ze kunnen in een mooie stal schuilen maar dat doen ze bijna nooit) maar nu het de laatste tijd zo'n vies weer is zijn ze steeds nat en modderig. Als ze alleen nat zijn wil ik er nog wel eens gewoon een zadel op doen, maar de laatste tijd zitten ze allebei steeds vol modder en dan doe ik dat niet. Opsluiten in de stal is voor Trees wegens gezondheidredenen geen optie.
Ik heb zo mijn twijfels of het slim is om ze dag en nacht buiten te laten met een regendeken op, heeft iemand daar ervaring mee?
Ilonka

Re: Regendeken bij paarden die altijd buiten staan?

Bericht door Ilonka » wo 07 dec 2011, 10:21

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een regendeken op.
Let er wel op dat een goed merk hebt dat ademt. Ik gebruik enkel Bucas en Rambo dekens. Daar kan je ook een nat paard onderzetten en dan wordt het paard droog en de deken blijft uiteraard aan de binnenkant ook droog.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 07 dec 2011, 10:25

Fjordy staat met 300 gram regendeken op, ook 24/7.
Gaat prima :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 07 dec 2011, 10:48

Ik heb altijd begrepen dat je een paard kouder maakt door over een wintervacht een regendeken te doen??? (dan zouden de haren plat gaan liggen waardoor de isolatiewarmte (door de lucht tussen de haren) wegvalt).
Die van ons staan ook 24/7 buiten en ik zou het ook prettiger vinden om een droog paard te hebben als het steeds zo regent (of geregend heeft) maar om deze reden doe ik ze geen regendeken om.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Esther

Bericht door Esther » wo 07 dec 2011, 11:06

Dat klopt Nathalie!! Doordat de deken de haren platdrukt verlies je natuurlijke isolatie. Die isolatie bestaat uit een luchtlaag tussen de rechtopgezette vacht.
Je kunt dan wel een regendeken opdoen, maar dan zou hij toch wel enige voering moeten hebben. Dus geen ongevoerde bij kou.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 07 dec 2011, 11:12

Idd een 0 gram schiet jet niks bij op, vandaar dat Fjordy ook een 300gram heeft.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
lientje

Bericht door lientje » wo 07 dec 2011, 11:29

hier ook 2, 24/7 buiten met deken, beiden een 300 grams om dezelfde reden als hierboven.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 07 dec 2011, 12:09

Hebben jullie ze nu al onder 300 grams?
Die gooi ik er bij Sjol altijd pas op als het echt gaat vriezen, maar die kan natuurlijk wel altijd binnen gaan staan uit de wind.

Ze staat nu (sinds gisteren, toen functioneel geschoren) onder een teddyfleece en regendeken met dunne voering.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 07 dec 2011, 12:12

Jaa nu twijfelde ik daar ook over hoor, Fjordy is zelfs nog in Jachtstreep geschoren.
Maar hij is lekker warm en zweet niet.. Nu staat hij wel vaak in de wind (wel uit de regen).
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
lientje

Bericht door lientje » wo 07 dec 2011, 12:35

een paar weken terug was het 's nachts tegen vriespunt aan, toen heb ik ze omgelegd omdat die wisseling in temp heel snel ging.
Ik heb namelijk geen tussendeken en 0 gram was te koud. Daarnaast is de 300 grams de enige deken die met fatsoen op de pony blijft liggen, alle andere zakken scheef met alle ellende van dien (haren tegendraads, kaal worden etc)

Dus bij mij mogen ze lekker onder hun warme jas.
Als het echt -10 wordt ofzo heb ik eventueel nog een fleece eronder, maar inprincipe is dit warm zat.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 07 dec 2011, 12:42

De dikte van de dekens verschilt zooooo per paard..die van mij stond geschoren onder een 0 grams en zweette zich nog kapot terwijl zijn weidemaatjes onder een 300 grams stonden.

Ik zou inderdaad gewoon een goede deken opleggen, iets dikker, niet ongevoerd maar ook geen 300 grams..lijkt me voor een ongeschoren paard niks. (tenzij het koukleumpjes zijn haha). Kan me voorstellen dat het praktisch is..al die blubber is ook net niks als je wilt rijden!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 07 dec 2011, 13:31

Nathalie schreef:Ik heb altijd begrepen dat je een paard kouder maakt door over een wintervacht een regendeken te doen??? (dan zouden de haren plat gaan liggen waardoor de isolatiewarmte (door de lucht tussen de haren) wegvalt).
Die van ons staan ook 24/7 buiten en ik zou het ook prettiger vinden om een droog paard te hebben als het steeds zo regent (of geregend heeft) maar om deze reden doe ik ze geen regendeken om.
Ja en nee. Een doornat paard kan zijn haren ook niet rechtop zetten omdat ze dan allemaal aan elkaar plakken. Falco kan dat wel hebben, maar mijn merrie gaat dan enorm bibberen en begint razendsnel gewicht te verliezen omdat alles gaat naar zichzelf warm houden. Die krijgt bij te nat weer dan ook gewoon een dek op voor de rest van de winter. Als het boven de 10 graden is, gaat er een 0 gram op en als het kouder is, een 150 gram.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 07 dec 2011, 13:45

Ik zou er een deken opdoen, maarja ik heb een koukleum paard die nu al onder 400 grams staat :o Overigens is hij wel helemaal geschoren, als het echt koud is staat hij onder 500 grams! Blaze daarentegen staat nu nog onder 200 grams en komt in de winter niet onder dikker dan 300 grams te staan, hij is niet geschoren! Staan beide in een buitenbox.
Maar voor jou zou misschien een fleece gevoerde regendeken een optie zijn? Toch wat voering, beter dan ongevoerd in de winter om de reden hierboven.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 07 dec 2011, 14:14

Machteld&Falco schreef:
Nathalie schreef:Ik heb altijd begrepen dat je een paard kouder maakt door over een wintervacht een regendeken te doen??? (dan zouden de haren plat gaan liggen waardoor de isolatiewarmte (door de lucht tussen de haren) wegvalt).
Ja en nee. Een doornat paard kan zijn haren ook niet rechtop zetten omdat ze dan allemaal aan elkaar plakken. Falco kan dat wel hebben, maar mijn merrie gaat dan enorm bibberen en begint razendsnel gewicht te verliezen omdat alles gaat naar zichzelf warm houden. Die krijgt bij te nat weer dan ook gewoon een dek op voor de rest van de winter. Als het boven de 10 graden is, gaat er een 0 gram op en als het kouder is, een 150 gram.
Maar doornat zie ik bij die van ons eigenlijk helemaal niet. De haren vormen mooie "dakpannen" en het water loopt er zo af, daaronder blijft het allemaal prachtig droog, zelfs na 3 dagen/nachten regen :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jilly

Bericht door Jilly » wo 07 dec 2011, 16:14

Je kan een lichtgevoerde deken op doen inderdaad, een ongevoerde zou ik niet doen om de reden die Nathalie al aanhaalde idd.

De eerste winter dat ik met Hay reed stond hij zonder deken (enkel borst/onderkant nek geschoren). Als ik echt wilde rijden en ze voorspelden regen deed ik wel een ongevoerde regendeken op de avond van te voren. Daar heb ik eigenlijk nooit last mee gehad, maar daar stond hij dan ook hooguit een paar uur mee buiten ('s nachts op stal)

Nu staat hij sinds vorige week zaterdag 24/7 buiten (ideaal moment, sindsdien is het zo'n lekker weer :+ ). Het valt me eigenlijk niet tegen qua vuiligheid. Vanmiddag hing er wat opgedroogd zand aan benen en buik en verder helemaal schoon geregend hihi

@Nathalie: hier ook een mooie dakpannen vacht :D had wat dekens achter de hand gehouden ivm de verhuis, maar ondanks dat hij zeiknat op het land staat voelt hij aan de huid mooi droog en ook lekker warm.
Wij hebben hier eigenlijk maar 1 paard gehad (ter behandeling van eczeem, dus al slechter in z'n vel) dat de combinatie van regen en wind niet aankon. Verder nog nooit last mee gehad.

Nog even een edit: als de paarden 24/7 buitenlopen zou ik qua merk van deken wel kijken naar een Horseware of Bucas ofzo. Ik had eerst goedkopere dekens (HH etc.) en die gingen bij veel regen doorlekken en pasten ook niet mooi bij de hals, waardoor dat inregende en de schouders altijd nat waren enz.
Dan een Amigo gekocht, die sloot vrij hoog waardoor het laaste stukje manen kapot ging, maar nooit meer last gehad met lekken of inregenen!
Laatst gewijzigd door Jilly op wo 07 dec 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » wo 07 dec 2011, 16:18

bella staat nu onder een 340 grams deken maar die is ook helemaal geschoren.
banjer is niet geschoren maar die heeft haar fleece gevoerde regendeken op.
eventueel als het heel koud word heb ik voor bella nog een 200 grams die er onder kan.
maar die doe ik pas op als ik merk dat het echt nodig is. anders niet.
en voor banjer heb ik nog wel een 340 grams liggen dus als die het koud krijgt dan krijgt ze die nog op.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ilona

Bericht door Ilona » wo 07 dec 2011, 16:22

Castor staat ook 24/7 buiten en is niet geschoren.
Het is wel vervelend als je wilt rijden en je haalt een natte met vette klei bedekt paard uit de wei...
Heb ook wel eens overwogen om hem met een deken op in de wei te zetten zodat ik minder zou hoeven te poesten. Maar ik rijd zo weinig dat ik voor de resterende tijd zo'n deken alleen maar een last voor Castor vindt.
Van de kou of regen heeft hij ook geen last.
In de winter periode heb ik het maar gewoon opgegeven om met een schoon paard op pad te kunnen :D
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » wo 07 dec 2011, 20:24

hier staan ze 24/24 buiten met een 100g regendeken van Weatherbeeta
eens we merken dat ze kou beginnen krijgen kan er een fleecje onder of een zwaarder deken (dat op die moment wel gekocht wordt)
voorlopig heeft Githa genoeg aan een 100g deken (fleece heeft ze gesloopt)
Jalenka heeft het goed met haar fleecje onder het regendeken
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 dec 2011, 20:27

Die van mij staan in de Smartex Rain dus dat is een laagje fleece met niets. Ilonk is dekenmodel geschoren en Brass helemaal, ze hebben het echt niet koud zo. Er liggen Alltex dekens (300-350 grams) voor ze klaar mocht het nodig zijn.
Ik heb nooit dat de vacht helemaal plat ligt onder de Bucas, die ligt altijd 'gewoon los'. Ik heb liever een kaal paard met een deken dan een paard met een vacht die zo nat is van het zweet. Natuurlijk als ik je weinig tot niet rijdt in de winter kunnen ze best een vacht hebben en geen deken. Er eentje achter de hand hebben voor slechte dagen vind ik wel een must, vooral als je een ouder paard hebt staan.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » wo 07 dec 2011, 21:42

Cas is niet geschoren en staat overdag buiten en 's avonds/'s nachts op stal.
Heeft geen deken op en ga er ook geen opleggen. Zijn isolerende vachtje doet zijn werk wel en heb Cas het nog nooit koud zien hebben. Dan maar af en toe niet kunnen rijden, vindt ik nu ook niet zo erg omdat ik weet dat hij toch overdag al buiten heeft gestaan.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Plaats reactie